عرضه تارا هیبریدی در نیمه دوم 1404
مهر 1403: علیمردان عظیمیريال مدیرعامل ایران خودرو، با اشاره به راهبرد و رویکردهای وزارت صمت در کاهش مصرف سوخت، گفت: با توجه به اینکه خودرو هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایران خودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله تکمیل طراحی و نمونهسازی پروژه تارا هیبرید هستیم و تا اوایل زمستان 1403، نمونههای اولیه این محصول به منظور کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران، وارد جادههای ایران میشوند.
با برنامهریزی انجام شده، از ابتدای سال 1404 مراحل صنعتیسازی این محصول شروع و با طی شدن مراحل تجاریسازی، در پاییز سال 1404 به بازار عرضه خواهد شد. عظیمی تاکید کرد: بر اساس مدلسازیهای دقیق رایانهای، بین 35 تا 40 درصد کاهش مصرف سوخت، بدون نیاز به هیچگونه زیرساختی، در این خودرو محقق خواهد شد.
کاهش 40 درصدی مصرف سوخت در تارا هیبرید
اردیبهشت 1403: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد ایران خودرو در راستای شرح ماموریتی که برای توسعه خودروهای مورد نیاز جامعه از طیف سواری تا تجاری دارد، برنامههای وسیعی را تدارک دیده و به دنبال اجرای آنهاست. این برنامهها در مراحل و مقاطع مختلف زمانی اجرا میشود. هم چنین در راستای سیاستهای وزارت صمت و تاکید بر تسریع برقیسازی محصولات تولیدی ایران خودرو، برنامه اصلی این شرکت به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه، طراحی و تکوین خودروهای برقی و برقیسازی محصولات تولیدی است.
وی توضیح داد در این راستا، پروژههای متعددی تعریف شده که مهمترین آنها، تعریف دو محصول هیبرید و برقی است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، محصول تارا به منظور کاهش مصرف سوخت به تکنولوژی هیبرید و برقی مجهز خواهد شد؛ این پروژه در حال حاضر آغاز شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.
وی افزود بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، مراحل نمونهسازی این خودرو تا پیش از تابستان امسال انجام خواهد شد. تستهای تابستانه در تابستان سال جاری انجام خواهد شد و فاز صنعتی سازی از پاییز آغاز میشود. تا انتهای سال نیز، مرحله توسعه تارا هیبرید به اتمام رسیده و در سه ماهه ابتدایی سال آینده، این محصول با طی کردن مراحل تجاری سازی و به کیفیت رسانی، قابلیت عرضه به مشتریان را خواهد داشت.
آقای رادمنش گفت تارا هیبرید به دلیل بهرهمندی از تکنولوژی قوای محرکه دوگانه، به هیچ زیرساختی برای شارژ نیاز ندارد. همچنین پیش بینی میشود این محصول کاهش ۴۰درصدی مصرف سوخت را نسبت به نسخه بنزینی به ارمغان آورد و بدون نیاز به توسعه زیرساخت، کاربریهای متنوعی در سطح کشور داشته باشد.
نویسنده : مریم سادات نوری