کاهش 35 درصدی مصرف سوخت در نسخه هیبریدی تارا
تیر 1404: مهدی پازوکی، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو، خبر داد که پروژه طراحی و توسعه گیربکس هیبریدی پیشرفته(DHT) از بهمن ۱۴۰۳ و همزمان با آغاز دوره جدید مدیریت بخش خصوصی در این شرکت کلید خورده و طبق برنامهریزیهای انجامشده، این پروژه ملی در تیر ماه ۱۴۰۵ وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.
وی توضیح داد سامانه هیبرید در این خودرو دارای توان 150 کیلووات (200 اسب بخار) و گشتاور 300 نیوتنمتر در حالت موازی است که برای یک خودرو سدان قابلیت رانندگی بسیار جذابی را ایجاد میکند. در فاز نخست، گیربکس DHT روی محصول تارا هیبریدی با موتور TU5 NA بهروزرسانیشده و مبتنی بر چرخه اتکینسون نصب خواهد شد. تیراژ اولیه تولید این خودرو شش هزار دستگاه خواهد بود که در سال 1406 به 30 هزار دستگاه در سال افزایش مییابد.
وی افزود این گیربکس در فاز بعدی توسعه، از سال 1407 بر روی خودروی ریرا با موتور توربوشارژ TU5 TC نیز نصب خواهد شد. پروژه DHT یکی از مهمترین طرحهای فنآورانه ایرانخودرو در مسیر تحول صنعت خودرو و ارتقای بهرهوری و سازگاری با محیطزیست بهشمار میرود.
این خودرو با کانسپت HEV طراحی شده که از نظر فنی، بهترین گزینه برای شرایط فعلی ایران است، زیرا برخلاف خودروهای PHEV، نیاز به اتصال به برق شهری ندارد و تمام فرایند شارژ باتری به صورت داخلی انجام میشود. در این فنآوری، موتور برقی مسوول شتابگیری است و در زمان ترافیک شهری، موتور احتراقی خاموش میماند.
آقای پازوکی گفت باتری مورد استفاده در تارا هیبریدی ظرفیت 1.8 کیلوواتساعت دارد و مصرف سوخت آن به 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته است که نسبت به مدل بنزینی تارا، کاهش مصرفی معادل 35 درصد را نشان میدهد. در این ساختار، بازدهی موتور احتراق داخلی که در حالت سیکل شهری حدود 12 درصد است، با استفاده از سیکل اتکینسون و بهینهسازی ساختاری به 35 درصد افزایش یافته و همین موضوع نقش کلیدی در کاهش مصرف و ارتقای عملکرد کلی خودرو دارد.
با تحقق این پروژه، ایرانخودرو گام بلندی به سوی بومیسازی فنآوریهای روز خودروهای هیبریدی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی خواهد برداشت.
عرضه تارا هیبریدی در نیمه دوم 1404
مهر 1403: علیمردان عظیمیريال مدیرعامل ایران خودرو، با اشاره به راهبرد و رویکردهای وزارت صمت در کاهش مصرف سوخت، گفت: با توجه به اینکه خودرو هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایران خودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است.
وی افزود: در حال حاضر در مرحله تکمیل طراحی و نمونهسازی پروژه تارا هیبرید هستیم و تا اوایل زمستان 1403، نمونههای اولیه این محصول به منظور کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران، وارد جادههای ایران میشوند.
با برنامهریزی انجام شده، از ابتدای سال 1404 مراحل صنعتیسازی این محصول شروع و با طی شدن مراحل تجاریسازی، در پاییز سال 1404 به بازار عرضه خواهد شد. عظیمی تاکید کرد: بر اساس مدلسازیهای دقیق رایانهای، بین 35 تا 40 درصد کاهش مصرف سوخت، بدون نیاز به هیچگونه زیرساختی، در این خودرو محقق خواهد شد.
کاهش 40 درصدی مصرف سوخت در تارا هیبرید
اردیبهشت 1403: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اعلام کرد ایران خودرو در راستای شرح ماموریتی که برای توسعه خودروهای مورد نیاز جامعه از طیف سواری تا تجاری دارد، برنامههای وسیعی را تدارک دیده و به دنبال اجرای آنهاست. این برنامهها در مراحل و مقاطع مختلف زمانی اجرا میشود. هم چنین در راستای سیاستهای وزارت صمت و تاکید بر تسریع برقیسازی محصولات تولیدی ایران خودرو، برنامه اصلی این شرکت به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه، طراحی و تکوین خودروهای برقی و برقیسازی محصولات تولیدی است.
وی توضیح داد در این راستا، پروژههای متعددی تعریف شده که مهمترین آنها، تعریف دو محصول هیبرید و برقی است. بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، محصول تارا به منظور کاهش مصرف سوخت به تکنولوژی هیبرید و برقی مجهز خواهد شد؛ این پروژه در حال حاضر آغاز شده و مراحل اجرایی آن در حال انجام است.
وی افزود بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، مراحل نمونهسازی این خودرو تا پیش از تابستان امسال انجام خواهد شد. تستهای تابستانه در تابستان سال جاری انجام خواهد شد و فاز صنعتی سازی از پاییز آغاز میشود. تا انتهای سال نیز، مرحله توسعه تارا هیبرید به اتمام رسیده و در سه ماهه ابتدایی سال آینده، این محصول با طی کردن مراحل تجاری سازی و به کیفیت رسانی، قابلیت عرضه به مشتریان را خواهد داشت.
آقای رادمنش گفت تارا هیبرید به دلیل بهرهمندی از تکنولوژی قوای محرکه دوگانه، به هیچ زیرساختی برای شارژ نیاز ندارد. همچنین پیش بینی میشود این محصول کاهش ۴۰درصدی مصرف سوخت را نسبت به نسخه بنزینی به ارمغان آورد و بدون نیاز به توسعه زیرساخت، کاربریهای متنوعی در سطح کشور داشته باشد.
نویسنده : مریم سادات نوری
مطالب مرتبط

بررسی فونیکس آریزو 8 پلاگین هیبرید (Arrizo 8 PHEV)
نسخه جدید آریزو 8 در راه ایران

بررسی تویوتا لوین هیبرید وارداتی در ایران
مشخصات تویوتا لوین هیبرید وارداتی آریاک کار

بررسی دانگ فنگ شاین مکس هیبرید (Shine Max HEV)
قیمت نهایی اعلام شد!

بررسی دنا پلاس پلاگین هیبرید (دو نیرو)
دنا پلاس هیبرید با موتور 48 ولتی رونمایی میشود
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز


