• بررسي دنا پلاس پلاگين هيبريد

دنا پلاس هیبرید با موتور 48 ولتی رونمایی می‌شود

بررسی دنا پلاس پلاگین هیبرید (دو نیرو)

24 مرداد 1402 10:07

دنا پلاس هیبرید با موتور 48 ولتی رونمایی می‌شود

مرداد 1402: ایران خودرو پروژه طراحی و ساخت نسخه هیبریدی دنا پلاس را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و قصد دارد تا نسخه نهایی آن را اواخر امسال، رونمایی کند. براساس اطلاعات دریافتی، دنا پلاس هیبرید، از نوع 48 ولت مایلد بوده و پروژه آن، از بهمن‌ماه سال گذشته به صورت رسمی آغاز شده است.

در خودروهای هیبرید ملایم، یک موتور الکتریکی کوچک با ظرفیت کم (12 ولتی، 24 ولتی یا 48 ولتی)، برای پشتیبانی از موتور بنزینی به خودرو اضافه می‌شود که ایران خودرو تصمیم به استفاده از نوع 48 ولتی BISG آن را گرفته است. هنوز مشخص نیست که ایران خودرو در دنا پلاس هیبرید از چه موتور بنزینی استفاده خواهد کرد. این موتور، EFP  تنفس طبیعی خواهد بود یا EFP توربوشارژ. البته که احتمال نصب خانواده موتور جدید 3 سیلندر نیز در دنا پلاس هیبرید وجود دارد.

امکانات احتمالی خودرو دنا پلاس هیبرید، شامل مواردی مانند سانروف، کلاستر دیجیتالی، سر دنده ماوسی همراه با شیفتر پشت فرمان، آینه الکتروکرومیک، سیستم کروز کنترل، فرمان دی کات، سنسورهای نور و باران، سامانه کنترل پایداری، چهار کیسه هوا، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب خودرو، مولتی مدیا همراه با دوربین دید عقب، تهویه اتوماتیک همراه با نمایشگر، باز و بسته شدن آینه های جانبی به صورت برقی، دی لایت و پوزیشن لایت، سنسورهای اطلاع رسانی میزان فشار باد تایرها (TPMS)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با ABS، EBD و BA و ... است.

100 کیلومتر با 3.3 لیتر بنزین!

در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، شرکت ایران خودرو برای چندمین‌بار از دنا پلاس هیبرید رونمایی کرد؛ خودرویی که با نام‌های دنا پلاس پلاگین هیبرید و دنا پلاس دو نیرو نیز شناخته می‌شود و همچنان مشخص نیست پا به خط تولید می‌گذارد یا نه.

اولین هیبرید ایران خودرو

همانطور که گفتیم، در نمایشگاه تحول، اولین‌باری نبود که دنا پلاس هیبرید را می‌دیدیم؛ نخستین مواجه ما با این خودرو به بهمن‌ماه 1396 برمی‌گردد؛ زمانی که برج میلاد تهران میزبان پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود. مثل همیشه و در حاشیه این همایش، چندین محصول جدید ایران خودرو نیز به نمایش درآمده بود اما در کنار این مدل‌ها، شاهد دو خودروی پاک نیز بودیم که یکی «رانا برقی» بود و دیگری «دنا پلاس پلاگین هیبرید».

دنا پلاس هیبرید، یکسال پس از عرضه دنا پلاس دنده‌ای و تنها چندین هفته بعد از شروع اولین فروش دنا پلاس توربو دنده‌ای، رونمایی شده بود و همین موضوع، نشان می‌داد که ایران خودرو، به موازات تولید نسخه‌های معمولی این خودرو، مشغول کار روی پروژه‌ خودروهای سبز است. 

دنا پلاس پلاگین هیبرید
رونمایی دنا پلاس پلاگین هیبرید در سال 1396

مشخصات فنی دنا پلاس هیبریدی

پیشرانه این خودرو از نوع پلاگین هیبریدی است؛ یعنی با برق شهری یا ولتاژ خانگی نیز قابل شارژ خواهد بود. ایران خودرو برای ساخت دنا پلاس هیبرید، از همان پیشرانه‌‌ خودرو رانا برقی استفاده کرده؛ حتی پکیج باتری‌ها نیز همان پکیج استفاده شده در رانا برقی است. اما ساختار فنی این خودرو با رانا برقی کاملا متفاوت شده؛ طوری که در رانا برقی، شما نمی‌توانید از موتور بنزینی برای حرکت‌تان استفاده کنید اما در دنا پلاس هیبرید، این امکان برای‌تان فراهم شده است.

مشخصات دنا پلاس هیبرید
حداکثر قدرت 122 اسب بخار
حداکثر گشتاور  220 نیوتن متر
حداکثر سرعت 130 کیلومتربرساعت
نوع پکیج باتری لیتیوم - یون
ظرفیت باتری 14 کیلووات ساعت
ولتاژ باتری 350 ولت
پیمایش در حالت برقی 67 کیلومتر
پیمایش در حالت هیبرید 1000 کیلومتر
میزان آلایندگی 77 گرم در هر کیلومتر
میزان مصرف انرژی 20 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر

*اطلاعات فوق از سوی خودرو ساز اعلام شده است.

نکته جالبی که درباره دنا پلاس هیبرید وجود دارد، مربوط به پیشرانه بنزینی آن است؛ برخلاف نسخه‌های بنزینی این خودرو که همگی به موتورهای EF7 مجهزند، ایران خودرو برای دنا پلاس پلاگین هیبرید از موتور 3 سیلندر 1.0 لیتری بهره گرفته که با کمک این موتور بنزینی، مصرف ترکیبی دنا پلاس هیبرید، به 3.3 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیده است؛ یعنی حدود 50% کمتر از دنا پلاس EF7.

برای شارژ باتری‌های دنا پلاس هیبرید، اگر از شارژ سریع استفاده کنید، تنها به 30 دقیقه زمان نیاز دارید. ولی در صورت استفاده از ولتاژ خانگی، شارژ کامل باتری‌هایش حدود 4 ساعت طول می‌کشد.


خرید و فروش دنا پلاس

از لینک قیمت خودرو امروز و قیمت روز ایران خودرو می‌توانید از آخرین قیمت دنا پلاس و جدیدترین قیمت دنا پلاس توربو مطلع شوید. برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری دنا پلاس و شرایط پیش فروش دنا پلاس نیز مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید. همچنین از لینک فروش دنا می‌توانید جدیدترین و به‌روزترین آگهی‌های انواع دنا را ببینید.

بررسی انواع دنا ایران خودرو

برای آشنایی با خانواده محصولات دنا و اطلاع از مشخصات فنی هر مدل و مشاهده ویژگی‌ها و تفاوت‌های دنا پلاس، لینک‌های منتخب زیر را مطالعه کنید:

اگر شما یکی از مالکان خودروهای دنا یا دنا پلاس هیتید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله قیمت لوازم یدکی دنا را ببینید و از آخرین قیمت قطعات پرمصرف دنا در بازار لوازم یدکی، مطلع شوید. همچنین در مقاله روغن موتور مناسب دناپلاس و دنا توربو می‌توانید اطلاعات کاملی را درباره مشخصات و نوع روغن مورداستفاده در خودروهای دنا کسب کنید.

برای دانلود دفترچه راهنمای خودرو دنا و دنا پلاس و همچنین دفترچه راهنمای سایر محصولات ایران خودرو، مقاله دانلود دفترچه راهنمای خودرو را مشاهده کنید.

نتایج قرعه کشی ایران خودرو

جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه ‌کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله اسامی برنده شدگان ایران خودرو را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
Mrreza 1401/6/5
پیمایش هیبرید ۱۰۰۰ کیلومتر!؟ منطقیه...
پاسخ
0
0
0