• ب‌ ام‌ و 328i GT
  • ب‌ ام‌ و 328i GT
  • ب‌ ام‌ و 328i GT

جی‌تی به چه معنا؟

تست و بررسی ب‌ام‌و 328i GT

8 خرداد 1403 16:34

در بین تمام سری‌های ب‌ ام‌ و، حکایت سری 3 با بقیه فرق دارد. در این‌که باواریایی‌ها در کل خواص اسپرتی دارند، شکی نیست؛ اما این جنون جوان‌گرایی به‌صورت ویژه در سری 3 متمرکز شده است؛ با این حال شرکت هر از گاهی ناگهان فیلش یاد هندوستان می‌کند و به یاد مسافرت خانوادگی می‌افتد. پدیده‌ای که در قالب نسخه‌های GT (مخفف Gran Turismo) خودش را نشان می‌دهد. برنامه امروز هم مربوط می‌شود به یک سری 3 از همین جی‌تی‌ها. مدلی که احتمالاً کمتر با آن آشنایی دارید ولی در کمال تعجب در بازار خرید و فروش می‌شود.

بین ماشین‌بازها لفظ GT جایگاه ویژه‌ای دارد. هر وقت که این دو حرف روی خودرویی باشد، باید منتظر فوران اسب‌بخار و آتش‌بازی باشیم. از فورد GT رؤیایی و نیسان GT-R گرفته تا پورشه کررا GT و مرسدس AMG GT. این فرهنگ در مدل‌های معمولی‌تر هم که قصد اسپرت‌گرایی داشتند، جلوه می‌کند. مثل پژو 207 GT، اوپل GT و رنو کلیو GT. حتی خودروهای قدیمی‌ مثل هیلمن هانتر GT (سال 1969)، ام‌جی MGB GT (سال 1972) و رنو 5 GT (1987) هم از این پسوند استفاده می‌کردند.

داستان خودروهای جی‌تی در اصل اشاره به اصطلاحی به اسم Gran Tursimo دارد. عبارتی ایتالیایی که اشاره به خودروهای اسپرتی دارد، که کمی از دنیای مسابقات خشک و خشن دور می‌شوند و با تزریق رفاه و آپشن، مدل جوان‌پسندی را ترسیم می‌کنند، که برای پیمایش‌های طولانی هم مناسب باشد. البته سال‌هاست که این معنی به فراموشی سپرده شده و جی‌تی‌ها عملاً تبدیل به مدل‌های قوی‌تر و سریع‌تر شده‌اند؛ اما ب ام و یکی از معدود برندهای خودروسازی در دنیاست، که هنوز به ترجمه و معنای اصیل جی‌تی پایبند است. این رویکرد هر از گاهی، یک یا چندبار روی بعضی از سری‌های شرکت ظهور می‌کند. از سری 5 جی‌تی گرفته تا سری 6 جی‌تی. حالا هم که می‌بینید سری 3 جی‌تی.

ب‌ ام‌ و 328i GT از کجا آمد؟

ششمین نسل از سری 3 ب ام و (از 2011 تا 2019) را می‌توان یکی از نقاط عطف این خانواده تلقی کرد. نسلی که این‌کاره‌ها اغلب از آن به اسم F30 یاد می‌کنند. در این نسل بود که ب ام و عملاً سری 4 را به‌عنوان جانشین سری 3 کوپه معرفی کرد. در این نسل به طرزی عجیب شاهد تولید یک تیپ LWB هم بودیم؛ اما بی‌تردید، خاص‌ترین اتفاق این نسل، تولید زیرنسخه F34 بود. یک فست‌بک 5 در که در ظاهر بیشتر شبیه یک هاچ‌بک بزرگ شده بود. این مدل همان سری 3 جی‌تی امروز ماست.

ب‌ ام‌ و 328i GT

خودرویی که از نظر فرمت طراحی، شبیه سری 5 گرن ‌توریزمو بود. البته شرکت سال‌ها پیش یک مدل تقریباً شکست‌خورده به اسم سری 3 Compact هم داشت. خیلی‌ها می‌گفتند سری 3 جی‌تی F34 جانشین اصلی آن مدل کذایی است. البته که این‌طور نبود. چراکه ب ام و به‌طور ویژه سری یک را به‌عنوان جانشین سری 3 کامپکت معرفی کرده بود. منصفانه که به قضیه نگاه می‌کنیم، ب ام و در تولید خانواده جی‌تی خیلی موفق نبود. سال 2016 شرکت آخرین تلاشش را برای تزریق شانس به این خودرو در قالب یک فیس‌لیفت معرفی کرد؛ اما نشد که نشد. این خودرو علیرغم طراحی قابل‌قبول، مشخصات فنی درخشان و البته اصالت و کیفیت استثنایی نهایتاً با آمار فروش ناامیدکننده در سال 2019 از بازی کنار رفت.

بررسی طراحی ب‌ ام‌ و 328i GT

از آنجایی که سری 3 جی‌تی به‌عنوان یکی از مدل‌های خانواده F30 شناخته می‌شود، بنابراین نباید انتظار یک تفاوت اساسی در زبان بصری آن را داشته باشیم. با این حال، شرکت مجبور بوده برای خاص کردن این نسخه، جزئیاتی جذاب به طراحی آن اضافه کند. شاید در همان لحظه اول این‌طور به نظر برسد که با یک سری 3 معمولی طرف هستیم.

ب‌ ام‌ و 328i GT

به نمای جلو با دقت بیشتری نگاه کنید. چراغ‌های این 328i GT شاید الگوی سایر برادران و خواهرانش را تکرار کرده باشد، اما از نظر زوایای بیرونی کاملاً با سایر تولیدات F30 فرق دارد. کمی کشیده‌تر و کمی تپل‌تر. در نمای جانبی می‌توان ارتفاع بیشتر این مدل در قیاس با مدل‌های استاندارد را به‌خوبی از روی شیشه‌های بلندترش متوجه شد؛ اما نمای عقب.

اصل بازی اینجاست. یک چیزی برایتان آشنا نیست؟ احساس نمی‌کنید 328i GT در این بخش یکجورایی حس و حال سری یک را پیدا کرده؟ این‌که یک سدان سایز متوسط را ناگهان تبدیل به یک هاچ‌بک فست‌بک شود، شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید ولی از نظر مهندسی اقدامی پیچیده است. تکنیک برش ناگهانی سقف، به طرز استادانه‌ای پیش‌تر روی X6 اجرا شده بود. منصف باشید. هدف شرکت از ساخت این خودرو خراب کردن ذهنیت مخاطب جوانش نبوده. این چکش‌کاری سنگین در بخش عقب، فقط با هدف ایجاد یک دنیای جدید در خودرویی بوده که دهه‌هاست در اوج موفقیت سیر کرده.

ب‌ ام‌ و 328i GT

بررسی تجهیزات و آپشن‌های ب‌ ام‌ و 328i GT

قبلاً گفتیم که این خودرو یک «مدل خاص» از سری 3 به حساب می‌آید. به عبارتی دیگر 328 جی‌تی نمی‌خواهد و نمی‌تواند دنیایی به‌شدت متفاوت را به نمایش بگذارد. پس عملاً با همان آپشن‌های دوست‌داشتنی مدل سدان روبرو هستیم. البته که برخی از آیتم‌ها به‌صورت ویژه برای این نسخه در نظر گرفته شده تا با فلسفه تولید آن هماهنگ باشد؛ مانند سیستم Eco Pro که به راننده کمک می‌کند مصرف سوخت خود را تا 20 درصد کاهش دهد. فرایند صرفه‌جویی در مصرف بنزین با تغییر در شتاب‌گیری، انتقال قدرت، تعویض دنده و البته تهویه مطبوع انجام می‌شود. یک نمایشگر کوچک آبی‌رنگ روبروی راننده قرار گرفته که به او درباره سبک رانندگی‌اش که منجر به مصرف سوخت بیشتر می‌شود، هشدار می‌دهد. چند کیلومتر پیمایش بیشتر شاید روی کاغذ معنای خاصی نداشته باشد ولی به طور حتم می‌تواند گاهی اوقات حیاتی باشد.

شاید اینور و آنور اصطلاح خودروهای متصل (Connected) شنیده باشید. فناوری‌ای که می‌تواند به‌صورت دو طرفه با گجت‌های خارج از خودرو ارتباط برقرار کند که به خودرو اجازه می‌دهد تا داده‌های مهم مانند ترافیک پیش رو، تصادف، وضعیت آب و هوا و غیره را با سایر خودروها به اشتراک بگذارد. ب‌ ام‌ و 328 جی‌تی بدون آنکه شلوغ‌کار کند، یک خودروی متصل است.

حتی خودروهای چینی امروزی هم نمایشگرهای بزرگ لمسی دارند؛ اما تجربه نشان داده کار کردن با این مانیتورهای عریض در حین رانندگی نه فقط سخت است بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. ب‌ ام‌ و مثل همیشه اصالت را به رخ کشید و برای مشتریان همیشگی‌اش یک نمایشگر معمولی در نظر گرفته و هنوز آن پیچ سنتی iDrive را برای کنترل همه‌جانبه گزینه‌ها را آن پایین تعبیه کرده است.

ب‌ ام‌ و 328i GT

یکی از آپشن‌های خاص این ب‌ ام‌ و، سیستم ایربگ هوشمند است که بعید می‌دانیم قبلاً درباره‌اش چیزی شنیده باشید. این سیستم مجهز به یک ژنراتور دو مرحله‌ای تزریق گاز است که بر حسب شدت ضربه، دو سطح از کیسه هوا را باد می‌کند. این سیستم منجر به حفاظت حداکثری از سرنشینان هم می‌شود.

بقیه آپشن‌ها که سر جای خودشان هستند. رادار نقطه کور، رادار تغییر خط، نور بالا خودکار، هدآپ و دوربین 360 درجه. یک چیزهای جالبی هم به‌صورت استاندارد برای 328 جی‌تی کنار گذاشته شده. مثل سیستم بازیابی انرژی ترمز، کنترل ترمزها در پیچ و سیستم صوتی تحسین‌برانگیز 16 بانده هارمن کاردون.

بررسی مشخصات فنی ب‌ ام‌ و 328i GT

این‌که این خودرو چه بود و چه شد را فراموش کنید. ب ام و حرفش را در این بخش خیلی تند و خشن به سمع و نظر مشتریان می‌رساند. علیرغم تمام تفاوت‌های ظاهری، ذات طوفانی سری 3 در این بخش بدون تغییر باقی مانده. با پیشرانه آشنای 2 لیتری توربوشارژ شروع می‌کنیم، که 245 اسب‌بخار قدرت و 350 نیوتن‌متر گشتاور دارد. وقتی این اعداد را به جعبه‌دنده 8 سرعته و سپس به چرخ‌های عقب وصل می‌کنیم، شتاب صفر تا صد 6.1 ثانیه‌ای‌اش بهتر قابل درک می‌شود.

ب‌ ام‌ و 328i GT

سری 3 معمولی را نمی‌توان یک سدان بزرگ تلقی کرد. ولی 328 جی‌تی را به راحتی می‌توانیم یک فست‌بک بزرگ معرفی کنیم. طول این مدل 190 میلی‌متر و ارتفاعش که وجه تمایز اصلی ماجراست 100 میلی‌متری از نسخه صندوق‌دار بیشتر است. همه این‌ها باعث شده تا وزن تقریباً 1600 کیلوگرمی‌اش حدود 100 کیلوگرم هم بیشتر شود.

ملاقات با ب ام و 328i GT

حتی قبل از سوار شدن هم مطمئن بودیم که سری 3 گرن توریزمو از نظر کارایی تفاوت چشم‌گیری با سایر مدل‌های خانواده F30 ندارد. حالت تنومند بدنه به‌ویژه در قسمت عقبش، وقتی از نزدیک آن را دیدیم، بیشتر به چشم می‌آمد. ولی در کل حال و هوا، حال و هوای آشنای همان سری 3 بود؛ اما به محض نشستن پشت فرمان تفاوت اصلی خودش را نشان داد.

ب‌ ام‌ و 328i GT

درون کابین مثلاً یک 330 هم‌مدل، کمی فشرده است؛ اما آنچه اینجا دیدیم تقریباً شبیه سری 5 بود. سقف بلند و فاصله عرضی بیشتر بین صندلی‌ها. اوضاع در ردیف عقب بهتر هم می‌شد.

همه برنامه ب ام و برای خانواده گرن توریزمو در همین بخش خلاصه می‌شود؛ یعنی تغییر وضعیت از اسپرت محض به یک اسپرت که «با حفظ سِمت» می‌توان با آن مسافرت هم رفت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران