• اتوبوس فوتون U9 زامياد
  • اتوبوس فوتون U9 زامياد

میدل باس جدید بازار ایران

بررسی اتوبوس فوتون U9 زامیاد (Foton U9)

22 مهر 1403 15:18

شرکت خودروسازی زامیاد در جریان نمایشگاه خودرو شیراز 1403، برای نخستین‌بار از اتوبوس بین شهری جدید خود رونمایی کرد؛ بعد از اتوبوس فوتون C12، این دومین اتوبوس جدیدی است که توسط شرکت زامیاد برای بازار کشورمان معرفی می‌شود.

در سال‌های اخیر که واردات خودروها تجاری باری کارکرده به کشورمان آزاد و آغاز شده است، شاهد حضور انواع کشنده‌ها و کامیون‌های اروپایی به کشور هستیم. اما در بخش مسافری نه تنها تولید داخل نزدیک به صفر شده و حتی برندهای چینی نیز در این بازار حضور ندارند، بلکه خبری از واردات کارکرده‌های اروپایی نیز نیست. این در حالی است که بخش حمل‌ونقل مسافری به شدت نیاز به نوسازی و حضور محصولات جدید دارد. به‌تازگی شرکت سایپا که از گذشته محصولات باری سبک فوتون را در کشورمان عرضه می‌کرد، یک میدل باس برای کشورمان تدارک دیده که می‌تواند تا حدودی در این شرایط کارگشا باشد.

میدل باس فوتون U9 در ایران

فوتون U9 با طول 9380 میلیمتری و 1+18 نفر ظرفیت، در رده میدل باس‌ها قرار می‌گیرد. این میدل باس دارای امکانات رفاهی و طراحی داخلی لوکسی است که آن را از این نظر در ردیف بهترین اتوبوس‌های داخل کشور قرار می‌دهد. طراحی صندلی‌های این میدل باس هم به صورت استاندارد و هم VIP است و فاصله بین صندلی‌ها به قدری است که مسافر می‌تواند به راحتی و با هر ابعاد بدنی، استراحت خوبی داشته باشد.

این میدل باس از موتور مشترک با فوتون باری BD300 یا همان امپاور BD300 گروه بهمن استفاده می‌کند و البته به جای گیربکس دستی، یک گیربکس اتوماتیک برای آن نصب شده است. امروزه قیمت اتوبوی ها بسیار بالاست. به نحوی که اتوبوس نویگیتور رونمایی شده از سوی سروش دیزل، قیمتی بیشتر از 18 میلیارد تومان دارد. از این رو وجود میدل باس‌های مدرنی مثل فوتون U9 که قیمت کمتری از اتوبوس‌ها دارد، می‌تواند برای مسافت‌های دور و نزدیک، مسیرهایی که تعداد مسافر کمتری دارد، جاده‌های کم تردد و یا مسیرهای کوهستانی که تردد اتوبوس ممکن نیست و حتی برنامه‌های توریستی، یک خودرو مسافربری مناسب و کارا باشد.

مشخصات فنی میدل باس U9 زامیاد

همان طور که گفته شده، این میدل باس از موتور مشترک با امپاور BD300 استفاده می‌کند. موتور 6.7 لیتری توربودیزل ساخت کومنز فوتون U9، قادر به تولید 300 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی زامیاد، این موتور دارای فن خنک‌کننده برقی است که تا پیش از این در خودروهای تجاری کشورمان سابقه نداشته است و منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش اتلاف توان موتور خواهد شد و از طرفی کنترل دمای موتور نیز به شکل بهتری انجام می‌شود. گیربکس اتوماتیک این میدل باس از ساخته‌های voith فویت است و دارای اینتاردر هیدرولیکی بوده که برای یک خودرو مسافربری بسیار لازم و ضروری است. این میدل باس روی درب شاگرد نیز یک دریچه شیشه‌ای دارد که باعث کاهش نقطه کور راننده در این بخش می‌شود و از این نظر، یک امتیاز مثبت در طراحی آن خواهد بود.

سیستم تعلیق محور جلو و عقب از نوع پنوماتیک است. در محور جلو دو عدد کیسه باد و در محور عقب، چهار عدد کیسه باد قرار دارد. سیستم تعلیق مجهز به تنظیم ارتفاع دستی و خودکار است و اصطلاحاً دارای سیستم زانوزدن نیز هست که این سیستم، ارتفاع اتوبوس را برای راحت‌تر سوارشدن مسافرین، پایین می‌آورد. وزن مجاز وارده بر محور جلو و عقب فوتون U9 برابر با 4.5 تن و  9.5 تن بوده و وزن خالص این میدل باس نیز برابر با 9550 کیلوگرم و وزن مجاز ناخالص آن نیز برابر با 13.2 تن است. هر دو محور دارای ترمزهای دیسکی با قابلیت تنظیم خودکار هستند و ترمز الکترونیکی، ترمز ضدقفل، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم ضدلغزش و برنامه کنترل پایداری در این اتوبوس دیده می‌شود که این روزها جزو الزامات ایمنی خودروهای تجاری هستند. همچنین چراغ‌ها جلو، چراغ روز و سنسور نور دارند.

امکانات رفاهی و ایمنی میدل باس زامیاد U9

طول این میدل باس برابر با 9380 میلیمتر است که در حدود سه متر از طول یک اتوبوس کمتر است و به همین خاطر، فوتون U9 در رده میدل باس‌ها قرار می‌گیرد. البته وزن ناخالص مجموع 13.2 تنی و پیشرانه 300 اسب بخاری این خودرو نیز در مقایسه با اتوبوس‌های فعلی بازار کشورمان هم به میدل باس بودن این خودرو تاکید می‌کند و نسخه اتوبوس این خودرو نیز با نام U12 توسط فوتون ساخته می‌شود.

ظرفیت این میدل باس نیز در مدل VIP برابر با 18 مسافر و یک راننده است که در مدل معمولی آن به 1+38 نفر می‌رسد. در مدل VIP، صندلی‌ها با داشتن مانیتور 11 اینچی، جای پا، جالیوانی، تکیه گاه دست، سینی و میز تاشو و خروجی USB برای شارژ گوشی، قابلیت تا شدن تا حد زیاد و تبدیل به تخت خواب را نیز دارند که تنها تفاوت این دو مدل در همین موارد است و در تمام امکانات و مشخصات فنی آنها هیچ اختلافی دیده نمی‌شود.

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 با 12 بلندگو و پورت USB، تلویزیون، آینه‌های جانبی با گرم‌کن، دو عدد دریچه خروج اضطراری با تهویه فن الکتریکی، صندلی بادی راننده با تنظیم در شش جهت، پرده برقی جلو به همراه پرده‌های جانبی، یخچال، چای‌ساز، چراغ‌مطالعه و دریچه تهویه هوا برای هر مسافر، بخاری شوفاژی و... از دیگر امکانات این اتوبوس هستند.

از جمله سیستم‌های کمکی و ایمنی این اتوبوس که در هر دو نسخه معمولی و VIP آن دیده می‌شود، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز الکترونیکی EBS به همراه سیستم ضدلغزش ASR و ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم هشدار خروج از خطوط LDWS، دوربین 360، تاخوگراف، سیستم مکان یابی GPS، کروز کنترل، چراغ روز به همراه حسگر اتولایت از مهم‌ترین امکانات ایمنی این خودرو هستند.

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز

حجم موتور (سی‌سی) / کد موتور

6.7 لیتر / ISD300-50

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

300 اسب بخار در 2500 rpm

حداکثر گشتاور

1100 نیوتن متر در 1200-1800 rpm

گیربکس

Diwa 854.6 Voith اتوماتیک

ترمز کمکی

اینتاردر هیدرولیکی

سیستم فرمان

هیدرولیک با قابلیت تنظیم در عمق و زاویه

حجم باک سوخت

250 لیتر

سیستم ترمز

عقب و جلو از نوع دیسکی

وزن خالص

9550 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص مجاز

13200 کیلوگرم

حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو

9500 / 4500 کیلوگرم

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

9380 / 2500 / 3400

ظرفیت

18+1 نفر در مدل VIP

38+1 نفر در مدل معمولی

فاصله محوری (میلیمتر)

4710

حداکثر سرعت

110 کیلومتر در ساعت

حداکثر شیب روی

35 درصد

سیستم تعلیق جلو

پنوماتیکی با 2 بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و دستی

سیستم تعلیق عقب

پنوماتیکی با 4 بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار و دستی

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

میدل باس فوتون U9 در شرایطی در بازار خودروهای مسافربری کشورمان رونمایی شده است که این بخش، نیاز شدیدی به ناوگان نو و جدید دارد. تولید اتوبوس‌های بین‌شهری در سال‌های اخیر در کشورمان به قدری پایین است که می‌توان گفت عملاً در مقایسه با سال‌های طلایی این صنعت، چیزی در حدود صفر است.

بنابراین با وضعیت فعلی که نمی‌توان امیدی به حضور دوباره برندهای مطرح اروپایی مثل ولوو، اسکانیا، مان، مرسدس‌بنز و... داشت، باید با همین محصولات چینی، اقدام به نوسازی ناوگان مسافربری کرد. این خودرو نیز باید در جاده‌های کشورمان محک بخورد تا ببینیم که آیا می‌توان به خودروهای مسافری چینی اعتماد کرد یا نه. البته که فوتون تا حدود زیادی در بخش خودروهای باری، موفق عمل کرده است و در سال‌های اخیر، خودروهای باری این برند توانسته‌اند رضایت خریداران و سهم زیادی از بازار را کسب کنند.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران