• چه خودروهايي تعويض پلاک نمي شوند؟

11 دلیل برای پلاک نشدن !

چه خودروهایی تعویض پلاک نمی شوند؟

27 خرداد 1403 15:12

پس از خرید و فروش هر خودرو و وسیله نقلیه، طرفین معامله باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پلاک مالک جدید روی خودرو نصب گردد. در این میان، خودروهایی هستند که طبق اعلام پلیس راهور، تعویض پلاک نخواهند شد و خریدار نمی‌تواند از آن استفاده کند. پلیس در این مورد بارها به شهروندان هشدار داده که قبل از خرید وسیله نقلیه، از شرایط آن اطمینان حاصل کنند و به هیچ عنوان خودرویی که تعویض پلاک نمی‌شود را خریداری نکنند.

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور ناجا، درباره خودروهایی که تعویض پلاک نمی‌شوند توضیحاتی ارائه داد. طبق گفته‌های وی، خودروهای دارای شرایط زیر، به هیچ عنوان تعویض پلاک نخواهند شد:

1. تغییر موتور خودرو یا اجزای اصلی خودرو: خودروهایی که اصالت نداشته باشند و یکی از ارکان اصلی آنها از جمله شاسی، اتاق یا موتور خودرو به طور غیرقانونی تعویض شده باشد تعویض پلاک نخواهد شد.

2. خودروهای با بدنه دو تکه و دارای آسیب دیدگی شدید: خودروهایی که سانحه و تصادف بسیار سنگینی را تجربه کرده باشند و میزان خسارتشان بیش از ۶۰ درصد باشد و خودروهای دوتکه  تعویض پلاک نمی‌شوند.

3. خودروهای دارای شکایت با افراد ممنوع المعامله: خودروهایی که غیر اصیل هستند و در مدارک آنها مشکلاتی وجود دارد، خودروهایی که ایمنی‌شان ازدست‌رفته و ویژگی‌های فنی‌شان چالش‌هایی داشته باشد پلاک نمی‌شوند و همچنین خودروهای توقیفی و افراد ممنوع المعامله نیز از خدمات مربوط به شماره گذاری و تعویض پلاک محروم هستند.

4. خودروهای با سند در رهن: خودروهای با سند در رهن تعویض پلاک نمی شوند. اگر سند خودرو در رهن بود، از معامله آن خودداری کنید.

5. تغییر رنگ خودرو یا کاور رنگی: خودروهایی که به دلیل فرسودگی و یا تصادف نیاز به رنگ داشته باشند، باید از رنگ درج شده در کارت خودرو استفاده کنند و یا در صورت استفاده از رنگ دیگری حتما باید مجوز تغییر رنگ را از پلیس راهور کسب کنند و این تغییرات در برگ سبز خودرو درج شود.
در صورت استفاده از کاور و یا انواع پوشش رنگی بر روی بدنه خودرو، این کاور باید حتما هم رنگ خودرو باشد و یا قبل از تعویض پلاک از روی خودرو برداشته شود.

6. خودروهایی که لوازم آفرودی غیرمتعارف دارند.
7. روی خودرو سانروف غیر کارخانه نصب شده باشد.
8. موتور یا شاسی شماره دستکوب داشته باشد.
9. تنظیم غیرمتعارف ارتفاع، دستکاری‌های غیراستاندارد در استارکچر اصلی اتاق.
10. خودرو های شاسی مستقلی که مسئول بازدید در مرکز تعویض پلاک، به منطبق نبودن اتاق و شاسی شک می‌کند.
11- شیشه دودی با درصد بالاتر از حد مجاز

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران