آخرین وضعیت طرح پلاک سوم

جزئیات اجرای قانون پلاک سوم

14 دی 1401 10:12

آخرین وضعیت طرح پلاک سوم

دی 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، آخرین وضعیت و جزئیات طرح نصب پلاک سوم را تشریح کرد. 

بر اساس گفته‌های وی، این طرح اکنون در مرحله تولید نرم‌افزار است و نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود و اولویت است. موضوع دیگر بحث چیپ‌هایی است که باید زیر شیشه و آیینه خودرو نصب شود. برای این موضوع، سردار هادیانفر به دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و ... مراجعه کرده و جلساتی را ترتیب داد. دانشگاه‌ها آماده بودند که در تولید چیپ کمک کنند. این موضوع سبب می‌شود تا وابستگی ارزی وجود نداشته باشد.یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، دستگاه خواننده این چیپ‌هاست که در واقع به آن «چیپ ریدر» می‌گویند و باید تهیه شود. 

وی درباره مزایای پلاک سوم گفت که برای کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر است. علاوه بر آن، در مورد پلاک های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمد بوده و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیازی به کنترل تمام اجزای آن را ندارد. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست‌افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند. 

آقای هادیانفر افزود تلاش می‌شود که طرح پلاک سوم تا قبل از پایان سال 1401 به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود.  

اجرایی شدن طرح از 22 بهمن‌ماه

مهر 1401: تقریبا 180  روز از انتشار خبر اجرای طرح پلاک سوم می‌گذرد و سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، توضیحاتی را درباره آن ارائه کرده است.

بر اساس گفته‌های وی، بخش زیادی از نرم‌افزارهای مربوط به تولید پلاک سوم آماده شده است و بخشی از چیپ‌های مربوطه نیز ثبت سفارش شده است. آخرین جلسه‌ای که در این باره برگزار شد، مربوط به بحث «ریدر» می‌شود. این قطعه به کمک یک نرم‌افزار واسط، QR کدها را می‌خواند و اطلاعات اصلی را از بانک شماره‌گذاری کسب می‌کند.

وی افزود با اجرای قانون پلاک سوم، دیگر نیازی به فک و نصب پلاک‌های فیزیکی نیست و وابستگی ارزی آن هم قطع می‌شود؛ زیرا برای تولید پلاک‌های فیزیکی نیاز به وارد کردن قطعه‌ای بود که برای کشور وابستگی ارزی ایجاد می‌کرد. پس از اجرای طرح پلاک سوم، پلاک فیزیکی که بر روی خودرو نصب است با خود خودرو جا به جا می‌شود و تمام اطلاعاتی که باید از خریدار در سامانه ثبت شود بر روی این پلاک سوم ثبت می‌شود و می‌توان گفت پلاک فیزیکی دیگر جزئی از خودرو می‌شود. در حال حاضر برای تراشه‌ها و QRکدها و دست‌افزارهای اجرایی شدن طرح پلاک سوم هیچ مشکلی نیست و فقط باید نرم‌افزارهای مربوط به خواندن ریدر تهیه شوند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد که این طرح از 22 بهمن‌ماه امسال آغاز خواهد شد و به صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی می‌شود.

تولید با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

سال 84 بود که قانونی تحت عنوان «نصب پلاک سوم» تصویب شد؛ اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است‌.

به کمک پلاک سوم خودرو، افسران راهنمایی‌ و‌ رانندگی بدون نیاز به بالا زدن کاپوت خودرو، می‌توانند اصالت آن را بررسی کنند.این پلاک در قالب دو چیپ است که VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (30 تا 90 کیلوبایت) در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود در آن، به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا ماموران راهور بتوانند با دست افزارهای خود این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند‌. این کار کمک می‌کند تا خودروهای سرقتی و تحت تعقیب شناسایی شوند. اکنون ملاک اصالت خودروها پلاک آن‌هاست؛ اما پس از اجرایی شدن این قانون، خودروهای سرقتی احراز می‌شوند.

اکنون پس از گذشت 17 سال از تصویب قانون پلاک سوم، این طرح با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرایی خواهد شد.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در این باره توضیح داد که پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی بوده و باید حتما اجرایی شود. این پلاک از داخل شیشه زیر آیینه از جلو و عقب خودرو نصب می‌شود. پلیس با دست‌افزارهای خود می‌تواند به اطلاعاتی مانند نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ خودرو، شماره شاسی، شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و ... دست یابد. بنابراین، افسران راهنمایی‌و‌رانندگی بدون نیاز به بالا زدن کاپوت خودرو، می‌توانند اصالت آن را بررسی کنند.

وی افزود که برخی از رانندگان اعتراض دارند که با وجود حضور نداشتن در محلی، جریمه شده‌اند. پس از بررسی مشخص می‌شود که خودرویی با پلاک مخدوش تخلف کرده است. اجرای طرح پلاک سوم کمک می‌کند تا از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به آن جلوگیری شود.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان این وابستگی را قطع کرد. زیرا دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست.  سالانه بیش از 5 میلیون پلاک جابجا می‌شود و  پلاک‌هایی که دیگر نیاز نمی‌شوند، پس از یک سال در دستگاه خردکن می‌روند و اتلاف انرژی را به دنبال دارد. پلاک سوم از این قبیل اتفاقات جلوگیری می‌کند.

وی درباره تولید تراشه‌ها گفت که بخش زیادی از تکنولوژی این پلاک‌ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی‌سازی انجام شود. در همین راستا نیز برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک سوم را صد درصد داخلی کرد. البته در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم از خارج کشور وارد شود و زمانی که دانش تولید مدار آن تکمیل شد، این پلاک‌ها را در داخل تولید کنیم.

رئیس پلیس راهور درباره زمان اجرایی شدن این طرح بیان کرد که آزمایش‌های مربوط به آن در شهرک آزمایش انجام شده و مصوبات و مجوزهای لازم نیز از فرمانده انتظامی کل کشور اخذ شده است. آن‌ها در تلاش‌اند تا تولید پلاک سوم در نیمه اول سال 1401 آغاز شود.

در سالی که شعارش «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت در این زمینه ترغیب شوند تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، افتخار تولید پلاک‌های سوم به دیگر افتخارات ایران اضافه شود.


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری اینترنتی خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. جریمه پلاک مخدوش خودرو
. شرایط خرید و فروش پلاک رند
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
. پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

دیدگاه کاربران