جزئیات اجرای قانون پلاک سوم

سال 84 بود که قانونی تحت عنوان «نصب پلاک سوم» تصویب شد؛ اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است‌.

به کمک پلاک سوم خودرو، افسران راهنمایی‌ و‌ رانندگی بدون نیاز به بالا زدن کاپوت خودرو، می‌توانند اصالت آن را بررسی کنند.این پلاک در قالب دو چیپ است که VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (30 تا 90 کیلوبایت) در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود در آن، به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا ماموران راهور بتوانند با دست افزارهای خود این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند‌. این کار کمک می‌کند تا خودروهای سرقتی و تحت تعقیب شناسایی شوند. اکنون ملاک اصالت خودروها پلاک آن‌هاست؛ اما پس از اجرایی شدن این قانون، خودروهای سرقتی احراز می‌شوند.

اکنون پس از گذشت 17 سال از تصویب قانون پلاک سوم، این طرح با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرایی خواهد شد.

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور، در این باره توضیح داد که پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی بوده و باید حتما اجرایی شود. این پلاک از داخل شیشه زیر آیینه از جلو و عقب خودرو نصب می‌شود. پلیس با دست‌افزارهای خود می‌تواند به اطلاعاتی مانند نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ خودرو، شماره شاسی، شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و ... دست یابد. بنابراین، افسران راهنمایی‌و‌رانندگی بدون نیاز به بالا زدن کاپوت خودرو، می‌توانند اصالت آن را بررسی کنند.

وی افزود که برخی از رانندگان اعتراض دارند که با وجود حضور نداشتن در محلی، جریمه شده‌اند. پس از بررسی مشخص می‌شود که خودرویی با پلاک مخدوش تخلف کرده است. اجرای طرح پلاک سوم کمک می‌کند تا از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به آن جلوگیری شود.

طبق گفته‌های سردار هادیانفر، فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان این وابستگی را قطع کرد. زیرا دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست.  سالانه بیش از 5 میلیون پلاک جابجا می‌شود و  پلاک‌هایی که دیگر نیاز نمی‌شوند، پس از یک سال در دستگاه خردکن می‌روند و اتلاف انرژی را به دنبال دارد. پلاک سوم از این قبیل اتفاقات جلوگیری می‌کند.

وی درباره تولید تراشه‌ها گفت که بخش زیادی از تکنولوژی این پلاک‌ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی‌سازی انجام شود. در همین راستا نیز برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک سوم را صد درصد داخلی کرد. البته در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم از خارج کشور وارد شود و زمانی که دانش تولید مدار آن تکمیل شد، این پلاک‌ها را در داخل تولید کنیم.

رئیس پلیس راهور درباره زمان اجرایی شدن این طرح بیان کرد که آزمایش‌های مربوط به آن در شهرک آزمایش انجام شده و مصوبات و مجوزهای لازم نیز از فرمانده انتظامی کل کشور اخذ شده است. آن‌ها در تلاش‌اند تا تولید پلاک سوم در نیمه اول سال 1401 آغاز شود.

در سالی که شعارش «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالیت در این زمینه ترغیب شوند تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، افتخار تولید پلاک‌های سوم به دیگر افتخارات ایران اضافه شود.


شماره گذاری اینترنتی خودرو

برای اطلاع از شرایط و قوانین موجود جهت شماره گذاری خودروهای وارداتی، شماره گذاری خودرو گذرموقت، شماره گذاری خودرو جانبازان و معلولان، شماره گذاری خودرو کلاسیک و همچنین شرایط شماره گذاری خودروهای مزایده‌ای، مقاله شماره گذاری اینترنتی خودرو را مطالعه کنید.

مراحل تعویض پلاک خودرو

آخرین اخبار سامانه تعویض پلاک خودرو، ثبت نام اینترنتی و نوبت دهی تعویض پلاک خودرو در سایت راهور 120 ، مدارک لازم برای تعویض پلاک ماشین و تعویض پلاک موتورسیکلت و هزینه تعویض پلاک را در مقاله مراحل تعویض پلاک مطالعه کنید.

مراکز تعویض پلاک خودرو

آخرین اخبار مراکز شماره گذاری خودرو، فهرست مراکز تعویض پلاک تهران، ساعت کاری مراکز تعویض پلاک ماشین و موتور به همراه آدرس و تلفن مراکز شماره گذاری میثم، اتحاد، چیتگر، الغدیر، خلیج فارس و ... را در مقاله مراکز تعویض پلاک مطالعه کنید.

ثبت نام پلاک تاریخی خودرو

همه چیز درباره پلاک تاریخی خودرو، نحوه گرفتن پلاک ملی برای خودرو قدیمی، قوانین پلاک تاریخی ماشین، سایت ثبت نام پلاک تاریخی، شرایط تردد خودرو قدیمی در خیابان و قوانین خروج خودرو قدیمی از کشور را در مقاله ثبت نام پلاک تاریخی مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید