• خريد و فروش پلاک رند

خرید و فروش پلاک رند قانونی می‌شود؟

شرایط خرید و فروش پلاک رند در 1402

6 آذر 1402 10:30

خرید و فروش پلاک رند قانونی می‌شود؟

آذر 1402: سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اظهار کرد هم‌اکنون 4.5 میلیون پلاک رُند داریم و به دولت پیشنهاد شده که پلاک‌های رُند را فروشی کند تا افرادی که می‌خواهند هزینه آن را پرداخت و پلاک رُند دریافت کنند.

وی توضیح داد از نظر پلیس، "پلاک رُند" پلاکی است که همه اعداد آن و یا 4 یا 5 رقم آن تکراری باشد. هم‌اکنون 4.5 میلیون پلاک رُند وجود دارد که پلیس همه آنها را جمع آوری و توقیف کرده است. پلاک‌های رُند به این دلیل توقیف شده‌اند که از خرید و فروش آن ها جلوگیری شود. به دولت پیشنهاد داده‌ایم که امکان فروش پلاک‌های رُند مانند شماره تلفن‌های رُند وجود داشته باشد تا افرادی که تمایل دارند، هزینه آن را پرداخت کنند و صاحب این پلاک‌ها شوند.

وی افزود قرار است تا پول خرید و فروش پلاک‌های رُند به خزانه دولت واریز شود. معاونت حقوقی پلیس، پیشنهاد این طرح را به دولت داده است تا دولت در صورت موافقت، این طرح را در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد تا خرید و فروش این پلاک‌ها قانونی شود.

سردار هادیانفر در واکنش به عکسی از یک ماشین لاکچری با اعداد تکراری گفت این پلاک از نظر پلیس رُند محسوب نمی‌شد چرا که 3 عدد به صورت تکراری در آن وجود دارد؛ پلاکی که فقط دو عدد یا یک عدد تکراری داشته باشد از نظر پلیس رُند است. پلیس می‌تواند جلوی تکرار یک یا دو عدد را بگیرید و بیشتر از آن امکانش نیست چراکه عدد کم می‌آید و شماره‌گذاری خودرو با مشکل رو‌به‌رو می‌شود.

وی همچنین درباره برخی از عکس‌های خودروهای لاکچری با پلاک‌های رُند در فضای مجازی تاکید کرد این عکس‌ها فتوشاپ هستند چراکه اخیراً عکس یک پورشه را در فضای مجازی منتشر کرده بودند و بعد از بررسی مشخص شد این خودرو دارای پلاک دیگری بوده و این عکس ساختگی است.

نصب پلاک رند غیرقانونی است

آبان 1402: سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، درباره خرید و فروش پلاک‌ رند یا به اصطلاح پلاک خاص و لاکچری اظهار داشت: به هیچ وجه پلیس چیزی به نام پلاک رند و پلاک لاکچری ندارد و تخصیص این نوع پلاک‌ها به طور کامل مسدود شده است. همه پلاک‌ها فارغ از نوع خودرو با هر میزان ارزش مادی، به طور اتفاقی و سیستمی صادر می‌شود و چاپ یا اختصاص پلاک به طور کامل از حالت دستی خارج شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، سامانه‌های چاپ پلاک با ورود اطلاعات وسیله نقلیه، پلاک آن را به طور تصادفی انتخاب خواهند کرد. نصب پلاک‌ رند خودروهای دیگر بر روی خودروهای به اصطلاح لاکچری، کاملاً خلاف قانون است و در صورت مشاهده، خودرو توقیف و با متخلف برخورد قانونی می‌شود. وی اضافه کرد: پلاک‌های رند در لیست سیاه قرار دارد و از فرایند تخصیص خارج شده است.

حذف اتوماتیک پلاک رند از سامانه شماره گذاری

آبان 1400: سرهنگ محمدی (رئیس مرکز شماره گذاری پلیس) درباره وضعیت شماره پلاک‌های رند، گفته در پلاک‌های قدیمی که به مالکان جدید اختصاص می‌یابد یا در پلاک‌های جدیدی که به خودروهای نوشماره تخصیص داده می‌شود، دیگر شماره‌های رند وجود نداشته و حتی در صورت وجود، این پلاک‌ها بصورت سیستمی، از سامانه شماره‌گذاری حذف خواهند شد.

سرهنگ محمدی البته این نکته را هم یادآوری کرده که تا سال 1395، پلاک‌های رند (حتی با 5 شماره تکراری) نیز به متقاضایان واگذار می‌شد اما از آن سال به بعد، تخصیص پلاک رند متوقف شده و حتی پلاک‌هایی که 4 رقم تکراری داشته باشند نیز از سامانه حذف می‌شوند.


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری اینترنتی خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. جریمه پلاک مخدوش خودرو
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. جزییات قانون اجرای پلاک سوم
. قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
. پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

دیدگاه کاربران