توضیحات تکمیلی درباره وام تاکسی برقی
مهر 1403: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اعلام کرد موضوع برقیسازی تهران یک راه بیبازگشت است که هم ضرورت دارد و هم تنها راهی است که میتواند به رفع ناترازی انرژی در کشور کمک کند. از طرفی، ایجاد زیرساختهایی در این مسیر میتواند به حل معضلاتی مانند آلودگی هوا که بزرگترین مشکل شهر تهران است و همچنین با توسعه حمل و نقل عمومی، مشکل ترافیک این شهر را حل کند.
وی افزود با توجه به اینکه خودروهای برقی گرانتر از خودروهای بنزینی هستند و کشور هماکنون در حال واردات بنزین با میلیاردها دلار هزینه است، نکتهای که مطرح میشود این است که از نظر برق، کشور در ساعات اوج مصرف کمبود برق دارد، اما در ساعات دیگر مازاد برق داریم. این اختلاف در تامین برق باعث میشود که ما بتوانیم در ساعات مازاد، خودروها را شارژ کرده و در کل روز از این ظرفیت برای خدمت به مردم استفاده کنیم. سیستم هوشمند ما امکان شارژ در ساعات اوج را نمیدهد و زیرساختهای ایجاد شده در این حوزه، به رفع مشکلات کشور و بهویژه تهران کمک خواهد کرد.
اولین خرید طرح ورود تاکسیهای برقی به تهران از شرکت کرمان خودرو بود که 171 دستگاه خودرو خریداری شد. قیمت هر خودرو یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که 400 میلیون تومان آن توسط راننده پرداخت میشود. بخش دیگری از این مبلغ به عنوان جایگزینی تاکسیهای فرسوده (130 تا 170 میلیون تومان) در نظر گرفته شده است و بقیه از طریق وام یا آورده راننده تأمین میشود.
زاکانی گفت دو وام برای رانندگان در نظر گرفته شده است؛ وام 8 درصدی شرکت (860 میلیون تومان) و وام صندوق کارآفرینی (300 میلیون تومان) که مجموعاً 900 میلیون تومان میشود اما بر اساس ماده 12 گذشته، حدود 10 هزار و 500 دلار از قیمت خودرو مستهلک میشود و این تسهیلات به رانندگان کمک میکند تا با یک مبلغ مشخص بتوانند یک خودرو مطلوب را خریداری کنند. نکتهای که اکنون مطرح است این است که ما در حال پیگیری تسهیلات برای رانندگان هستیم. بنده در دولت دو نوبت درباره این تسهیلات صحبت کردهام. این موضوع مربوط به شهرداری نیست، زیرا این حق رانندگان است که ما پیگیری کنیم. ما نماینده آنها هستیم و وظیفه داریم که این مسیر را دنبال کنیم. در جلساتی که برگزار شد، جناب آقای دکتر پزشکیان و دکتر عارف نیز حضور داشتند و وزرای محترم کشور، صمت، نیرو و نفت به همراه بنده به عنوان اعضای کارگروه، در این مسیر پیگیر موضوع بودهایم. منابع مالی نیز که در حال حاضر به هدر میرود، با این اقدام به شکل صحیح مدیریت میشود و هم رانندگان و هم مردم از آن بهرهمند خواهند شد.
وی توضیح داد نکته دیگری که وجود دارد این است که برای تسهیل این کار، مجوزهای قانونی اخذ شده است و ما درخواست کردهایم تا صندوق کارآفرینی به این موضوع اختصاص یابد. در حال حاضر 100 میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص داده شده و قرار است این مبلغ تا 200 میلیارد افزایش یابد تا وامهایی تا سقف 800 میلیارد تومان ارائه شود. این مبلغ باعث خواهد شد که هر راننده بین 400 تا 500 میلیون تومان وام دریافت کند. ما با صندوق کارآفرینی در حال رایزنی هستیم و دستورالعملهای لازم نیز نوشته شده است. به لطف الهی، به زودی این خدمت به رانندگان ارائه خواهد شد. در این میان، مدل تسویه تاکسیهای برقی که از طریق قرارداد چین تأمین میشود متفاوت است، زیرا برای آنها یک سال و نیم تنفس در نظر گرفته شده است. رانندگان با همان مبلغ اولیه وارد مشارکت میشوند و ماشین را تحویل میگیرند. فرمولهای مربوط به دریافتی از ماده 12 نیز در حال محاسبه است تا سهم مشخصی از ماشین برای رانندگان تعیین شود.
وی افزود این مدل جدید به رانندگان کمک خواهد کرد تا با قیمتی کمتر، در حدود 500 تا 550 میلیون تومان، بتوانند ماشینهای خود را خریداری کنند. به این ترتیب، بار مالی آنها کاهش یافته و نزدیک به نصف قیمت ماشین را پرداخت خواهند کرد. ما مقدمات کار را فراهم کردهایم و اولین بخش آن اکنون در گمرک است و در حال اقدام برای ترخیص آن هستیم. اگر این بخش وارد و پیگیری شود، نهایتاً در قالب یک شرکت سهامی عام ثبت خواهد شد. این شرکت سهامی به گونهای است که خود رانندگان تاکسی سهامدار آن خواهند شد. در این مدل، رانندگان تاکسی علاوه بر اینکه سهم خود از رانندگی را با هر پردازشی که برایشان انجام میشود دریافت میکنند، سهمی از ماشین خود و همچنین سود سالیانه شرکت را نیز خواهند داشت. ما در حال هدایت این مدل به سمتی هستیم که راننده محور باشد. به این ترتیب، حتی مردم نیز میتوانند سهام این شرکت را خریداری کنند تا سود آن به مردم و رانندگان برسد.
وام 900 میلیونی برای خرید تاکسی برقی
مهر 1403: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، در خصوص آخرین وضعیت ارائه تسهیلات به خریداران تاکسیهای برقی، اظهار کرد: قیمت خودروهای برقی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که به نوعی پرداخت این مبلغ برای رانندگان بسیار مشکل خواهد بود.
مالکی افزود: تسهیلات 300 میلیون تومانی توسط شهرداری و 600 میلیونی توسط خودروساز با کارمزد 8 درصد نیز به رانندگان پرداخت شده و مقدار اقساط نیز حدود 17 میلیون تومان است. جمعا میزان 900 میلیون تومان وام درنظر گرفته شده که شرایط بسیار خوبی را برای خرید این خودروها فراهم کرده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران تاکید کرد: اعتراض جمعی از تاکسیرانان نیز در خصوص کمک بلاعوض دولت بوده که تاکنون محقق نشده است.
اقساط سنگین برای خریداران تاکسی برقی
مرداد 1403: ورود تاکسیهای برقی به تهران در حالی شیرینی آن را برای همه مردم شیرینتر میکند که همه تاکسیداران توان خرید این نوع خودروها را داشته باشند، خودروهایی که از چین وارد ایران شده هرکدام نیازمند تامین مبالغ هنگفتی برای خرید هستند که از توان برخی از رانندگان تاکسی خارج است.
تسهیلات مربوط به خودروهای هوشمند و برقی برای ناوگان تاکسیرانی به گفته برخی از رانندگان تاکسی حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان میشود که آورده راننده حدود 200 تا 300 میلیون تومان و مابقی آن با حدود یک میلیارد و بیشتر را باید تاکسیداران تسهیلات بانکی دریافت کند که پرداخت اقساط آن در توان آنها نیست.
به گفته یکی از رانندگان تاکسی در تهران، برای خرید تاکسی برقی هزینهای حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان نیاز است که باید 900 میلیون تومان تسهیلات به عنوان آورده راننده و 300 میلیون تومان نیز آورده خود تاکسیداران باشد اما بسیاری از تاکسیداران توان پرداخت هزینههای زندگی خود را ندارند چه برسد به اینکه هر ماه بیش از 10 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: اینکه تمهیداتی برای نوسازی ناوگان فرسوده تهران اندیشیده شده اقدام مثبتی است اما باید جیب رانندگان هم در این فعالیت دیده میشد زیرا اغلب رانندگان تاکسی به دلیل نداشتن توان مالی بالا مجبور هستند که از ساعت پنج صبح تا پاسی از شب در خیابانها حضور داشته باشند تا بتوانند علاوه بر تامین مایحتاج زندگی برای استهلاک خودورهای فرسوده خود هم اندوختهای داشته باشند.
انجام معاینه فنی هر سه ماه یکبار، تعویض روغن خودرو در برخی مواقع هر ماه یکبار، هزینههای مربوط به تعمیرات خودرو به دلیل آسفالت نامناسب برخی خیابانها از دیگر مواردی است که این راننده مطرح کرد و گفت: با این اوصاف داشتن خودرویی نو و جدید به عنوان مطالبه جدی رانندگان است اما نه اینکه بازپرداخت تسهیلات آنها به شیوهای باشد که از توان بسیاری از رانندگان خارج باشد.
خرید تاکسی برقی با 300 میلیون تومان
خرداد 1403: محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد چهار مدل خودروی برقی مجوز پلاک گرفتند و با ایرانخودرو قرارداد یک هزار دستگاه خودرو از یک مدل بسته شده است .موضوع حمل و نقل برقی موضوعی زیربنایی است که محور توسعه کشور است. در این دوره با کمک دولت توجه ویژهای به زیرساختهای حمل و نقل عمومی شد و قریب به 2 میلیارد دلار در شهر تهران به برقی سازی تخصیص یافت. در شهرداری تهران قرارداد خرید 27 هزار و 500 دستگاه تاکسی برقی بسته شده که 10 هزار دستگاه ون و 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد. همچنین قرارداد 2 هزار و 700 دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که یک هزار دستگاه آن برقی است و در سال گذشته قرارداد 27 دستگاه شارژ با 54 نازل با شرکت مپنا بسته شد و امسال قرارداد 900 نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به چهار هزار و 500 نقطه برسد.
وی افزود یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم و در تاکسی های برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است. با کمک وزارت صمت با 11 خودروساز قرارداد داریم که 27 هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم که چهار مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملا برقی و آلایندگی صفر دارند. پیمایش این خودروها بین 450 تا 700 کیلومتر است و عمر مفید این باتری ها بین 7 تا 8 سال است.
وی اظهار کرد تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به 500 میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد و تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است.
بحث تاکسی برگشتی از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی است که بر اساس آن رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از پنج تا هفت سال از تاکسی های برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند. قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خودرویی است که اخیرا به تاکسیرانان تحویل داده خواهد شد (KMC E50A) که تنها 300 میلیون تومان هزینه از سمت این افراد پرداخت شده است. یعنی با تنها 300 میلیون تومان آورده مالی میتوان تاکسی برقی خرید.
وام بلاعوض برای خرید تاکسی برقی
اردیبهشت 1403: معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از توافق دولت و شهرداری پایتخت برای اختصاص تسهیلات خرید تاکسی برقی خبر داد. محسن هرمزی با بیان این مطلب افزود: واردات هر دستگاه تاکسی برقی از محل درآمدهای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر تامین خواهد شد.
هرمزی افزود: پیش از این قرار بود که بابت تحویل هر تاکسی برقی به یک راننده، 900 میلیون تومان تسهیلات با سود 8 درصد با دوره بازپرداخت پنجساله ارائه شود، اما با توجه به تکلیف قانونی دولت برای حمایت از کاهش مصرف سوختهای فسیلی و کمک به گسترش استفاده از انرژیهای پاک، شهرداری با قوه مجریه به توافق رسیده است که بخش قابل توجهی از این تسهیلات یعنی 10500 دلار به صورت وام بلاعوض در نظر گرفته شود و مابهالتفاوت قیمت تمامشده واردات با آورده اولیه رانندگان و مبلغ پرداختی توسط دولت، به عنوان تسهیلات به تاکسیرانها پرداخت شود.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما