منطقه توچیگی (Tochigi) در شمال پایتخت ژاپن همواره مورد توجه شرکت هوندا قرار داشته است. پارک حمل و نقل Motegi با نام سابق Twin Ring Motegi نیز در این منطقه قرار دارد. این پیست مجهز در سال 1997 توسط هوندا تاسیس شد و از آن زمان تاکنون برای آزمایش محصولات جدید این کمپانی از جمله هر دو نسل NSX مورد استفاده قرار گرفته است.
خودروساز ژاپنی اکنون در این مکان، فرصت ملاقات خبرنگاران با مدلهای برقی اختصاصی خود یعنی 0 سریز (0 Series) را فراهم کرده است.
به ثمر رسیدن این پروژه برای هوندا بسیار حائز اهمیت است، چراکه این توسعه مدلهای برقی این شرکت تاکنون به کندی پیش میرفت. تجربیات محدود همچون فیت EV ، پرولوگ برقی براساس شاسی اولتیوم جنرال موتورز یا عرضه کوتاه مدت هوندا E در اروپا، کارنامه چندان درخشانی نیست.
البته هوندا با نمایش دو کانسپت در نمایشگاه CES و همچنین اعمال تغییرات گسترده در تاسیسات ایالت اوهایو آمریکا، نشان داد که قصد دارد با جدیت به بازار خودروهای برقی وارد شود.
مدلهای 0 سریز که به طور کامل و مستقل توسط هوندا طراحی شدهاند، در ژاپن نیز تولید خواهند شد. هوندا بر استقلال این سری تاکید دارد چراکه پلتفرم E:N مورد استفاده در برخی مدلهای برقی فعلی هوندا با مشارکت دانگ فنگ طراحی شده است.
بنابر اعلام هوندا، اعضای 0 سریز با مصرف اقتصادی، وزن سبک و طراحی مدرن، میتوانند نمایی کامل از یک خودروی برقی را به نمایش بگذارند. مطلب حاضر، نتیجه تجربه رانندگی کوین ویلیامز خبرنگار نشریه insideevs.com با این خودروها است.
بنابر اعلام هوندا، 0 سریز سالون (0Series Saloon) پیش از سایرین وارد بازار خواهد شد. به نظر میرسد که برای استفاده از مزایای مالیاتی، یک کراس اور از برند آکورا و سونی-هوندا آفیلا نیز در کنار این خودرو در اوهایو تولید شوند.
فناوریهای جدید هوندا همچون اتصال سیمی فرمان و نصب مجموعه باتری در سازه و ساختار یکپارچه بخش عقبی شاسی را میتوان در این سدان برقی پرچمدار مشاهده کرد. نکته جالب اینکه در بخش جلویی سازه از تیر سرتاسری خبری نیست. هوندا اعتقاد دارد که کاهش عمدی سختی این بخش، وزن کمتر و هندلینگ بهتر را به ارمغان میآورد درحالیکه ضربه ناشی از برخورد توسط تایرها جذب خواهد شد.
طراحی دو قسمتی مجموعه باتری در کف به همراه کانالهای خنککننده عریض و کوتاه، ارتباط سیستم اطلاعات سرگرمی با هوش مصنوعی، حسگر لیدار، فناوری خودران سطح 3 با پشتیبانی از رانندگی بدون دخالت دست و قابلیت بروزرسانی نرمافزاری از راه دور، از دیگر ویژگیهای هوندا 0 سریز سالون به شمار میآید.
هوندا دو نمونه آزمایشی از اعضای 0 سریز را در اختیار خبرنگاران قرار داده است. یکی از خودروها زیر پوسته هوندا CR-V قرار دارد و دیگری، با بدنه آکورد خود را پنهان کرده است.
خبرنگار insideevs.com به مدت 10 دقیقه در پیست Tochigi با مدل سدان رانندگی کرده است. این خودرو با موتور برقی با 241 و 67 اسببخار قدرت در محور جلو و عقب، شتاب بسیار خوبی ارائه داده است. به گفته آقای ویلیامز، سیستم تعلیق بادی هم سواری راحتی ارائه میکند اما در مجموع، عملکردی شبیه به هوندا آکورد دارد که نمیتواند با تسلا مدل 3 و لوسید ایر برابری کند. درواقع به نظر میرسد که توسعه شاسی و قوای حرکتی 0 سریز فعلا تکمیل نشده است و برای قضاوت در این موارد، باید تا ملاقات با نمونه نهایی منتظر بمانیم. حتی نام 0 سریز هم نهایی نشده است و معلوم نیست که مدلهای نهایی با همین نام عرضه شوند.
بنابر اعلام هوندا، تاسیسات ساخت خودروهای برقی در اوهایو در سال 2025 به فاز عملیاتی وارد میشوند. این شرکت قصد دارد از سال 2026، تولید مدلهای برقی در کانادا را هم شروع کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : insideevs.com