نزدیک به یک سال است که شرکتهای تجاری ساز کشورمان، همراه با واردات کامیونهای باری اروپایی کارکرده، اقدام به رونمایی و روی خط تولید بردن کامیونهای سه محور باری کردهاند. یکی از این محصولات جدید، یک کامیون سه محور از شایان دیزل به نام H7c باری است که تیپ حرکتی 2×6 با فنربندی پنوماتیک دارد و برای کاربریهایی مثل باری، یخچال، تانکر و... بسیار مناسب خواهد بود.
کامیون باری دافران 2×6 H7C
در بین کشندههای چینی حاضر در بازار کشورمان، کشنده دافران H7 را میتوان یکی از بهترینها دانست که آمار فروش خوب آن نیز، دلیلی بر مقبول بودن این خودرو از سوی مردم و خریداران است. این کشنده از نظر امکانات رفاهی و فنی نیز در وضعیتی خوبی قرار دارد و کامیون ساخته شده بر اساس این کشنده نیز، همینطور بوده و یک کامیون با طراحی خوب و وضعیت فنی و رفاهی مطلوب است.
این خودرو از نظر طراحی داخل و بیرون کابین، با کشندههایش یکسان است و از همان طرح و کابین استفاده میکند. البته در این میان، این خودرو دارای سقف کوتاه است که هرچند برای یک کامیون، مناسب و کافی خواهد بود؛ اما در برابر رقبایش که از اتاقهایی با سقف بلندتر استفاده میکنند، عقبتر قرار میگیرد. این کامیون همچنین دارای سیستم حرکتی 2×6 است که اشاره به تک دیفرانسیل بودن آن دارد. محور عقب بالاگیر بوده و دارای تعلیق بادی است که راحتی سواری آن را در مقایسه با نمونههایی که از تعلیق فنر شمش استفاده میکنند، بیشتر خواهد کرد.
مشخصات فنی کامیون سه محور دافران H7C
پیشرانه دافران H7C از ساختههای یوچای چین است. این پیشرانه 9.4 لیتری در بالاترین خروجی خود به قدرت 380 اسب بخار و 1800 نیوتن متر گشتاور میرسد. این موتور دارای گرمکن هوای ورودی به موتور در هوای سرد، سیستم کنترلکننده مصرف بهینه سوخت eco switch، ریتاردر دو زمانه است. این خروجی برای یک کامیون 380 اسب بخاری، کاملاً کافی خواهد بود؛ اما از رقبایش که بالای 420 اسب بخار قدرت دارند، ضعیفتر است.
گیربکس این کامیون از ساختههای ZF و از سری شناخته شده traxon است. این گیربکس اتوماتیک دارای 4+12 دنده بوده و از مثل بسیاری از کامیونهای موجود در کشورمان از صفحه کلاچ ساخت ساچ استفاده میکند. ضمن اینکه این گیربکس دارای اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای نیز هست و به صورت استاندارد دارای PTO بوده که برای کاربریهایی مثل جرثقیل که به خروجی گیربکس و دریافت نیرو از گیربکس نیاز دارند، آماده و مهیا است.
نکته جالب در خصوص این کامیون، محورهای آن هست که از ساختههای شرکت DANA بوده و از این نظر در کشورمان منحصربهفرد است. این شرکت آمریکایی، یکی از شناختهشدهترین و برترین سازندگان محور برای خودروهای سواری و کامیون است. دافران باری H7C با وزن 8.7 تنی خود، در رده کامیونهای باری نسبتاً سبکوزن قرار میگیرد که با داشتن ظرفیت 26 تن، در حدود 17.3 تن ظرفیت بارگیر به صورت استاندارد دارد. البته ظرفیت محور جلو با 7 تن و محورهای عقب با 11 و 9 تن، کمی از رقبای 4×6 خود کمتر است.
وجود ترمزهای دیسکی در هر سه محور یک امتیاز بزرگ برای آن به شمار میآید که از این نظر، کمترین کامیون چینی باری دارای این ویژگی است. این کامیون به صورت استاندارد دارای کولر درجا است تا راحتی راننده و کمک آن را در هوای گرم تابستان در استراحتگاهها و توقفها، بالا ببرد. همچنین در بین تجهیزات سفارشی این خودرو، میتوان کیت ADR را سفارش داد تا برای کاربری تانکر سوخت و مواد خطرناک و اشتعالزا نیز مجوز داشته باشد.
کامیون دافران H7C دو باک 400 لیتری برای سوختگیری دارد و حجم مخزن ادبلو آن نیز برابر با 60 لیتر است. محور عقب این کامیون به صورت بالاگیر است و باید اعتراف کرد که سالهاست جای خالی کامیونهای سه محور 2×6 در کشورمان حس میشد. از این رو، تعلیق محور عقب نیز از نوع بادی با چهار بالن باد است که راحتی سواری و رانندگی این کامیون را تضمین خواهد کرد.
امکانات رفاهی و ایمنی کامیون دافران H7C
کامیون دافران H7C از امکانات رفاهی و ایمنی بالایی برخوردار است که خوشبختانه، اکثر آنها به خاطر قوانین استاندارد در کشورمان و رقابت با دیگران، در دیگر محصولات تجاری در حال تولید کشورمان دیده میشود. اما بههرحال باید دافران H7C را یک کامیون خوب، با طیف وسیعی از امکانات رفاهی و ایمنی بنامیم.
از جمله این امکانات میتوان به تختخواب، مانیتور 10 اینچی با زبان فارسی و انگلیسی، دوربین 360 درجه با قابلیت ثبت وقایع، سیستم صوتی پیشرفته با کنترل روی غربیلک فرمان، سیستم تعلیق بادی صندلی راننده و شاگرد، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی و تنظیم، برفپاککن چندزمانه، آینههای گرمکن دار با قابلیت تنظیم برقی، شیشهبالابرهای برقی مجهز به POWER WINDOWS ، چراغمطالعه، خروجیهای برق 12 ولتی، مهشکن جلو و عقب، چراغهای جلو مجهز به موتور برای تنظیم زوایای نور از داخل کابین، آفتابگیر بیرونی، آفتابگیر داخلی و جانبی، بوق بادی و برقی، هشداردهنده صوتی دندهعقب، سیستم تشخیص خستگی راننده، گاز دستی، نشانگر گرفتگی فیلتر سوخت، جعبهابزار، تاخوگراف، سپهتن، قفلمرکزی ریموتدار، بخاری درجا، حفاظ جانبی و کپسول اطفا حریق، چراغ روز DAY LIGHT، پورت اتصالات ترمز و برق تریلر، پروژکتور عقب، کولر درجا، یخچال 32 لیتری و... اشاره کرد.
کامیون باری دافران H7C از سیستم تعلیق بادی در محور عقب با امکان تنظیم دستی و خودکار و خروجی PTO به صورت استاندارد نیز برخوردار است. ترمزهای دیسکی در هر سه محور به همراه سیستمهای کمکی مثل ترمز موتور دو محلهای، خفه کن اگزوز و اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای، توان توقفی این کامیون را در حد بالایی نگاه میدارد.
همچنین وجود سیستمهایی مثل ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز اضطراری هوشمند به همراه هشدار برخورد از جلو AEBS+FCWS، رادار خطخوان LDWS، ترمز الکترونیکی EBS، ترمز تپهHAS ، کروزکنترل، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم ضدلغزش ASR، امنیت رانندگی با این خود را افزایش میدهند.
نام خودرو | کامیون باری دافران H7C از شایان دیزل |
---|---|
آرایش محوری | سه محور 2×6 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل |
حجمموتور / کد موتور | 9.4 لیتر / YCK10380-50 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 380 اسب بخار در دور موتور 1900 rpm |
حداکثر گشتاور | 1800 نیوتن متر در دور موتور 1100-1500 rpm |
گیربکس | اتوماتیک 4+12 سرعته ساخت ZF از سری traxon |
ترمز کمکی | ترمز موتور دو محلهای+ خفه کن اگزوز+ اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای |
سیستم ترمز | عقب دیسکی / جلو دیسکی |
برنامههای کنترلی خودرو | ضد قفل ABS / کنترل پایداری ESC / ترمز اضطراری هوشمند AEBS+FCWS / رادار خط خوان LDWS / ترمز الکترونیکی EBS / کروزکنترل / ترمز پارک برقی/ اتوهلد / سیستم ضد لغزش ASR / ترمز تپه HAS |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 10132 / 2500 / 3415 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 4800+1350 |
طول بارخور (میلیمتر) | 7400 |
حجم مخزن سوخت | آلومینیومی به حجم 400+400 لیتر |
حجم مخزن ادبلو | 60 لیتر |
وزن خالص | 8710 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 26000 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 7 تن / 9+11 تن |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت پارابولیک با کمک فنر |
سیستم تعلیق عقب | تعلیق بادی با 4 بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از شرکت خودروساز گردآوری شده است.
رقبای کامیون دافران H7C در بازار ایران
در شرایط فعلی، کامیون دافران H7C با سه رقیب اصلی خود باید رقابت کند. اولین رقیب این خودرو، کامیون باری پیلسان با موتور 440 اسب بخاری که یک کامیون 4×6 با سیستم فنربندی فنر شمش در هر سه محور است و مثل دافران از یک گیربکس اتوماتیک استفاده میکند. کامیون باری شکموتو نیز یک موتور 10.8 لیتری با 450 اسب بخار قدرت به همراه یک گیربکس اتوماتیک دارد و یک کامیون سه محور 4×6 بوده و سقف آن نیز از نوع سقف بلند است.
سومین رقیب کامیون دافران H7C، کامیون باریC&C U420 است که آن هم یک موتور 420 اسب بخاری با یک گیربکس اتوماتیک دارد، آرایش محوری و حرکتی آن 2×6 است و محور عقب آن بالاگیر بوده و از فنربندی پنوماتیک در محور عقب بهره میبرد.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما