در دهه هشتاد و نود شمسی که واردات و تولید کامیونهای اروپایی به اوج خودش رسید، یکی از بهترین کمپرسیهایی که در کشورمان روی خط تولید رفت، رنو کراکس بود. خودرویی قلدر با پیشرانه قدرتمند 440 اسب بخاری و ظاهری تنومند که کیفیت و قدرت در آن کاملاً ملموس بود. حالا میتوان گفت که با توجه به اتاق مورد استفاده در کمپرسی دافران H7D که مشترک با محصولات رنو هست و پیشرانه 480 اسب بخاری این خودرو و البته گیربکس اتوماتیک، شاهد یک کمپرسی خاص و متفاوت از دیگر محصولات فعلی بازار هستیم.
کمپرسی دافران H7D با گیربکس اتوماتیک
در حالی که برخی از شرکتهای تجاری ساز در حال ورود محصولات خود به بازار هستند، اما تنها کمپرسی با گیربکس اتوماتیک در بین آنها، دافران H7D است که با داشتن موتور 480 اسب بخاری، در رده قویترین کمپرسی بازار نیز جای دارد. محصولات دافران تا امروز، جایگاه خوبی در بین خریداران کسب کردهاند که ناشی از کیفیت ساخت خوب و موتور پرقدرت آن، امکانات رفاهی و ایمنی مطلوب و البته خدمات خوب آن هست. حالا کمپرسی دافران نیز که بعد از کامیون باری این شرکت در حال ورود به بازار هست، امکانات رفاهی و ایمنی خوبی دارد و البته با داشتن گیربکس اتوماتیک، میتواند به محصولی موفق و البته خاص در بازار تبدیل شود.
طراحی داخلی و خارجی کمپرس دافران H7
محصولات دافران که از زیرمجموعههای کمپانی دانگ فنگ هستند، در طراحی ظاهری و اتاق خود از خطوط طراحی محصولات نسل قبل رنو الهام گرفتهاند. این به کارگیری طراحی رنو در کنار طراحی خاص دماغه خودرو، باعث میشود تا در یک نگاه، بیننده به یاد رنو کراکس بیفتد. استفاده از قسمتهای مشکی رنگ با حالتی زمخت در قسمت جلو، محافظ رادیاتور در داخل سپر، زیر سپری، چراغهای توری کشیده جلو، پروژکتور گرد داخل سپر و مواردی از این دست، باعث میشود تا چهره این کامیون تا حد زیادی از بقیه رقبا، مردانهتر و اصطلاحاً کامیونی تر به نظر بیاید.

همچنین استفاده از تایرهای 24 اینچی که مناسب برای جادههای معدنی و پروژههای راهسازی است، این وضعیت را تکمیلتر کرده است. در مجموع میتوان گفت که طراحی این کمپرسی کاملاً با کاربری در نظر گفته شده برای آن، همخوانی دارد.

طراحی داخل کابین نیز در وضعیت بسیار خوبی است. داشبورد طراحی به روزی دارد و از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار است. طراحی داشبورد دقیقاً همان چیزی است که در کشنده این خودرو نیز دیده میشود. وجود یک تختخواب در پشت صندلیها، مکانی مناسب برای استراحت راننده هست که این روزها، کابین کمپرسیهای بازار نیز معمولاً از نوع اتاق خوابدار ساخته میشوند. رویهای که قبلاً در بازار کشورمان بسیار کم دیده میشد.

اما نکته منفی در بخش داخلی کابین، محل قرارگیری یخچال است که فضای داخل کابین را محدود کرده و رفتوآمد به بخش خواب را کمی مشکل میکند. در داخل کابین، فضای زیادی برای قراردادن لوازم وجود دارد که وجود سه بخش در وسط داشبورد، کمک بزرگی به راننده برای قراردادن لوازم کوچک میکند.
پیشرانه و مشخصات فنی کمپرسی دافران 480
موتور و گیربکس این کمپرسی با نمونه کشنده دافران H7 مشابه است. یعنی همان موتور 12.1 لیتری با 480 اسب بخار قدرت و 2250 نیوتن متر گشتاور که از ساختههای یوچای پاور چین است. همچنین گیربکس که از ساختههای ZF است، یک نمونه 4+12 سرعته اتوماتیک از نوع AMT است که این کمپرسی را به اولین کمپرسی تولیدی در کشور با گیربکس اتوماتیک تبدیل کرده است.
این کمپرسی از محورهای ساخت شرکت DANA استفاده میکند که ظرفیت 7 تن در جلو و 16 تن در محور عقب را دارد که روی هم رفته، ظرفیت فنی این خودرو را به 39 تن میرساند که اعلامی شرکت نیز 40 تن هست. البته مثل همیشه، کارت این کمپرسی سه محور، برابر با 26 تن خواهد بود.
نام خودرو | کمپرسی دافران H7D 26 تن |
---|---|
آرایش محوری | سه محور 4×6 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربودیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور | 12.1 لیتر/ ساخت یوچای YC6K1248-50 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 480 اسب بخار در دور موتور 1900rpm |
حداکثر گشتاور | 2250 نیوتن متر در دور موتور 1300rpm |
گیربکس | 12+4 سرعته اتوماتیک ساخت ZF |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب و جلو کاسهای |
ترمز پارک | بادی روی محور عقب |
ترمز کمکی | اینتاردر 5 مرحلهای و ریتاردر موتور 2 مرحلهای |
برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS / ترمز تپه HSA / کروز کنترل / هشدار تصادف از جلو FCWS / سیستم ضدلغزش ASR |
طول / عرض / ارتفاع | 7632 / 2500 / 3285 میلیمتر |
فاصله محوری | 3700+1450 میلیمتر |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 26 تن |
وزن مجموع ناخالص (فنی) | 40 تن |
ظرفیت مجاز محور جلو /عقب | 7 تن / 16+16 تن |
حجم باک سوخت | 600 لیتر / آلومینیومی |
حجم مخزن ادبلو | 35 لیتر |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت سه لایه به همراه کمک فنر |
سیستم تعلیق عقب | فنر تخت ده لایه به همراه کمک فنر |
سایز و نوع رینگ | 12R24 / فولادی |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
ایرادی که میتوان به سیستم ترمز این کمپرسی گرفت، کاسهای بودن ترمز در تمام چرخهاست که امروزه حداقل چرخهای جلو را از نوع دیسکی معمولاً قرار میدهند. اما در مقابل این کمپرسی دارای سیستم ترمز کمکی از نوع ریتاردر 2 مرحلهای موتور و 5 مرحلهای هیدرولیکی گیربکس است که از این نظر نیز یکی از بهترینها در کلاس کمپرسیهای کشورمان خواهد بود. همچنین از دیگر امکانات ایمنی در زمینه ترمزگیری و کنترل این کمپرسی میتوان به سیستمهای ترمز ضد قفل، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم ضدلغزش، هشدار برخورد از جلو، رادار خطخوان، ترمز الکترونیکی برای کنترل بهتر در زمان ترمزگیری، برنامه کنترل پایداری، ترمز تپه و کروز کنترل اشاره کرد.
امکانات رفاهی و ایمنی کمپرسی دافران H7
برخی از محصولات فعلی بازار نیز از نظر سطح امکانات ایمنی با این کمپرسی برابری میکنند. اما یک سری از امکانات که در کمپرسی دافران H7D دیده میشود، در کمتر خودرو تجاری در کشورمان وجود دارد. ضمن اینکه میتوان گفت کمپرسی دافران H7D با تجمیع این امکانات، از پرآپشنترین خودروهای تجاری تولیدی در کشورمان هست.

از مهمترین این امکانات ایمنی و رفاهی کمپرسی دافران میتوان به سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS، مانیتور 10 اینچی سیستم مالتی مدیا و نمایشگر دیجیتالی 7 اینچی پشت فرمان، شیشه عقب ضدضربه، فرمان کلیددار برای راهاندازی بلوتوث و سیستم مالتی مدیا و کروزکنترل، تهویهمطبوع اتوماتیک، قفل مرکزی با ریموت از راه دور، چراغهای جلو مجهز به دیلایت و تنظیم ارتفاع برقی، خروجی برق 220 ولت داخل کابین، چراغ خوش آمدگویی با لوگو دافران، بوق شهر و جاده، سانروف برقی، آفتابگیر داخلی و بیرونی، آینههای جانبی برقی با گرمکن، شیشه بالابرهای برقی مجهز به پاورویندوز، بخاری درجا و کولر درجا، ریتاردر دومرحلهای موتور به همراه اینتاردر 5 مرحلهای، گیربکس اتوماتیک، ترمز ضد قفل، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم ضدلغزش، هشدار برخورد از جلو، رادار خطخوان و انحراف از مسیر، ترمز الکترونیکی برای کنترل بهتر در زمان ترمزگیری، برنامه کنترل پایداری، ترمز تپه، بالابر برقی و دستی کابین، دوربین 360 و نقطه کور، تشخیص خستگی و خوابآلودگی راننده، ترمزدستی برقی با سیستم اتوهلد، صندلیهای بادی راننده و شاگرد، سنسور نور و سنسور باران، یخچال و... اشاره کرد.
ارزش خرید دافران H7 کمپرسی
کمپرسی دافران H7D اولین کمپرسی با گیربکس اتوماتیک در محصولات تولیدی کشورمان هست. اتوماتیک بودن گیربکس این کمپرسی میتواند راحتی کار با آن را افزایش داده و استهلاک پیشرانه را تا حد زیادی کاهش دهد. از طرفی میتوان گفت که شایان دیزل قبلاً با کشنده دافران خود نیز، کیفیت این محصولات را نشان داده است. ضمن اینکه از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز این کمپرسی در سطح بسیار خوبی نسبت به رقبایش قرار دارد.
. خرید و فروش ماشین سنگین
. قیمت انواع ماشین سنگین در ایران
در مجموع میتوان گفت که همان طور که کشنده دافران H7 توانسته نظر مثبت بسیاری از خریداران و کارشناسان را جلب کند، کمپرسی دافران H7D نیز میتواند با توجه به امکانات بالایش و قدرت موتور 480 اسب بخاری که آن را در بالای جدول کمپرسیهای فعلی بازار از نظر قدرت قرار میدهد، به یک محصول موفق در بازار تبدیل شود
شرایط فروش کمپرسی دافران
برای مشاهده آخرین اخبار شرکت شایان دیزل و همچنین جهت اطلاع از جدیدترین شرایط فروش نقدی کامیون دافران، پیش فروش کامیون دافران و همچنین فروش اعتباری دافران در ایران، مقاله شرایط فروش شایان دیزل را مطالعه کنید.
نویسنده : علیرضا داوودی