سیاستهای کلی عرضهکنندگان خودروهای تجاری در کشورمان باعث شده است که بعضی از بخشها مثل خودروهای کشنده و کامیونت از تنوع و شلوغی بالایی برخوردار باشد و در مقابل بعضی از قسمتها مثل خودروهای مسافری و یا کمپرسی و باری، به نوعی فراموش شده به نظر آید. کاربری کمپرسی از مهمترین بخشهای بازار خودروهای تجاری است که با توجه به وجود معادن زیاد در کشورمان، اهمیت این بخش دوچندان میشود. با این وجود تنوع چندانی در بخش کمپرسیها دیده نمیشود و شرکتهای تجاری ساز بهتازگی محصولاتی برای این قسمت از بازار در نظر گرفتهاند.
1. کمپرسی شکموتو X5000D
کمپرسی شکموتو X5000D از یک موتور 10.8 لیتری 450 اسب بخاری با 2080 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که این نیرو به کمک یک گیربکس 2+12 سرعته دستی منتقل میشود. این کمپرسی از چهرهای خاص، قلدر و زیبا برخوردار است که به خوبی با کاربری این خودرو سازگار است. جلوپنجرهای مشکی با زیر سپری و دورگلگیرهای مشکی و چراغهای توری کشیده، به خوبی نمای یک کامیون معدنی را به بیننده منتقل میکنند.
شکموتو X5000D دارای یک قسمت خواب نیز هست که وجود بخش خواب در کمپرسیهای کشورمان چندان رایج نبوده و بهتازگی، محصولات تازه وارد به این بخش با قسمت خواب عرضه میشوند. وزن خالص این کمپرسی برابر با 10.6 تن و وزن مجموع ناخالص آن هم 26 تن است. فرمان از نوع برقی است و ترمزهای در عقب از نوع کاسهای و در محور جلو از نوع دیسکی هستند. ترمز موتور، خفه کن اگزوز و ریتاردر 5 مرحلهای، کمک بسیار زیادی به مهار راحت و کمدردسر این کمپرسی 26 تنی در مسیرهای سرازیری و گردنهها خواهد کرد.
بخاری درجا، بالابر برقی کابین، شیشهها و آینههای برقی، پرده داخل کابین، آفتابگیر بالای شیشه، فرمان برقی، کابین با تعلیق هیدرولیک، تختخواب راننده، کروز کنترل، صندلی بادی راننده مجهز به گرمکن، آینههای جانبی گرمکن دار، چراغهای جلو مجهز به چراغ روز و سیستم روشنایی اتوماتیک، سیستم صوتی چندمنظوره، ترمز ABS به همراه سیستم ضدلغزش ASR و سامانه کنترل پایداری ESC و ترمز اضطراری هوشمند AEBS از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی کمپرسی شکموتو X5000D هستند. معرفی کامل این محصول به همراه مشخصات فنی آنرا در مقاله بررسی کمپرسی شکموتو X5000D مطالعه کنید.
2. کمپرسی دانگ فنگ KC465
یکی از محصولات جدید سایپادیزل، کمپرسی دانگ فنگ KC465 است که به نوعی، جانشین کمپرسی D375 شده است. بدنه این کمپرسی همان اتاق D375 است که با تغییر در بخشهایی مثل سپر، جلوپنجره، آینهها، آفتابگیر بالای شیشه و... حالا چهرهای بهروزتر و زیباتر پیدا کرده است.
پیشرانه یک موتور توربودیزل یورو 6 ساخت دانگ فنگ با 10.8 لیتر حجم است که 465 اسب بخار قدرت و 2240 نیوتن متر گشتاور تولیدی میکند. گیربکس نیز از ساختههای ZF و به صورت دستی 2+16 دنده است.
در این کمپرسی خبری از اینتاردر نیست و فقط خفه کن اگزوز و ترمز موتور تکمرحلهای، به عنوان ترمزهای کمکی آن دیده میشود. اما در بخش سیستمهای کمکی، ترمز ضد قفل، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز هوشمند اضطراری و رادار خطخوان در لیست تجهیزات این کمپرسی وجود دارد. بالابر برقی کابین، صندلی بادی راننده با سردکن و گرمکن، آینههای جانبی برقی با گرمکن، شیشهبالابرهای برقی، کروز کنترل، بخاری درجا و... از جمله مهمترین امکانات رفاهی این کمپرسی 26 تن هستند.
در حال حاضر هرچند که کمپرسی دانگ فنگ KC465 از نظر امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار ندارد؛ اما در بالای جدول قویترین کمپرسیهای در حال تولید کشور جای میگیرد. معرفی کامل این محصول به همراه مشخصات فنی آنرا در مقاله بررسی کامیون کشنده دانگ فنگ KL465 مطالعه کنید.
3. کمپرسی پیلسان C7H 440
ساختههای پیلسان که از بعضی مشخصات محصولات MAN بهره میبرند، از مورداعتمادترین خودروهای تجاری کشورمان قلمداد میشوند. نمای ظاهری کابین که عیناً یک MAN TGA را تداعی میکند؛ اما طراحی داخل کابین چندان به محصولات MAN شباهت ندارد.
کمپرسی پیلسان C7H 440 با موتور 11 لیتری که تحت لیسانس MAN آلمان ساخته میشود، قدرتی برابر با 440 اسب بخار و 2100 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این کمپرسی نیز از ساختههای ZF و با 2+16 دنده و به صورت دستی است که گیربکس آشنایی برای این بازار محسوب میشود. محورها نیز از ساختههای MAN آلمان هستند که در محور عقب به قفل دفرانسیل نیز مجهز شدهاند. این کمپرسی نیز دارای تجهیزات بالایی در زمینه ایمنی است و از نظر تجهیزات رفاهی نیز، وضعیت قابلقبولی دارد.
بخاری درجا، کپسول آتشنشانی، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، آینههای برقی، دوربینهای عقب و جانبی به همراه دوربین ثبت وقایع رانندگی، دریچه سقف، سیستم مالتی مدیا 5.5 اینچ با صفحه تاچ، چراغ هشدار چرخان روی سقف، یخچال داخل کابین، سیستم هشدار انحراف از مسیر یا LDWS، ترمز بادی دو مداره مستقل، مجهز به ABS، سیستم الکتریکی توزیع نیرو ترمز یا EBS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC، ترمز اگزوز و ترمز موتور 5 مرحلهای، سیستم ترمز اضطراری هوشمند AEBS و... از جمله امکانات کمپرسی پیلسان C7H440 هستند. معرفی کامل این محصول به همراه مشخصات فنی آنرا در مقاله بررسی کمپرسی پیلسان 440 مطالعه کنید.
4. کمپرسی فاو 460
کشنده J6 معرف نام FAW در کشورمان هست که از ابتدا جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا کرد و در برههای از زمان، بیش از یک سوم از بازار کشندهها را در اختیار گرفت. سیباموتور که عرضه کننده محصولات فاو در کشورمان است، از ابتدا تصمیماتی بر عرضه نمونه کمپرسی J6 را داشت که تولید این خودرو، هیچگاه به تیراژی که مد نظر مدیران گروه بهمن بود، نرسید. اما از یک سال پیش و با عرضه کشندههای FAW J6 فیس لیفت شده با موتور 460 اسب بخاری، دوباره تصمیماتی بر عرضه نمونه کمپرسی این خودرو نیز گرفته شده است. موتور این کمپرسی با 11 لیتر حجم، قدرتی برابر با 460 اسب بخار و 2200 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و یک گیربکس 2+16 سرعته دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
وجود سیستمهای ایمنی و کمکی مثل ترمز موتور دو مرحلهای، خفه کن اگزوز، اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحلهای، ضد قفل ABS، سیستم ضد لغزش ASR، برنامه کنترل پایداری ESC و ترمز اضطراری هوشمند AEBS به همراه رادار خطخوان LDWS و کنترل الکترونیکی ترمز EBS، کمپرسی فاو 460 را نه تنها در بالای جدول قویترین کمپرسیهای تولیدی کشور قرار میدهد بلکه آن را به یکی از مجهزترین کمپرسیهای بازار نیز تبدیل میکند. معرفی کامل این محصول به همراه مشخصات فنی آنرا در مقاله بررسی کمپرسی فاو 460 سه محور مطالعه کنید.
5. کمپرسی دافران H7
شرکت شایان دیزل که با کشنده دافران H7 توانست به یکی از پرفروشهای بازار تبدیل شود، حال خیز بزرگی برای کسب سهمیه از بازار کمپرسیها نیز برداشته است. کمپرسی دافران نیز از اتاق رنو استفاده میکند که با ظاهری خشن، یادآور کمپرسیهای رنو کراکس است.
این کمپرسی از همان موتور کشنده دافران استفاده میکند که به این ترتیب با 480 اسب بخار قدرت و 2250 نیوتن متر گشتاور، عنوان قویترین کمپرسی بازار را کسب خواهد کرد. اما کمپرسی دافران یک برگ برنده دیگر نیز دارد و آن، گیربکس اتوماتیک 4+12 سرعته است که برای اولین بار، یک کمپرسی با گیربکس اتوماتیک در کشورمان ساخته میشود. کمپرسی دافران نیز مثل کشنده این شرکت دارای انبوهی از امکانات رفاهی و ایمنی هست که آن را در جایگاهی خاص در بین رقبا قرار خواهد داد.
از مهمترین این امکانات ایمنی و رفاهی کمپرسی دافران میتوان به بخاری درجا و کولر درجا، ریتاردر دومرحلهای موتور به همراه اینتاردر 5 مرحلهای، گیربکس اتوماتیک، ترمز ضد قفل، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم ضدلغزش، هشدار برخورد از جلو، رادار خطخوان، ترمز الکترونیکی برای کنترل بهتر در زمان ترمزگیری، برنامه کنترل پایداری، ترمز تپه، فرمان برقی هیدرولیکی، نمایشگر فشار باد تایرها، دوربین 360 و نقطه کور، تشخیص خوابآلودگی راننده، ترمزدستی برقی، تهویهمطبوع اتوماتیک، صندلیهای بادی راننده و شاگرد، سنسور نور و سنسور باران، یخچال و... اشاره کرد. معرفی کامل این محصول به همراه مشخصات فنی آنرا در مقاله بررسی کمپرسی دافران 480 مطالعه کنید.
6. کمپرسی بنز 2624 واگن هود
بدون شک شناختهشدهترین کامیون در تاریخ خودروهای تجاری کشورمان، مرسدسبنز واگن هود است. کامیونی که خدمات بسیار زیادی به صنعت حملونقل در کشورمان کرده است و البته این روزها نیز چهره چندان محبوبی ندارد.
این کامیون هنوز هم بعد از گذشت نزدیک به شش دهه در کشورمان ساخته میشود و حتی در سال گذشته، خبرهایی مبنی بر عرضه آن به صورت کشنده و کامیون با موتور 300 اسب بخاری نیز منتشر شد. مرسدسبنز واگن هود 2624 که هم به صورت باری و هم کمپرسی ساخته میشود، از موتور 11.6 لیتری 280 اسب بخاری با 1050 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که با یک گیربکس 2+16 سرعته، وظیفه جابهجایی این ماشین 26 تنی را برعهده دارد.
قدیمی بودن ساختار کلی خودرو، موتور ضعیف و پر مصرف آن، طراحی قدیمی داخل و بیرون کابین، نبود کمترین امکانات رفاهی و ایمنی و مسائلی از این دست باعث شده است که خرید این خودرو این روزها دیگر توجیهی نداشته باشد. اما در مقابل، فراوانی قطعات و لوازمیدکی و گستردگی تعمیرگاههای این خودرو و همچنین سادگی و استهلاک پایین آن باعث شده است تا همچنان یکی از پرفروشترین کامیونهای ایران باشد. در طی سالیان تولید این کامیون، طرحهایی برای بهینهکردن آن ارائه شد که آخرین آنها، تغییر فضای داخل کابین شامل داشبورد و رودریها و صندلی برای راحتی بیشتر راننده است.
7. کمپرسی آمیکو 2631
یکی از خوشفروشترین کامیونهای دو دهه اخیر در کشورمان، آمیکو 2631 است. این کامیون 26 تن از یک موتور 11.6 لیتری با 400 اسب بخار قدرت و 1950 نیوتن متر گشتاور به همراه یک گیربکس 2+12 سرعته دستی استفاده میکند که به آن تواناییهای حرکتی بالایی میدهد.
این کامیون نیز امکانات چندانی ندارد و با محصولات جدید بازار، قابلمقایسه نیست. اما سادگی و هماهنگی خوب قطعات فنی این کامیون و عرضه آن با موتور 400 اسب بخاری و قیمت مناسب در روزهایی که کمپرسیهای اروپایی نیز در کارخانههای کشورمان مونتاژ و تولید میشدند باعث شد تا بسیاری از خریداران کمپرسی، نگاهی به آمیکو 2631 نیز داشته باشند.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما