محصول ژاپن، مونتاژ چین!

بررسی مینی بوس پگاسوس LX بهمن دیزل

19 خرداد 1404 18:10

در بازار کشورمان همچون منطقه اروپا، تعریف مینی‌بوس در حال تغییر هست و اکثر شرکت‌هایی که در حال ساخت مینی‌بوس هستند، در واقع ون‌های مسافری بزرگی تولید می‌کنند که این روزها به نام مینی‌بوس شناخته می‌شوند. اما گروه بهمن همچنان در حال ساخت مینی‌بوس به سبک اتاق‌های قدیم اما با طراحی و تکنولوژی امروزی است. به تازگی مینی‌بوس پگاسوس LX که نسخه بزرگ‌تر پگاسوس است از سوی بهمن معرفی شده است.

آشنایی با پگاسوس LX

مینی بوسی که در کشورمان به نام سحر و سحرپلاس و حالا پگاسوس LX می‌شناسیم، در واقع تویوتا coaster است که در کشور چین نیز با موتورهای مختلفی از جمله موتور ایسوزو هم تولید می‌شود. تویوتا چندین خودرو دارد که در شرکت‌های دیگر خودروسازی دنیا نیز تولید می‌شوند که از شناخته‌شده‌ترین آنها دو مینی‌بوس هایس و کوئستر هستند.

مینی‌بوس کوئستر در کشور چین با موتور ایسوزو نیز تولید می‌شود و از آنجایی که در حال حاضر مبدا بسیاری از خودروهای تجاری و حتی سواری غیر چینی نیز از کشور چین است، این مینی‌بوس نیز احتمالاً از چین وارد خط تولید گروه بهمن شده است.

به هر حال عرضه یک مینی‌بوس که از نظر فنی و امکانات و البته طراحی ظاهری، مشابه با نسخه‌های روز این خودرو هست، جای خرسندی است. البته این مینی‌بوس در کشورمان ارتباطی با تویوتا ندارد و حتی در کشور چین نیز، سازندگان مختلفی از این اتاق با پیشرانه‌های مختلف و همچنین طراحی داخلی متفاوت، استفاده می‌کنند.

طراحی داخلی و خارجی پگاسوس ال ایکس

مینی‌بوس پگاسوس LX از آخرین اتاق تویوتا کوئستر استفاده می‌کند. البته قبلاً هم گفتیم که این شباهت و یکی بودن اتاق به معنی تویوتا بودن این خودرو نیست و تویوتا در محصولاتی مثل هایس و کوئستر، اجازه استفاده از اتاق خود را به دیگر شرکت‌ها داده است.

بدنه خودرو به طور کلی تغییر کرده است و حتی چراغ‌ها نیز با وجود طراحی ظاهری مشابه با نسخه معمولی پگاسوس اما طراحی و گرافیک متفاوتی دارد. این تغییر بدنه باعث تغییر در ابعاد و اندازه اتاق به میزان چند سانتیمتر نسبت به مدل معمولی و نسل قبلی این خودرو شده است. نمای جانبی نیز با داشتن خطوط فرورفته در داخل بدنه، کاملاً همان طرح تویوتا کوئستر است و عقب این مینی‌بوس نیز عیناً همین قضیه را ثابت می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که طراحی بدنه، کاملاً به‌روزتر و زیباتر از قبل شده است و شباهت آن به یک محصول درجه یک مثل تویوتا کوئستر می‌تواند حس خوبی به خریدار منتقل کند. به گفته مدیران شرکت بهمن، قطعات بدنه توسط قالب‌های پرس ساخته شده است که این کار باعث سبک‌سازی و ارتقای ایمنی بدنه خودرو شده است.

داشبورد نیز کاملاً تغییریافته و طرحی به‌روزتر و زیباتر دارد. البته بخش کلاستر و نمایشگر پشت فرمان، تغییری نکرده و فرمان نیز همان مدل قبلی و از نوع کلیددار برای کار با سیستم صوتی و... است. نمایشگر 10 اینچی وسط داشبورد نیز بزرگ تر و کاربردی تر شده است و امکانات بیشتری نسبت به نمایشگر سری قبل دارد. چرا که در این خودرو شاهد سیستم دوربین 360 درجه و سیستم مالتی مدیای به روزتری هستیم.

اما از جمله موارد منفی در بخش داشبورد این خودرو باید به بخش تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع آن اشاره کرد. این بخش به صورت روکار روی داشبورد نصب شده است و نمای جالبی ندارد و این‌گونه به نظر می‌رسد که این قطعه بعداً طراحی شده و با چهارتا پیچ در این قسمت نصب شده است.

ضمن اینکه طراحی این قطعه اصلاً متناسب با طراحی یک قطعه خودرویی نیست و ظاهری شبیه به تنظیمات سیستم سرمایش یخچال‌ها را دارد. همچنین نوارهای کرومی قرار گرفته در وسط داشبورد نیز حتی تا انتهای داشبورد ادامه پیدا نکرده و با رسیدن به بخش کلاستر، قطع شده است.

پیشرانه و مشخصات فنی پگاسوس LX

موتور این مینی‌بوس مثل مینی‌بوس سحر، یک موتور سه لیتری با 160 اسب بخار قدرت و 420 نیوتن متر گشتاور از ساخته‌های ایسوزو است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev است و روی مینی‌بوس پگاسوس نیز نصب هست و از این نظر فرقی بین نسخه پگاسوس و LX آن دیده نمی‌شود. برای این موتور همان گیربکس قبلی که از ساخته‌های شرکت JMC و گترگ است، در نظر گرفته شده که یک گیربکس 1+6 سرعته دستی بوده و گیربکسی با عملکرد راضی کننده است. این گیربکس در یک مجموعه مشترک بین دو شرکت گیربکس سازی گترگ و خودروسازی JMC ساخته می‌شود.

نام خودرو مینی‌بوس پگاسوس LX

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهارسیلندر / توربودیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

3 لیتر/ ساخت ایسوزو 4JJ1GD

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

160 اسب بخار در دور موتور 3000 rpm

حداکثر گشتاور

420 نیوتن متر در دور موتور 1800-2600 rpm

گیربکس

1+6 سرعته دستی ساخت JMC

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط‌خوان LDWS / ترمز الکترونیکی EBS / ضد لغزش ASR

وزن مجموع ناخالص (کیلوگرم)

6650

وزن خالص (کیلوگرم)

4550

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6940/2089/ 2752

فاصله محوری (میلیمتر)

3935

ظرفیت مسافر

1+18 نفر

سایز و نوع لاستیک

235/75R17.5 تیوبلس

حجم باک سوخت

90 لیتر / فولادی

حجم مخزن ادبلو

16 لیتر

سیستم تعلیق جلو / عقب

فنر پارابولیک به همراه کمک فنر

*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.

پگاسوس LX دارای 1+18 نفر ظرفیت است که ظاهراً نسخه 23 نفره آن برای داشتن فضای بین صندلی بیشتر در مدل LX، حذف شده است.

ترمزها در هر دو محور از نوع دیسکی هستند که برای یک خودرو مسافری، یک نیاز محسوب می‌شود تا امنیت حرکتی و توقف سریع خودرو تا حد زیادی افزایش پیدا کند. خبری از ترمز کمکی با قدرت بالا نیست که البته در مینی بوس‌ها و کامیونت‌ها همین رویه دیده می‌شود و فقط یک خفه کن اگزوز به عنوان ترمز کمکی وجود دارد.

سیستم‌های کمکی مثل ترمز هوشمند اضطراری، برنامه کنترل پایداری، سیستم ضدلغزش و ترمز الکترونیکی در کنار رادار خط خوان از دیگر امکانات ایمنی این مینی‌بوس هستند تا کمک زیادی به راننده برای کنترل این خودرو در مواقع حساس باشند. سیستم تعلیق نیز در هر دو محور از نوع فنر شمش است و خبری از سیستم تعلیق بادی نیست.

امکانات رفاهی و ایمنی پگاسوس بهمن

مین بوس پگاسوس LX از نظر امکانات رفاهی و ایمنی هم به امکانات جدیدی مجهز شده است که از آنها باید به سیستم مالتی مدیای جدید با صفحه 10 اینچی و دوربین 360 درجه، شارژر USB برای تمام صندلی‌ها، پله رکاب برقی اتوماتیک، درب بازشو به بیرون و البته یک سیستم تهویه مطبوع قوی 19 هزار کالری اشاره کرد. همچنین از امکانات ایمنی این خودرو باید از ترمز ضد قفل ABS و ترمز اضطراری هوشمندAEBS ، سیستم کنترل پایداری ESC و رادار خط خوان LDWS، ترمز الکترونیکی EBS و ضد لغزش ASR نام برد.

ارزش خرید مینی بوس پگاسوس در ایران

هرچند که این روزها استفاده از مینی‌بوس مثل قبل از دهه هشتاد شمسی، بسیار به ندرت دیده می‌شود و مینی‌بوس‌ها نقشی در جابه‌جایی مسافرین در بین شهرها ندارند؛ اما در مقابل، سازمان‌ها و کارخانه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی به سمت استفاده از مینی‌بوس‌ها برای جابه‌جایی افراد به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنند. همین عامل باعث شده است تا هنوز هم نیاز به وجود مینی‌بوس‌های جدید در بازار کشورمان باشد.

. شرایط فروش بهمن دیزل
. قیمت ماشین سنگین در ایران
. خرید و فروش مینی بوس

مینی‌بوس‌های در حد و اندازه‌های مینی‌بوس پگاسوس LX، با داشتن امکانات ایمنی خوبی که دارند، می‌توانند سهم خوبی در بازار حتی در مقایسه با ون‌های مسافری داشته باشند. چرا که ظرفیت مسافر این خودروها بیشتر است و همین قضیه باعث افزایش قدرت مانور و کاهش هزینه‌های عملیاتی آنها خواهد شد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
شیر 1404/6/10
توضیحات خوبی بود اما چرا قیمت وشرایط فروش را نگفتید
پاسخ
0
0
0