طراحی مدل جدید با نگاهی به زتروس و آترون

بررسی کامیون بنز واگن هود فیس لیفت ایران خودرو دیزل

25 مرداد 1404 12:18

به تازگی تصاویری از مرسدس‌بنز واگن هود یا همان مرسدس‌بنز دماغ‌دار معروف ایرانخودرودیزل منتشر شده است که از ظاهر جدید این خودرو با یک دماغه جدید و برگرفته از مرسدس‌بنز زتروس خبر می‌دهد. مرسدس‌بنز واگن هود تا امروز از سوی ایرانخودرودیزل، چندین بار فیس لیفت شده است و این طرح، فعلاً جدیدترین حرکتی است که روی این خودرو پیاده می‌شود.

مرسدس‌بنز دماغ‌دار در طرح‌های مختلف

از اولین طرح‌هایی که روی مرسدس‌بنز واگن هود پیاده شد، محصولی به نام سهند بود که سال 1385 معرفی شد. به نظر می‌رسد که طرح کامیون سهند از روی محصولات مرسدس‌بنز که در آمریکای لاتین عرضه می‌شود، الهام گرفته شده بود. این کامیون ظاهراً بسیار بهتری نسبت به واگن هود قدیمی داشت اما هیچ گاه به مرحله تولید نرسید. ضمن اینکه بعدها نام سهند را روی کمپرسی فراز گذاشتند. 

کامیون سهند ساخته شده روی مرسدس‌بنز واگن هود، جلوپنجره‌ای متفاوت از قبل داشت. این جلوپنجره از محصولات مرسدس‌بنز دماغ‌دار که در سایت برزیل تولید می‌شوند، الگوبرداری شده بود. جای چراغ‌ها را این جلوپنجره گرفته بود و در نتیجه، چراغ‌ها به صورت سه عدد لنز دایره‌ای روی سپر منتقل شده بودند. به این ترتیب، سپر این کامیون که یکی از معضلات آن هست، جای خود را به یک سپر بلند داده بود تا در تصادف با خودروهای سواری، امکان زیر گرفتن آنها به خاطر بلند بودن سپر این کامیون و داشتن تایرهای بزرگ 24 اینچی، کمتر شود. نتیجه کار، محصولی بسیار بهتر از واگن هود قدیمی بود و حداقل یک تنوع در طول عمر بسیار دراز این خودرو در بازار کشورمان ایجاد می‌کرد. اما همان طور که گفته شد، این خودرو هیچگاه به تولید نرسید.

حرکت بعدی انجام شده از سوی ایرانخودرودیزل روی پلت فرم بنز دماغ‌دار، نصب اتاقی برگرفته از کشنده فراز با کمی تغییر و نزدیک‌کردن این طرح به مرسدس‌بنز آکتروس و آکسور به نام آریا بود. ایرانخودرودیزل، کامیون بنز دماغ‌دار را این بار به یک کامیون بی‌دماغ تبدیل کرد تا بتواند یک تنوع در سبد محصولات خودش ایجاد کند. طرحی که می‌توانست موفق باشد؛ اما خیلی زود شکست خورد و فقط تعداد اندکی از این خودرو به صورت باری تولید شد. 

با توجه به اعتراضاتی که به ساختار قدیمی بنز دماغ‌دار می‌شد که در تصادفات به راحتی روی دیگر خودروها می‌رفت و البته الزامات ایمنی، ایرانخودرودیزل تغییراتی در سپر این خودرو داد. دو عدد زیرسپری به سپر اصلی اضافه شد تا فاصله سپر با کف جاده کمتر شود و در صورت برخورد با خودروهای سواری، احتمال رفتن آنها به زیر این کامیون، کمتر شود. همچنین روی سپر اصلی در هر طرف نیز، سه چراغ قرار گرفت تا ظاهر این خودرو کمی زیباتر شود.

اما در آخرین اقدامات ایرانخودرودیزل روی این خودرو، کشنده تک دیفرانسیل و همچنین کامیون خوابدار بر اساس این خودرو طراحی شد. کشنده تک دیفرانسیل با موتور مرسدس‌بنز آکسور و به نام 1943 با بادگیرهای جانبی و بادگیر سقفی معرفی شد و برای اینکه ظاهر بهتری داشته باشد، گلگیرهای آن را کمی بزرگ‌تر و ورم کرده تر طراحی کرده بودند. این طرح نیز به سرانجام نرسید.

طراحی جدید بنز واگن هود با نگاهی به زتروس و آترون

به تازگی تصاویری از مرسدس‌بنز واگن هود ایرانخودرودیزل با دماغه‌ای جدید و به نام واگن هود پلاس منتشر شده است که بعید نیست این طرح به مرحله تولید برسد. چرا که ظاهراً الزامات ایمنی و سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد باعث شده است تا ایرانخودرودیزل به سمت طراحی این دماغه برود. البته اینکه این طراحی باعث ایجاد چه تفاوت‌هایی شده است را باید مدیران و طراحان این شرکت بیان کنند.

قبلاً هم دیدیم که روی مرسدس‌بنز واگن هود با الگوبرداری از کامیون‌های دماغ‌دار بنز که در برزیل برای سال‌های طولانی مونتاژ و تولید شده‌اند، فیس لیفتی به اسم سهند انجام شده بود که البته به مرحله تولید نرسید. مرسدس‌بنز واگن هود جدید نیز با نگاهی به کامیون بنز زتروس و البته کاری که روی بنزهای دماغ‌دار برزیلی به نام آترون صورت گرفته است، طراحی شده است.

مرسدس‌بنز آترون در برزیل، ریشه در مرسدس‌های دماغ‌دار تولیدی در این منطقه دارد که به مرور فیس لیفت شده و بعد از معرفی مرسدس‌بنز زتروس، با الگوبرداری از دماغه این خودرو حالا به یک طرح مدرن‌تر به نام آترون رسیده است. این کار یعنی مدرنیزه و امروزی کردن مرسدس‌بنز دماغ‌دار، قبلاً در برزیل انجام شده است و حالا می‌بینیم که محصول قابل قبولی به نام آترون در بازار این منطقه به فروش می‌رسد. البته باید در نظر داشت که همگام با تغییرات طراحی این خودرو از سال 1982 تا پایان تولید آن در سال 2020 که در چهار نسل انجام شده است، بخش‌های دیگر این خودرو یعنی قوای محرکه و دیگر قسمت‌های فنی و همچنین طراحی داخلی نیز تغییرات گسترده‌ای به خود دیده‌اند. 

حالا واگن هود پلاس ایرانخودرودیزل نیز با نگاهی به دماغه زتروس و آترون، طراحی شده و اگر کمی اصطلاحات در این طراحی خصوصاً سپر آن صورت گیرد، قابل‌قبول‌تر خواهد بود. فاصله زیاد بین بدنه و سپر احتمالاً به خاطر نوع باز شدن درب موتور هست که با توجه به اتصالات دماغه، به نظر می‌رسد که به صورت بشکن و به سمت جلو باشد. همچون طرح زتروس، سه دستگیره در هر سمت درب موتور قرار گرفته است.

در داخل لبه جلویی گلگیر، دو چراغ قرار داده شده است که ظاهراً همان مه‌شکن‌های پژو پارس هستند. جلوپنجره مشکی با کناره‌های مشکی شده درب موتور، همخوانی خوبی دارد و ظاهر خشن و خوبی به این کامیون می‌دهد. البته چهار عدد پروژکتور نیز روی سقف این خودرو قرار دارد که معلوم نیست در نسخه تولیدی نیز وجود داشته باشد یا نه. 

سپر به شکل خودروهای آفرودی با ظاهری درشت و زمخت، طراحی چندان جالبی ندارد و بیشتر شبیه به تولیدات کارگاهی هست. بهتر بود این بخش در عین محکم‌بودن، بازهم از روی مرسدس‌بنز زتروس کپی‌برداری می‌شد تا در عین داشتن سپر محکم و قلدر، طراحی زیباتری نیز داشت. حداقل بهتر است تا اگر نسخه باری این خودرو نیز تولید شد، سپر مناسب‌تری برای آن در نظر گرفته شود.

اما ایرانخودرودیزل در داخل این خودرو نیز اصلاحاتی انجام داده است. برای مثال یک روکش برای روی داشبورد فلزی این خودرو در نظر گرفته شده است تا کمی آن را مدرن‌تر و امروزی‌تر نشان دهد و از آن حالت زمخت و خشن تمام‌فلزی این داشبورد بکاهد. همچنین رودری‌ها نیز کمی تغییر کرده‌اند و البته شیشه‌ها هم برقی هستند. در میانه داشبورد هم یک صفحه‌نمایش دیده می‌شود تا این خودرو کمی امروزی‌تر شده باشد.

همچنین هنوز از قوای محرکه این خودرو نیز صحبتی نشده است. اما احتمالاً این خودرو با همان موتور 11.6 لیتری بهینه شده با قدرت 300 اسب بخار و 1150 نیوتن متر گشتاور و با همان گیربکس 2+16 سرعته دستی عرضه می‌شود. این خودرو به تازگی به سیستم‌های ایمنی جدید مجهز شده است تا بتواند استانداردهای لازم را کسب کند. ترمز مجهز به ABS، سیستم ضدلغزش ASR، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم ترمز اضطراری هوشمند AEBS و رادار خط خوان LDWS از سیستم‌های ایمنی جدید مرسدس‌بنز واگن هود هستند که حتماً روی این خودرو نیز قرار خواهد گرفت.

ارزش خرید کامیون بنز واگن هود فیس لیفت

در پایان می‌توان گفت که با توجه به وضعیت فعلی بازار کشورمان که کامیون بنز دماغ‌دار یا همان واگن هود از طرفداران زیادی برخوردار است و هنوز خریداران زیادی دارد، بعید است که به این زودی شاهد خارج‌شدن آن از خط تولید باشیم و می‌بینیم که ایرانخودرودیزل نیز تمام سعی خود را می‌کند تا این کامیون را مطابق با استانداردهای کشورمان کند.

بنابراین هر سعی و تلاشی برای به‌روزشدن این خودرو قدیمی اعم از تغییرات داخلی مثل تغییر در پشت آمپر و فرمان و داشبورد و... و یا نصب موتورهای جدید که قدرت بیشتر و آلایندگی کمتری داشته باشند و یا نصب سیستم‌های ایمنی مثل ترمز هوشمند اضطراری، رادار خط‌خوان و.... و حتی تغییر در نمای ظاهری این خودرو، یک نکته و قدم مثبت تلقی می‌شود. 

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره این محصول، مقالات زیر را مطالعه نمایید:

. شرایط فروش کامیون ایران خودرو دیزل 
. بررسی کامیون بنز 1930 دو محور ایران خودرو دیزل

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
غلا 1404/6/2
خاک بر سر طراحش حد اقل حالت نیم قوس سقف چهار گوش میکرد سقف ودر ها دماغدار قدیم کاپوت چرت پرت اصلا باهم نمیخونن یک نگاه به ولوان۱۰ میکرد راحتر الهام میگرفت حیف پول بیت ل مال که به طراحش دادن
پاسخ
0
0
0
سردایی 1404/5/27
بالا بری پایین بیایی زیرمایلر سالاره
پاسخ
0
1
0
Ali1349 1404/5/26
این کامیون هرچی شکل اصلیش دستکاری بشه مسخره به نطر میاد
پاسخ
0
0
0
اوسا 1404/5/26
تورا به خدا این کامیون تولید نکنید این یک ذره آبرو رو هم نبرید بی آبروها
پاسخ
0
0
0
باسابقه 1404/5/25
کلااین کامیونهاازقدیم تاجدیدرومخ هستن.صدای موتورشون،داغ کردنشون وخیلی چیزای دیگه،خاوردماغدارن.گاری متحرک.حالم ازصداوقیافش بهم میخوره
پاسخ
0
0
0