کامیون بنز دو محور که در کشورمان به نام بنز تک شناخته میشود، از جایگاه خاصی در تاریخ خودروسازی و تجاریسازی ایران برخوردار است. حجم بسیار بالایی از محمولههای حمل شده در کشور توسط این خودرو صورت گرفته و اصلیترین بازوی حملونقل ترهبار محسوب میشود. ضمن اینکه نسخههای کمپرسی این خودرو نیز، اصلیترین بازیگر حمل مصالح در شهرها شناخته میشود. ایرانخودرودیزل بعد از بنز 1921 در سالهای قدیم، نسخه 1924 را سالها روی خط تولید داشت و حالا نمونه بهروز شده آن را با نام 1930 و با امکانات رفاهی و ایمنی عرضه کرده است.
بنز تک جدید با موتور ارتقایافته
ایرانخودرودیزل تا حالا طرحهای مختلفی برای ارتقا و بهروزرسانی واگنهای هود یا همان بنزهای دماغدار خودرو رونمایی کرده است که حالا این نسخه از نظر طراحی داخلی و همچنین پیشرانه، تأیید شده و قرار است تا به تولید انبوه برسد. ظاهراً دیگر طرحهایی مثل موتور آکسور روی بنز تک کشنده با نام کشنده 1943 و اضافهشدن بخش خواب به کابین در نسخه دو محور و سه محور به صورت کشنده، روی خط تولید نخواهد رفت. این خودرو در مقایسه با رقبا و با استانداردهای امروزی، یک خودرو قدیمی محسوب میشود. اما همچنان طرفداران زیادی در کشورمان دارد.
طراحی داخلی و خارجی واگن هود 1930
طرح خارجی این خودرو با مدلهای قبلی تفاوتی ندارد. میتوان گفت وجود پروژکتورهای روی سپر و اضافهشدن زیر سپریهای چندتایی در زیر آن، مهمترین تفاوت این طرح با مدلهای قدیمی است. این زیر سپریها برای جلوگیری از رفتن خودروهای سواری به زیر این خودرو در تصادفات از روبرو است که مهمترین مشکل و باعث نفرت رانندگان خودروهای سواری از این خودرو است.

نمایشگر پشت فرمان نیز ترکیبی از یک نمایشگر آنالوگ و دیجیتال بوده که طرحی ساده و زیباتر نسبت به مدلهای قبلی آن است. کاش بعد از این همه سال، داشبورد این خودرو که همیشه فروش خوبی داشته است و عمر طراحی آن به بیش از شش دهه میرسد، تغییر میکرد و بهروز میشد.

اما چیزی که بهوضوح در داخل این خودرو دیده میشود، کیفیت پایین مونتاژ و همچنین کیفیت پایین قطعات استفاده شده هست. کیفیت پلاستیکهای مشکی داخل کابین مثل زیر داشبوردی وسط، قاب دور گلویی فرمان و یا پلاستیک رودریها، کیفیت پایینی دارند. پیچهای روکار در روی داشبورد به وفور دیده میشوند که با دقت پایینی بسته شدهاند. پخش صوت و تاخوگراف به درستی در جای خود قرار ندارند و البته امیدواریم که در نسخه تولید انبوه، این موارد رفع شوند.
پیشرانه و مشخصات فنی بنز 1930 ایران خودرو
ایرانخودرودیزل قبلاً نیز برنامههایی برای جایگزینی موتور قدیمی بنزهای دماغدار خود با پیشرانههای جدید را آزمایش کرده است. اما بالاخره نسخه تولیدی این بهینهسازیها به موتور ارتقایافته OM355LA یعنی همان پیشرانه قدیمی رسیده است.
این موتور با ارتقا در قدرت موتور تولیدی از 280 اسب بخار به 300 اسب بخار و همچنین افزایش گشتاور از 1050 نیوتن متر به 1150 نیوتن متر، از نظر استانداردهای آلایندگی نیز به یورو 5+eev ارتقا پیدا کرده است. البته این خروجی از یک موتور 11.6 لیتری با استانداردهای امروزی اصلاً قابلقبول نیست که نشان از قدیمی بودن اساس و پایه این موتور دارد. در دیگر قسمتهای فنی این خودرو تغییری دیده نمیشود و گیربکس همان جعبهدنده 1+6 سرعته قدیمی است.
نام خودرو | شاسی بنز دو محور 1930 |
---|---|
آرایش محوری | دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربودیزل خطی |
حجم موتور / کد موتور | 11.6 لیتر/ OM355LA |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 300 اسب بخار در دور موتور 2000rpm |
حداکثر گشتاور | 1150 نیوتن متر در دور موتور 1500rpm |
گیربکس | 1+6 سرعته دستی ساخت ZF |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب و جلو کاسهای / دو مداره مستقل |
ترمز پارک | بادی روی محور عقب |
ترمز کمکی | خفه کن اگزوز |
برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ضدلغزش / ASR ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS / قفل دیفرانسیل |
طول / عرض / ارتفاع | 8520 / 2456 / 2945 میلیمتر (باری) |
وزن خالص | 9270 کیلوگرم (باری) 8930 کیلوگرم (کمپرسی) |
فاصله محوری | 5200 میلیمتر (باری) 4200 میلیمتر (کمپرسی) |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 19 تن |
ظرفیت مجاز محور جلو /عقب | 7 تن / 13 تن |
قابلیت شیب روی | 46 درصد (باری) 56 درصد (کمپرسی) |
حداکثر سرعت | 90 کیلومتر در ساعت |
باک سوخت | 400 لیتر از جنس فولادی |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت و کمکفنر |
سایز و نوع تایر | 12.00-24 |
*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.
این کامیون در نسخه باری و کمپرسی دارای قفلکن دیفرانسیل نیز هست که قدرت مانور آن را در مسیرهای لغزنده، بالا میبرد. همچنین مثل نسخه سه محور، از ریتاردر موتور و یا گیربکس خبری نیست و ترمز موتور همان خفه کن اگزوز است که بازهم با استانداردهای امروزی قابلقبول نخواهد بود. ترمزها در هر دو محور از نوع کاسهای هستند و کاش حداقل ترمزهای جلو از نوع دیسکی میشد تا ایمنی این خودرو در توقفها و ترمزگیریهای مداوم، بیشتر باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی کامیون بنز 1930
نسخه جدید بنزهای دماغدار ایرانخودرودیزل یا همان واگن هود جدید، دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی نیز شده تا بتواند استانداردهای اجباری کشورمان را پاس کند. این خودرو در کنار ترمز ضد قفل ABS به سیستم ضدلغزش ASR و ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC و همچنین سامانه هشدار انحراف از مسیر LDWS یا همان رادار خط خوان نیز مجهز هست.

از دیگر امکانات این خودرو میتوان به آفتابگیر داخلی، کولر و بخاری، گرمکن صندلی راننده، چراغهای مهشکن جلو و عقب، بوق برقی، قفل عرضی و طولی دیفرانسیل، گاردهای جلو و عقب و جانبی، صندلی راننده و کمکراننده قابلتنظیم و مجهز به کمربند ایمنی سهنقطهای، بخاری درجا، سیستم صوتی مجهز به رادیو، USB، SD-Card، AUX با دو عدد بلندگو، سیستم ترمز مجهز به رطوبتگیر، تیپ کمپرسی دارای PTO، تاخوگراف، بوق هشدار دندهعقب، چراغ روشنایی در روز و... اشاره کرد.
ارزش خرید کامیون واگن هود 1930
بنز تک هم در نوع کمپرسی و هم در مدل باری، از مهمترین و مؤثرترین خودروهای تجاری در تاریخ کشورمان محسوب میشود. این خودرو در نوع کمپرسی و باری، کاربرد بسیار زیادی در حملونقل کشورمان و دیگر فعالیتهای مخصوص خودروهای تجاری داشته و دارد.

به غیر از بنز تک، شرکتهای زیاد دیگری نیز کامیونهای دو محور به بازار کشورمان وارد کردهاند اما میتوان گفت تا امروز، هیچ خودرویی به اندازه این خودرو قدیمی، محبوب و مورد اعتماد نبوده که باز هم میتوان گفت به خاطر سادگی این خودرو و فراوانی قطعات و تعمیرات آن، هست.
. خرید و فروش ماشین سنگین
. خرید و فروش مرسدس بنز واگن هود
. قیمت انواع ماشین سنگین در ایران
یعنی اگر روزی خودروهای جدید نیز بتوانند در بحث تأمین قطعات و تعمیرات به اندازه این خودرو خیال خریدار را راحت کنند، مطمئناً کمتر کسی به سمت خرید این خودرو قدیمی با کمترین امکانات ایمنی و رفاهی خواهد رفت. با این وجود باید قبول کرد که چون هزینه ماشینداری در کشورمان کم نیست، هنوز هم بنزهای قدیمی دماغدار، مورد قبول بازار هستند.
نویسنده : علیرضا داوودی