در بازار خودرویی کشورهای مختلف، ذائقه و علاقههای خاصی دیده میشود که شاید در یک کشور دیگر کاملاً برعکس باشد. بحث کامیونهای چهارمحور نیز یکی از آنهاست که هرچند در کشورهای توسعهیافته دارای جایگاهی خاص هست؛ اما در کشور ما چندان طرفداری ندارد. بازار خودروهای تجاری کشورمان از قدیم تا امروز، انواع و اقسام خودروهای تجاری حضور پیدا کردهاند، اما یکی از کمتعدادترین آنها شاسیهای باری چهارمحور است که فقط در تعداد اندکی تولید شدهاند. حالا بعد از سایپادیزل که روزگاری شاسی البرز D375 چهار محور را عرضه کرد، آمیکو محصول جدیدی به نام M3840C را رونمایی کرده است.

چندین سال پیش از شاسی آمیکو M3840C رونمایی شده بود؛ اما حالا نسخه جدید این خودرو با کابین جدید محصولات آمیکو قرار است تا تولید شود. نسخه قبلی که برای کاربریهایی مثل میکسر سیمان و پمپ بتن و تانکر سوخت طراحی شده بود، فروش بسیار کمی داشت که البته با توجه به کاربریهای خاص این قبیل شاسیها، نباید انتظار فروش بسیار گسترده و بالایی از آنها داشت.
این قبیل شاسیها دارای کاربریهای خاص و محدودی هستند که همین قضیه، حجم تولید آنها را پایین نگاه میدارد. شاسیهای چهارمحور در کشور ما اصلاً برای حملونقل جادهای استفاده نمیشود و البته این شاسیها نیز برای کاربریهای خاصی مثل میکسر سیمان، پمپ بتن، جرثقیلهای فوق سنگین، کمپرسیهای معادن شن و ماسه، خودروهای خدماتدهنده به خودروهای سنگین مثل اتوبوسهای شرکت واحد، خودروهای خدمات شهری و برای کارهای خاص، آتشنشانی و... استفاده میشوند.
مشخصات فنی آمیکو M3840C
پیشرانه این کامیون آمیکو از ساختههای یوچای و با کد YC6K124850 است. این موتور 12.1 لیتری، یک پیشرانه آنا برای بازار کشورمان است که البته با کمی تفاوت در سینه کامیون M3840C آمیکو نیز جای گرفته است. بیشترین قدرت این پیشرانه برابر با 460 اسب بخار در دور موتور ۱۹۰۰ و بیشترین گشتاور آن هم ۲۲۳۰ نیوتنمتر در دور ۱۳۰۰ بوده که به نوعی قویترین موتوری است که در محصولات آمیکو استفاده شده است.
| نام خودرو | شاسی باری آمیکو M3840C |
|---|---|
| آرایش محوری | چهار محور 4×8 |
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | شش سیلندر / توربودیزل خطی |
| حجم موتور / کد موتور | 12.1 لیتر/ ساخت یوچای |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 460 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 2230 نیوتن متر |
| گیربکس | 12+2 سرعته دستی ساخت FAST |
| سیستم فرمان | هیدرولیک ساخت ZF |
| ترمز پارک | بادی روی محور عقب |
| ترمزهای جلو / عقب | دیسکی / کاسهای |
| ترمز کمکی | خفه کن + ریتاردر موتور |
| سیستمهای ایمنی کمکی | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS / سیستم ضدلغزش / ASR توزیع الکترونیکی ترمز EBD |
| تناژ ناخالص مجاز | 32 تن |
| ظرفیت محورهای جلو | هر کدام 7 تن |
| ظرفیت محورهای عقب | هر کدام 11 تن |
| طول/ عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 11870 / 2550 / 3285 |
| حجم باک سوخت (لیتر) | 550 |
| سیستم تعلیق جلو | فنر پارابولیک+میل موج گیر+کمک فنر تلسکوپی |
| سیستم تعلیق عقب | فنر تخت فولادی چند لایه + میل موج گیر |
| سایز و نوع تایر | 315/80R22.5 / تیوبلس |
این موتور، استاندارد آلایندگی یورو 5 دارد و از همان گیربکس دستی 2+12 سرعته ساخت FAST که در کمپرسی جدید آمیکو نیز دیده میشود، برای این خودرو هم استفاده شده است. محورهای این شاسی از ساختههای FANGSHENG است که از شناختهشدهترین محورسازان چینی به شمار میرود. البته برای بازار کشور ما کمی ناشناخته به حساب میآید. به رسم تمام شاسیهای 4×8 با این شکل چیدمان محور، دو محور جلو از نوع فرمانگیر هستند و برای اینکه این خودرو، تواناییهای خوبی در مسیرهای خاکی نیز داشته باشد، دو محور عقب دارای دیفرانسیل هستند. بد نیست بدانیم که شاسیهای چهارمحور با تیپهای مختلف چیدمان و آرایش محوری ساخته میشوند که هرکدام برای کاربریهای خاصی مناسب خواهند بود. محورهای عقب همچنین دارای قفلکن و جفتکن نیز هستند تا تواناییهای حرکتی این خودرو در مسیرهای لغزنده، بیش از پیش شود.
امکانات رفاهی و ایمنی M3840C
از امکانات این شاسی میتوان به مواردی مثل صندلی بادی راننده دارای سنسور وزن، مانیتور و مجموعه مالتی مدیا، فرمان دکمهدار، بلوتوث، دیاگ اتوماتیک، تختخواب، جعبه برای قراردادن لوازم در زیر تختخواب، چراغهای جلو مجهز به دیلایت و سنسور نور، آینههای جانبی برقی با گرمکن، بالابر برقی کابین، سیستم تهویهمطبوع، بخاری درجا، تاخوگراف و... اشاره کرد. ضمن اینکه محورها دارای قفل عرضی و طولی نیز هستند و به سیستمهای کمکی ایمنی مثل ترمز ضدقفل به همراه سیستم توزیع نیروی ترمز، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، رادار هشدار خروج از خطوط جاده، هشدار برخورد و تصادف از جلو، ترمز موتوری و خفه کن نیز تجهیز شده است.

شاسی آمیکو M3840C جزو معدود شاسیهای چهارمحوری است که به بازار کشورمان عرضه میشود. تا قبل از این هم آمیکو و سایپادیزل چنین تجربهای را داشتهاند و البته عرضه محدود آنها، نشان میدهد که این شاسیها به خاطر داشتن کاربریهای خاص، مشتریان محدودی نیز دارد. البته تعدادی کامیون باری وارداتی چهار محور نیز وارد کشور شده است که تعداد نسخههای وارداتی نیز بسیار اندک است. به همین خاطر میتوان گفت که با توجه به نبود رقیبی برای این شاسی چهارمحوره، در صورت عرضه و قیمتگذاری مناسب و همچنین شرایط عرضه خاص و ویژه، این شاسی میتواند فروش بهتری نسبت به دیگر شاسیهای چهارمحوری که تا به الان به بازار عرضه شده است، پیدا کند. ضمن اینکه بعید نیست که خریدارانی از این شاسی برای کاربری باری نیز استفاده کنند که در این صورت میتواند بازار بسیار بهتری نیز داشته باشد.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز





