یکی از کامیونهای خاص بازار کشورمان که بدون حاشیه، فروش خوبی در نسلهای مختلف خود را تجربه کرده است، کامیون 2631 آمیکو است که در نسخههای کمپرسی و میکسر بیشتر دیده میشود. یک کامیون سه محور دودیفرانسیل با پیشرانهای به قدرت 400 اسب بخار که یکی از انتخابهای دارای اولویت برای استفاده در معادن و عملیات راهسازی و عمرانی در بین کمپرسیهای تولیدی کشور است. نسل چهارم این کامیون در مهرماه 1403 با یک دگرگونی بزرگ رونمایی شد.
نسل چهارم کامیون آمیکو 2631
کامیون آمیکو 2631D به عنوان نسل چهارم از این کامیون محبوب در کشورمان شناخته میشود. این کامیون جدید که نسلهای قبلی آن را در کاربریهای کمپرسی و میکسر دیدهایم، در ظاهر و داخل کابین به کلی دگرگون شده است و به خاطر رعایت یک سری از الزامات ایمنی و استاندارهای اجباری کشورمان، سیستمهای ایمنی و رفاهی جدیدی نیز در آن به چشم میخورد.
این کامیون به ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار فاصله ایمن با موانع جلو، ترمز اضطراری هوشمند، برنامه کنترل پایداری، صندلی باد و تنظیم شونده راننده با حسگر وزن، نمایشگر خطای پیشرانه در صفحه نمایش پشت فرمان، سستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، چراغهای جلو مجهز به چراغ روز و سنسور نور، رادار هشدار دهنده خروج از خطوط جاده و بخاری درجا مجهز است. همچنین استاندارد آلایندگی آن نیز یورو5+eev است که استانداردی بسیار نزدیک به یورو6 شناخته میشود.
طراحی ظاهری و خارجی آمیکو 2631 جدید
اگر نگاهی به طراحی ظاهری این کامیون داشته باشیم، میتوان به راحتی طرحهای الگو گرفته شده از اتاق ولوو FH را در آن دید. این وضعیت خصوصاً در نمای جانبی کاملاً یک اتاق ولوو FH را تداعی میکند که حتی خطوط آن هم شباهت زیادی به ولوو FH دارد.
البته وقتی که دقیق به این اتاق از بغل نگاه میکنیم، میبینیم که برخی از عناصر طراحی ولوو FH در آن به صورت ساده شده، پیاده شده است. مثلاً در حالی که بخش پشتی شیشه بغل شبیه به ولوو FH است، اما طراحی دربها بسیار ساده و با زوایای سادهای طراحی شدهاند که همین قضیه را میتوان در مقایسه با قوس گلگیرها نیز دید.
در نمای جلو نیز چراغها بیننده را یاد ولوو FH میاندازند که البته گرافیک داخل این چراغها که شامل یک چراغ لنزی بزرگ و حالت ذوزنقهای شکل آن است، در این میان بیاثر نخواهد بود. فرم جلوپنجره ما را به یاد فورد F-max میاندازد که البته شباهت چراغهای فورد F-max به ولوو FH و آمیکو 2631D هم در این میان بیتأثیر نیست. این جلوپنجره بزرگ، نمایی زیبا و قلدر به این کامیون داده است.
وقتی وارد اتاق آمیکو 2631D میشویم، کابین کمی برای ما آشنا به نظر میآید. چرا که داشبورد آن کاملاً از مرسدسبنز آکتروس نسل چهار و پنج الهام گرفته شده است. حتی محل قرارگیری کانالهای هوا، فرورفتگی بالای داشبورد، محل قرارگیری صفحهنمایش وسط داشبورد، محل قراردادن لیوان و... کاملاً و عیناً از داشبورد آکتروس گرفته شده است.
البته این کپیکاری شاید از یک نگاه کمی ناپسند باشد؛ اما باید از این زاویه نیز نگاه کنیم که حداقل به خاطر کپیکاری داشبورد مرسدسبنز آکتروس، با یک ارگونومی تأیید شده و مهندسی طرف هستیم.
صفحهنمایش قرار گرفته در وسط داشبورد برای کار با یک سری امکانات این خودرو مثل بلوتوث و سیستم صوتی است و دکمههایی برای راهاندازی و استفاده از ادوات فنی و امکانات این کامیون مثل قفل دیفرانسیل و... نیز در زیر آن دیده میشود.
کلاستر پشت فرمان هم ترکیبی از دو نمایشگر آنالوگ برای سرعت و دور موتور و یک نمایشگر دیجیتال بزرگ برای اطلاعرسانی از وضعیت بخشهای مختلف خودرو مثل مقدار سوخت، وضعیت روغن، مقدار فشار باد موجود در تانکر و... است. ضمناً این کامیون دارای جای خواب نیز هست که البته شاید برای کاربری کمپرسی و میکسر به اندازه یک کامیون باری جادهای، کاربردی نباشد.
مشخصات فنی آمیکو 2631 جدید
پیشرانه آمیکو 2631D از ساختههای ویچای است که با 11.6 لیتر حجم، قدرتی برابر با 400 اسب بخار و 1950 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 5+eev بوده که این روزها در کشورمان اجباری است. گیربکس نیز از ساختههای FAST است که دستی بوده و 12+2 دنده دارد. این کامیون، دارای ظرفیت بارگیری مجاز تا 26 تن است و ظرفیت محور جلو آن برابر با 8 تن بوده و محورهای عقب نیز هرکدام 16 تن ظرفیت تحمل بار دارند. فنربندی کاملاً از فنر شمش است و با توجه به کاربری این خودرو، ضرورتی به فنربندی پنوماتیک نیز در آن دیده نمیشود. ظرفیت باک سوخت این کامیون نیز 550 لیتر است.
میتوان گفت از روزی که محصولات آمیکو در بازار کشورمان معرفی شد، خریداران و مصرفکنندگان محصولات این شرکت به آن نمره قبولی دادهاند. کامیون و کمپرسیهای آمیکو به نوعی یک تعادل بین قیمت، کارایی، استهلاک، ماندگاری و... داشتهاند. نسل جدید کمپرسی 2631D آمیکو با چهرهای تغییریافته و زیبا در کنار طراحی داخلی کاملاً متحول شده و بهروز، با امکانات رفاهی و ایمنی جدید، میتوان گفت از تمام جنبهها به غیر از بخش فنی کاملاً با نسل قبلی متفاوت است. در حال حاضر قیمت قطعی برای این کامیون تعیین نشده است. اما در حالی که نسل قبلی آن در مدل 1402 در حدود 6.3 میلیارد تومان قیمت دارد، این کمپرسی حتماً قیمتی بالاتر از نسل قبلی خواهد داشت که در این صورت از اصلیترین رقیبش یعنی کمپرسی فاو 460، گرانتر خواهد بود. البته در حال حاضر دو رقیب قوی دیگر نیز در این میدان حضور دارند. یکی بنز دماغدار واگن هود 2624 که طرفداران خود را داشته و بسیاری معتقدند که با توجه به سادگی آن، گزینه خوبی برای کار در معادن و پروژههای عمرانی است و رقیب دوم، کمپرسی دافران با گیربکس اتوماتیک و موتور 480 اسب بخاری است.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما