• چه زماني ترسيم کروکي تصادفات الزامي است؟

حداقل خسارت وارد شده برای رسم کروکی الکترونیکی

چه زمانی ترسیم کروکی تصادفات الزامی است؟

26 مهر 1404 11:23

سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد تصادفات رانندگی به ۳ دسته خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم می‌شوند. در تصادفات خسارتی، ارزش‌گذاری دقیق خسارت توسط مقام قضائی و بیمه تعیین می‌شود و مبلغ دیه سالانه توسط قانونگذار مشخص و به بیمه‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود حداقل مبلغ ۱۰ درصد دیه خسارت‌های بدنی، حد آستانه‌ای است که برای تصادفات خسارتی، نیازی به ترسیم کروکی ندارد و در حال حاضر مبلغ ۵۳ میلیون تومان ملاک است؛ اگر خسارت وارد شده صرفاً به خودروها بوده و کمتر از این مبلغ باشد، ترسیم کروکی ضرورت ندارد و طرفین می‌توانند با توافق بدون کروکی به بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تاکید کرد در صورتی که مبلغ خسارت بیش از ۵۳ میلیون تومان باشد، ترسیم کروکی پلیس الزامی است. کروکی‌های پلیس اکنون به صورت الکترونیکی و توسط تبلت‌های همراه مأموران در صحنه تصادف تهیه می‌شوند و امضای الکترونیکی طرفین نیز ثبت می‌شود.

سرهنگ جوانبخت افزود کروکی‌های الکترونیکی به صورت همزمان به بیمه مرکزی، کلانتری‌ها، دادسراها و شورای حل اختلاف ارسال می‌شوند تا روند رسیدگی سریع‌تر و بدون نیاز به کاغذبازی باشد.

وی بیان کرد مالکان خودرو که اطلاعاتشان در سامانه پلیس به‌روز شده است، می‌توانند با ورود به سامانه «پلیس من» و دریافت کد پیامکی، کروکی تصادف را مشاهده و پرینت کنند. به گفته رئیس اداره تصادفات، کروکی پلیس مهم‌ترین سند تشخیص اصالت صحنه تصادف است و معمولاً کارشناسان در همان ساعات اولیه حادثه آن را تهیه می‌کنند که برای محاکم قضائی کاملاً قابل استناد است.

وی ادامه داد در صورت اعتراض به نظریه کارشناسان پلیس، افراد می‌توانند از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه‌های صلح (در تصادفات خسارتی) و دادسرا (در تصادفات جرحی) درخواست کارشناسی مجدد کنند.

به گزارش مهر، سرهنگ جوانبخت افزود نظرات کارشناسی ممکن است تأیید یا رد شود و در برخی تصادفات جرحی و سنگین، هیئت‌های ۱۷ نفره تشکیل می‌شود تا عدالت به درستی اجرا شود.

نویسنده : تحريريه خبر

منبع : مهر

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران