آغاز عملیات احداث 5 مجوعه پارکینگ در تهران
خرداد 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین کلنگ زنی ساخت پارکینگ طبقاتی بیمارستان شریعتی که در پنجاه و هفتمین رویداد امید و افتخار برگزار شد، پیرامون برنامه شهرداری برای ساخت پارکینگ در تهران گفت امسال 28 موقعیت برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شده که از این میزان عملیات احداث 5 موقعیت آغاز شدهاست.
وی توضیح داد ساخت پارکینگ بیمارستان امام خمینی(ره) از قبل آغاز شده بود و صرفا در صدد طبقاتی کردن و اضافه تجهیزات به آن هستیم. پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز در زمینی به مساحت 5100 متر مربع و به صورت مکانیزه ساخته خواهد شد، این پارکینگ با ظرفیت حدود ده هزار خودرو تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. اعتبار لازم برای ساخت پارکینگ شریعتی 380 میلیارد تومان است و افتتاح آن باعث کاهش حجم ترافیک خودرویی خیابان جلال آلاحمد نیز میشود. آغاز و انتهای پروژههای شهرداری تهران مشخص است و زمان افتتاح پروژههای شهری به مردم اعلام میشود. اما برای آن پیوست زمانی نداریم. پیش بینی میشود اگر سایر پارکینگهای مد نظرمان به صورت مکانیزه ساخته شوند به ظرفیت پارک حدود ده هزار خودرو برسیم.
مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نیز عنوان کرد این دو بیمارستانی که عملیات احداث پارکینگ آن کلنگزنی شد، بیمارستان شریعتی یکی از مشکلات و گرههای ترافیکی منطقه است که کل منطقه را درگیر میکند. در واقع به دلیل کسری پارکینگ و عدم وجود پارکینگ عمومی مردم دچار مشکل شدهاند. طبق توافق با بیمارستان قطعهای از زمین داخل بیمارستان به متراژ تقریبی 24 هزار متر مربع زیربنا، برای 650 متر پارکینگ به صورت سازه ثابت و یا به صورت مکانیزه، بنا بر دستور شهردار تهران، حدود 1600 واحد 8 طبقه تحویل شهرداری تهران شد.
وی افزود تعداد محدودی از این پارکینگها در اختیار پرسنل بیمارستان و مابقی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین مدیریت بیمارستان امام خمینی(ره) در خیابان قریب اقدام به ساخت پارکینگ در 51 هزار متر مربع زیربنا کرده بود. این پارکینگ در 12 طبقه طراحی شده است که 6 طبقه منفی آن را بیمارستان زیرسازی کرده و مابقی ساختمان و تأسیساتی که باقی مانده مانند سیستم اطفا حریق را ما تکمیل میکنیم. پارکینگ این بیمارستان 1500 واحد دارد و حدود 400 واحد در اختیار پرسنل بیمارستان قرار میگیرد. در مجموع 3 بیمارستان دیگر یرای تحویل در برنامه داریم که برای تحویل زمینشان توافق صورت گرفته است. مابقی پارکینگهای در دست ساخت مناطق تهران در مجموع 10 هزار و 531 واحد پارکینگ بر اساس طراحی اولیه است که به فضای پارک پایتخت اضافه می شود. منابعی که برای این 28 مجموعه پارکینگ در نظر گرفته شده 4 هزار و 300 میلیارد تومان است که از محل منابع کسری پارکینگ در حوزه شهرسازی تأمین شده است. غیر از این 5 مورد مابقی همه زمینهای مربوط به شهرداری است که به صورت صددرصد عمومی استفاده میشود و تجاری نیست. پارکینگهایی که باتوجه به کسری پارکینگ در مناطق ساخته میشوند، متولی بهره برداری و ساخت آنها سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.
رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت سرعت اجرای ساخت پارکینگ مکانیزه بیشتر است. پارکینگ بیمارستان شریعتی هم طبق دستور شهردار تهران مکانیزه خواهد بود. از این 28 واحد، 3 پارکینگ به صورت مکانیزه است که زمان بهره برداری آن باتوجه به پیشرفت فیزیکی قریب به یک سال و سازههای ثابت 2 سال زمان میبرد. همه موارد مطالعات ترافیکی شده است. 100 مورد پیشنهاد از سمت مناطق برای ساخت پارکینگ دریافت شده که 28 مورد آن بر اساس نیازسنجی ها انتخاب شده است.
تعرفه جدید پارکینگ های تهران در سال 1402
بهمن 1401: آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به ممنوعیت دریافت وجه نقد برای پارک حاشیهای خودروها توسط پارکبانان، از افزایش تعرفه پارکینگها برای سال 1402 خبر داده است. بر همین اساس:
- حق توقف خودروها و وانت بارها در پارکینگ، معادل 4900 تومان برای ساعت اول است. البته این رقم، در پارکینگهای سطح یک به 6800 تومان افزایش یافته.
- همچنین بهای خدمات پارکینگ غیر مسقف نیز از 2800 تومان تا 5400 تومان تعیین شد.
- بهای پارکینگ موتورسیکلتها نیز از 1600 تومان برای یک ساعت اول، به 2200 تومان افزایش داشته است.
تعیین نرخ پارکینگهای عمومی شهرداری تهران
تیر 1401: سید جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در هفتادوهشتمین جلسه شورا، اشاره کرد که نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال 1401، مشابه سالهای قبل است و تنها تفاوتها این است که حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگهای تحت پوشش شهرداری تهران 25 درصد است.
وی توضیح داد پارکینگها در سه سطح طبقهبندی خواهند شد؛ تا زمانی که این دستهبندی انجام شود، حداقل نرخ کرایه دریافت خواهد شد و پس از آن بر اساس سطوح پارکینگ، مبالغ اخذ میشوند. قیمتها در این پارکینگها یکسان نیست و بر اساس موقعیت جغرافیایی، تجهیزات، میزان تقاضا و ... تعیین میشود. نرخ ورودی کرایه پارکینگها از رده یکم تا سوم از دو هزار و 900 تومان تا چهار هزار و 900 تومان بوده و نرخ کرایه پارکینگهای شبانهروزی 25 تا 42 هزار تومان است. برای توقف خودروهای سواری، موتورسیکلت، تریلرها، اتوبوسها و مینیبوسها نرخ مشخص شده است. توقف موتورسیکلت در پارکینگها به ازای ساعت ابتدایی هزار و 600 تومان بوده و سپس هر 30 دقیقه، مبالغ دریافت خواهد شد. همچنین نرخ توقف شبانهروزی موتورسیلکت پنج هزار تومان است.
وی پیشنهاد داد که نرخ پارکینگ برج میلاد مورد استثنا قرار نگیرد و در بالاترین وجه و رده یکم باشد. وی افزود ارزانترین نرخ پارکینگهای پایتخت متعلق به واحدهای شهرداری است. شهرداری تهران با این ارقام به سودآوری نمی رسد و مبالغ کاملا منطقی هستند؛ زیرا هزینههای پرداختی از سوی شهروندان، صرف هزینه تجهیزات در پارکینگها میشود.
آقای تشکر هاشمی ادامه داد در برخی موارد خودرویی تصادف کرده و به دلایلی به مدت طولانی در پارکینگها متوقف میشود که هزینه سنگینی را برای مالک به دنبال خواهد داشت. این استثنا باید برای این افراد در مقابل کسانی که تعداد بالایی خودرو خریداری کرده و منتظر گرانی خودرو بوده تا در زمان مقرر به فروش برسانند و این دستگاهها را در پارکینگهای عمومی به مدت طولانی متوقف میکنند، لحاظ شود. این استثنا و تخفیف قیمت در پارکینگهای روباز برای انتقال خودروهایی که با جرثقیل منتقل می شوند و به مدت بیش از 20 روز متوقف شده، در نظر گرفته خواهد شد. وی پیشنهاد داد که شهرداری نرخ کرایه پارکینگهای زیر نظر خود را تعیین کند.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بیان کرد که نرخ پارکینگها بر اساس مصوبات دولت حدود دو برابر نرخ مصوب شوراست. وی ادامه داد قرار بر این بوده که نرخهای مبنا تا زمان طبقهبندی پارکینگها، نرخ رده دوم باشد؛ اما شورا نرخ رده سوم را اعلام میکند و به سمت ارزانتر کردن نرخ پیش میرویم.
وی پیشنهاد داد که بر اساس نرخ رده دوم، مبالغ دریافت شوند. زیرا فاصله با نرخ اتحادیه زیاد است و بخش خصوصی نمی تواند با این مبالغ وارد سرمایهگذاری در این زمینه شود. آقای شفیعی همچنین اعلام کرد که 120 هزار واحد پارکینگ حاشیهای در پایتخت اجرا میشوند و ایجاد این واحدها در پایتخت در حال مزایده است.
لازم به ذکر است که پیشنهاد محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، مبنی بر افزایش 25 درصدی نرخ کرایه ورودی به برج میلاد نسبت به نرخ رده یکم، با اکثریت آرا به تصویب رسید.
نرخ پارکینگها 25 درصد افزایش مییابد
تیر 1401: مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حاشیه هفتادوهشتمین جلسه شورای شهر روز یکشنبه 26 تیرماه، دو مصوبه جدید را توضیح داد.
بر اساس گفتههای وی، یکی از مصوبهها مربوط به طرحی درباره توسعه مشارکت بخش خصوصی برای احداث جایگاههای بنزین کوچک مقیاس بود که به تصویب رسید. فرایند انعقاد قرارداد بخش خصوصی با مناطق شهرداری تهران با سرعت بیشتری انجام شده و کمبودی که درخصوص این جایگاهها وجود داشت و باعث افزایش ترافیک شده بود، بهبود پیدا میکند.
وی افزود مصوبه دوم لایحه قیمتگذاری نرخ خدمات پارکینگهای حاشیهای بود که افزایش 25 درصدی به نسبت سال گذشته تصویب شد. این نرخ از نرخ اتحادیه پارکینگها برای بخش خصوصی مشخص میکند، کمتر است.
اعلام نرخ کارواش برای 1401:
اردیبهشت 1401: محسن فقیهی، رئيس اتحاديه دارندگان اتوسرويس، تعميرگاه، پارکينگ و کارواش خودرو تهران، نرخ جدید کارواش برای خودروهای مختلف را اعلام کرد. طبق گفتههای وی، نرخ روشویی و زیرشویی خودروها به ترتیب به شرح زیر است:
- پراید، تیبا، پژو 206 و امویام: 28 هزار تومان/ 20 هزار تومان
- پژو، سمند و ... : 35 هزار تومان/ 30 هزار تومان
- سدانهای تویوتا، هیوندای، مزدا3، ماکسیما و ... : 50 هزار تومان/ 32 هزار تومان
- شاسیبلندها: 56 هزار تومان
تعمیرگاهها، بیشترین شاکی را در بین اصناف دارند
بهمن 1400: سامانه 124 به منظور ثبت قیمت واقعی کالاها و خدمات و همچنین پیگیری شکایات مردم از اصناف، ایجاد شده است. با توجه به آمار این سامانه، بخش عمدهای از شکایات مربوط به تعمیرگاهها است؛ به طوری که در نه ماهه سال جاری، تعمیر خودروهای سبک تعداد دو هزار و 752 شکایت را به دنبال داشته و رتبه نخست بیشترین شکایات مردمی را به ثبت رساند.
جنگ فنی خودروسازان با تعمیرکاران!
آذر 1400: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، علت افت کیفیت خودروهای داخلی را انحصاری بودن مراحل تائید کیفیت خودرو دانست. وی بیان کرد که مراحل تائید کیفیت در خطوط تولید داخلی، از زمان ساخت تا تحویل به مشتری، توسط خود خودروساز انجام میشود. در حالی که در سایر کشورها، ناظران کیفی متعلق به شرکت خودروساز نیستند و باید کیفیت را اصل کار قرار دهند. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران همچنین تاکید کرد که مسئولین کنترل کیفیت تولید و واردات قطعات یدکی نیز باید حساسیتهای لازم را در این باره داشته باشند، زیرا با جان انسانها سر و کار دارد.
وی با تاکید بر این که خودروسازان موفق، دانش تعمیر محصولات خود را در اختیار همگان قرار میدهند، افزود که خودروسازان داخلی قصد دارند تا تعمیر خودروها تنها در نمایندگیهای مجاز خودشان انجام شود؛ به همین خاطر، نقشه فنی و آچار مخصوص محصولات جدید را در اختیار تعمیرکاران قرار نمیدهند.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران اشاره کرد که در کشور بیش از 21 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو و در تهران نیز بیش از 5 میلیون خودرو در حال تردد هستند؛ در حالی که تعداد نمایندگیهای مجاز کشور به 800 واحد میرسد (که برخی از آنان خدمات تعمیر ندارند). پس لازم است که این دانش در اختیار سایر تعمیرکاران نیز قرار بگیرد. طبق گفتههای وی، با افزایش تعداد تعمیرکاران حرفهای، مردم نیز بیشتر به خرید خودرو ترغیب میشوند.
نحوه شکایت از گران فروش تعمیرکاران خودرو
شهریور 1400: طبق اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان، در صورت داشتن هرگونه شکایت از تعمیرگاهها، شرکتهای خدمات خودرو، کارواشها و همچنین پارکینگهای خودرو، میتوانید به ستاد خبری وزارت صمت مراجعه کنید یا از طریق سامانه اینترنتی سازمان حمایت به نشانی www.cppo.ir یا www.124.ir برای ثبت شکایتتان اقدام کنید.
گرانفروشی یا کمفروشی، تقلب، احتکار، قیمتگذاری غیرقانونی، فروش اجباری کالا یا خدمات، عدم درج قیمت و همچنین عدم صدور صورتحساب کالا یا خدمات، از جمله مهمترین تخلفات اصناف است.
نرخ تعمیرات انواع خودرو در 1400
مرداد 1400: نرخ جدید تعمیرگاههای تهران ویژه سال 1400 را برای انواع خودروهای پراید، تیبا، پژو، دنا، وانت، سمند، رانا، ساندرو، مگان و زانتیا را در جدول زیر مشاهده میکنید.
افزایش نرخ کارواش خودرو با گرانشدن شویندهها
تیر 1400: خودرویتان را چه به شمال شهر ببرید و چه به جنوب شهر ببرید، باید هزینه کارواش یکسانی را پرداخت کنید. این حرف را آقای فقیهی (رئیس اتحادیه اتو سرویس تهران) گفته و گفته که در تمام سطح شهر، کارواشها باید هزینه یکسانی را از مشتریان دریافت کنند. این هزینه توسط اتحادیه ابلاغ شده و دریافت مبلغی بیشتر از آن، غیرقانونی است.
آقای فقیهی همچنین به موضوع افزایش قیمت مواد شوینده نیز اشاره کرده و گفته که این افزایش قیمت را در نرخ نهایی کارواش، حساب کردهایم و نباید بیشتر از آن، از مشتریان گرفته شود.
آنطور که رئیس اتحادیه اتوسرویسها گفته، هماکنون نرخ کارواشهای تهران برای خودروهای سواری معادل 20 هزارتومان، برای خودروهای کراساور معادل 25 هزارتومان و برای خودروهای شاسیبلند نیز معادل 30 هزارتومان است.
نرخ جدید پارکینگها در انتظار تاییدیه سازمان حمایت
تیر 1400: آقای فقیهی (رئیس اتحادیه دارندگان اتوسرویس، تعمیرگاه، پارکینگ و کاروش تهران) خبر داده که برای سال 1400، نرخ جدید پارکینگها از سوی اتحادیه و در اردیبهشتماه 1400 به وزارت صمت اعلام شده است که در صورت تایید سازمان حمایت، آن را اعلام میکنیم.
آقای فقیهی درباره متفاوتبودن نرخ پارکینگها نیز گفته که به عنوان مثال، نرخ پارکینگهای فرودگاه با نرخ پارکینگهای سطح شهر که زیر نظر شهرداری فعالیت میکنند، متفاوت است. اما همه پارکینگهای خصوصی شهر، باید هزینه یکسانی از مشتریان بگیرند، و در غیر اینصورت با آنها برخورد خواهد شد.
انعام اجباری در کاروش ممنوع است
اردیبهشت 1400: در کارواشهایی که جواز کسب دارند، دریافت انعام اجباری، تخلف محسوب میشود. این موضوع هم از طریق اتحادیه و هم از طریق سازمان تعزیرات، بارها اطلاعرسانی شده است. ضمن اینکه کارواشها برای شستوشوی خودروها باید به بهترین نحو ممکن عمل کنند و دریافت هزینه بیشتر به بهانه استفاده از شویندههای خاص یا گرانقیمت، باید براساس انتخاب مشتریان باشد.
هزینه پارکینگهای تهران در سال 1399
نرخ مصوب خدمات پارکینگ و توقفگاههای شهر تهران ویژه سال 1399، بصورت زیر اعلام شد:
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما
مطالب مرتبط

بهترین روغن موتور مناسب سمند و سورن
توصیه ایساکو به مالکان LX، سورن و سریر

جدیدترین اخبار واردات خودرو (شهریور 1402)
اولویت با واردات خودرو اقتصادی استاندارد است
