• تعرفه پارکينگ تهران
  • اعلام نرخ کارواش براي 1401

افزایش 40 درصدی نرخ پارکینگ‌های شهرداری در 1403

تعرفه پارکینگ عمومی تهران 1403

30 بهمن 1402 10:30

افزایش 40 درصدی نرخ پارکینگ‌های شهرداری در 1403

بهمن 1402: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی لایحه تعیین بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ های عمومی شهرداری تهران در سال 1403، اعلام کرد نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگ های مناطق 22 گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در سه رده پارکینگ‌های روباز به عنوان رده سوم و پارکینگ‌های رده دوم و یکم بنابر شرایط و امکانات موجود تعیین شده است. نرخ‌ها برای خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس و تریلر به ازای هر ساعت و روز پیش بینی شده است. برای توفق کامل شبانه روزی نیز نرخ ها تعیین شده و به طور میانگین نسبت به سال 1402 افزایش 40 درصدی پیش بینی شده است؛ با توجه به هزینه های نگهداری، تأسیسات، هوشمندسازی و دیگر هزینه ها، این میزان افزایش پیشنهاد شده است.

وی افزود برای پارکینگ برج میلاد برابر پارکینگ های رده یکم، ارقام دریافت خواهد شد. در پارکینگ‌های رده یکم نرخ ساعت اول 9 هزار و 500 تومان و به ازای هر 30 دقیقه، هزار و 900 تومان و در ساعات شبانه هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در پارکینگ های رده دوم نرخ ورودی پنج هزار و 600 تومان و به ازای هر 30 دقیقه هزار و 300 تومان و برای ساعت 12 تا 24 هر ساعت 600 تومان و نرخ توقف شبانه روزی 49 هزار تومان تعیین شده است. در تعیین حقوق قانونی برای خودروهای پارک شده اگر تکالیف قانونی برای شهرداری در نظر گرفته شود، به این رقم افزوده خواهد شد.

آقای تشکری هاشمی گفت نرخ پارکینگ های مکانیزه 1.5 برابر پارکینگ های رده یکم خواهد بود. برای موتورسیکلت هایی که در پارکینگ ها توقف می کنند، 11 هزار تومان (برای توقف شبانه روزی) پیش بینی شده و مبلغ ورودی در ساعت اول سه هزار و 100 تومان که به ازای هر 30 دقیقه هزار و 500 تومان افزایش می یابد، پیش بینی شده است.

همچنین نرخ توقف خودروهای حامل موادغذایی و بار در پایانه های مسافربری مطابق با پارکینگ های رده دوم خواهد بود. در پایانه های سازمان پایانه ها به ازای هر روز توقف و هر بار ورود تا 24 ساعت، 6 هزار تومان برای سواری، هفت هزار و 600 تومان برای مینی بوس و ون و 11 هزار تومان برای اتوبوس است. توقف در پارکینگ های پایانه ها مطابق با پارکینگ های روباز خواهد بود.

وی افزود کسانی که امرار معاش آن‌ها با موتورسیکلت است، معمولاً در پارکینگ های طبقاتی توقف نمی کنند. عمده موتورهایی که به پارکینگ های عمومی مراجعه می کنند، موتورسیکلت های لاکچری هستند. پیک موتوری عمدتاً به پارکینگ عمومی مراجعه نمی کند. نرخ مصوب ما در کمیسیون بسیار کمتر از نرخ اتحادیه است؛ ما باید برای نگهداشت پارکینگ ها ارقامی را در نظر بگیریم. اینکه پارک ارزان باشد باید از جیب تمام شهروندان برداریم تا برای عده ای که خودروی خود را در پارکینگ عمومی پارک می کنند، هزینه کنیم.

محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نیز در این جلسه اظهار کرد الکترونیک بودن یا نبودن پارکینگ ها ملاک نیست؛ بلکه داشتن برخی تاسیسات ملاک است. برخورداری از سیستم های اعلام و اطفای حریق از جمله این تأسیسات است. اگر ارقام یکسان باشد انگیزه ای برای ارتقاء وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه نرخ پارکینگ های خصوصی هفت تا هشت برابر نرخ پارکینگ های شهرداری است.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، بیان کرد ما ارقامی را در شورا مصوب می کنیم و شهرداری ارقام دیگری دریافت می کند. مواردی که در شورا تصویب می شود، باید با ابزار دقیق فناوری مورد نظارت قرار بگیرد اما زیرساخت های سازمان فناوری با مشکل روبه رو است. عدد 11 هزار تومان نرخ توقف در پارکینگ ها زیاد است و پیشنهاد بنده به ازای هر ساعت توقف موتورسیکلت 500 تومان است. چراکه موتورسواران از اقشار ضعیف جامعه هستند. چرا باید همیشه نرخ افزایش پیدا کند؛ یکبار هم می توانیم ارقام را کاهش دهیم تا مردم طعم ارزانی را نیز بچشند.

آقای هرمزی یادآور شد وظیفه ما ابلاغ نرخ ها به پارکینگ های طرف قرارداد است. مأخذ هوشمندسازی مجموعه دیگری است و باید جداگانه بررسی شود؛ با این وجود 50 درصد پارکینگ های در اختیار مناطق دریافت نرخ را الکترونیکی انجام می دهند و در پارکینگ های رده یکم، هوشمندسازی به طور کامل انجام شده است. شهروندان از طریق سامانه 137 می توانند اضافه دریافت را اطلاع دهند و ما نیز در راستای نظارت بر عملکرد، جرائم را در مزایده با پیمانکاران لحاظ خواهیم کرد.

براساس این گزارش و بنابر پیشنهادات مطرح شده مبلغ ورودی موتورسیکلت ها به سه هزار تومان کاهش یافت. در نهایت بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال آینده با حداکثر آراء موافق اعضا، به طور میانگین 40 درصد افزایش یافت.

احداث پارکینگ های جدید در تهران

خرداد 1402: علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در آیین کلنگ زنی ساخت پارکینگ طبقاتی بیمارستان شریعتی که در پنجاه و هفتمین رویداد امید و افتخار برگزار شد، پیرامون برنامه شهرداری برای ساخت پارکینگ در تهران گفت امسال 28 موقعیت برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته‌ شده که از این میزان عملیات احداث 5 موقعیت آغاز شده‌است.

وی توضیح داد ساخت پارکینگ بیمارستان امام خمینی(ره) از قبل آغاز شده‌ بود و صرفا در صدد طبقاتی کردن و اضافه تجهیزات به آن هستیم. پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز در زمینی به مساحت 5100 متر مربع و به صورت مکانیزه ساخته‌ خواهد شد، این پارکینگ با ظرفیت حدود ده هزار خودرو تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. اعتبار لازم برای ساخت پارکینگ شریعتی 380 میلیارد تومان است و افتتاح آن باعث کاهش حجم ترافیک‌ خودرویی خیابان جلال آل‌احمد نیز می‌شود. آغاز و انتهای پروژه‌های شهرداری تهران مشخص است و زمان افتتاح پروژه‌های شهری به مردم اعلام ‌می‌شود. اما برای آن پیوست زمانی نداریم. پیش بینی می‌شود اگر سایر پارکینگ‌های مد نظرمان به صورت مکانیزه ساخته شوند به ظرفیت پارک حدود ده هزار خودرو برسیم.

مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نیز عنوان کرد این دو بیمارستانی که عملیات احداث پارکینگ آن کلنگ‌زنی شد، بیمارستان شریعتی یکی از مشکلات و گره‌های ترافیکی منطقه است که کل منطقه را درگیر می‌کند. در واقع به دلیل کسری پارکینگ و عدم وجود پارکینگ عمومی مردم دچار مشکل شده‌اند. طبق توافق با بیمارستان قطعه‌ای از زمین داخل بیمارستان به متراژ تقریبی 24 هزار متر مربع زیربنا، برای 650 متر پارکینگ به صورت سازه ثابت و یا به صورت مکانیزه،  بنا بر دستور شهردار تهران، حدود 1600 واحد 8 طبقه تحویل شهرداری تهران شد.

وی افزود تعداد محدودی از این پارکینگ‌ها در اختیار پرسنل بیمارستان و مابقی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. همچنین مدیریت بیمارستان امام خمینی(ره) در خیابان قریب اقدام به ساخت پارکینگ در 51 هزار متر مربع زیربنا کرده بود. این پارکینگ در 12 طبقه طراحی شده است که 6 طبقه منفی آن را بیمارستان زیرسازی کرده و مابقی ساختمان و تأسیساتی که باقی مانده مانند سیستم اطفا حریق را ما تکمیل می‌کنیم. پارکینگ این بیمارستان 1500 واحد دارد و حدود 400 واحد در اختیار پرسنل بیمارستان قرار می‌گیرد. در مجموع 3 بیمارستان دیگر یرای تحویل در برنامه داریم که برای تحویل زمینشان توافق صورت گرفته است. مابقی پارکینگ‌های در دست ساخت مناطق تهران در مجموع 10 هزار و 531 واحد پارکینگ بر اساس طراحی اولیه است که به فضای پارک پایتخت اضافه می‌ شود. منابعی که برای این 28 مجموعه پارکینگ در نظر گرفته شده 4 هزار و 300 میلیارد تومان است که از محل منابع کسری پارکینگ در حوزه شهرسازی تأمین شده است. غیر از این 5 مورد مابقی همه زمین‌های مربوط به شهرداری است که به صورت صددرصد عمومی استفاده می‌شود و تجاری نیست. پارکینگ‌هایی که باتوجه به کسری پارکینگ در مناطق ساخته می‌شوند، متولی بهره برداری و ساخت آنها سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت سرعت اجرای ساخت پارکینگ مکانیزه بیشتر است. پارکینگ بیمارستان شریعتی هم طبق دستور شهردار تهران مکانیزه خواهد بود. از این 28 واحد، 3 پارکینگ به صورت مکانیزه است که زمان بهره برداری آن باتوجه به پیشرفت فیزیکی قریب به یک سال و سازه‌های ثابت 2 سال زمان می‌برد. همه موارد مطالعات ترافیکی شده است. 100 مورد پیشنهاد از سمت مناطق برای ساخت پارکینگ دریافت شده که  28 مورد آن بر اساس نیازسنجی ها انتخاب شده است.

تعرفه پارکینگ های تهران در سال 1402

بهمن 1401: آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به ممنوعیت دریافت وجه نقد برای پارک حاشیه‌ای خودروها توسط پارکبانان، از افزایش تعرفه پارکینگ‌ها برای سال 1402 خبر داده است. بر همین اساس:

1. حق توقف خودروها و وانت بارها در پارکینگ، معادل 4900 تومان برای ساعت اول است. البته این رقم، در پارکینگ‌های سطح یک به 6800 تومان افزایش یافته.

2. بهای خدمات پارکینگ غیر مسقف نیز از 2800 تومان تا 5400 تومان تعیین شد.

3. بهای پارکینگ موتورسیکلت‌ها نیز از 1600 تومان برای یک ساعت اول، به 2200 تومان افزایش داشته است.

تعیین نرخ پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران

تیر 1401: سید جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در هفتادوهشتمین جلسه شورا، اشاره کرد که نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال 1401، مشابه سال‌های قبل است و تنها تفاوت‌ها این است که حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگ‌های تحت پوشش شهرداری تهران 25 درصد است.

وی توضیح داد پارکینگ‌ها در سه سطح طبقه‌بندی خواهند شد؛ تا زمانی که این دسته‌بندی انجام شود، حداقل نرخ کرایه دریافت خواهد شد و پس از آن بر اساس سطوح پارکینگ، مبالغ اخذ می‌شوند. قیمت‌ها در این پارکینگ‌ها یکسان نیست و بر اساس موقعیت جغرافیایی، تجهیزات، میزان تقاضا و ... تعیین می‌شود. نرخ ورودی کرایه پارکینگ‌ها از رده یکم تا سوم از دو هزار و 900 تومان تا چهار هزار و 900 تومان بوده و نرخ کرایه پارکینگ‌های شبانه‌روزی 25 تا 42 هزار تومان است. برای توقف خودروهای سواری، موتورسیکلت، تریلرها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نرخ مشخص شده است. توقف موتورسیکلت در پارکینگ‌ها به ازای ساعت ابتدایی هزار و 600 تومان بوده و سپس هر 30 دقیقه، مبالغ دریافت خواهد شد. همچنین نرخ توقف شبانه‌روزی موتورسیلکت پنج هزار تومان است.

وی پیشنهاد داد که نرخ پارکینگ برج میلاد مورد استثنا‌ قرار نگیرد و در بالاترین وجه و رده یکم باشد. وی افزود ارزان‌ترین نرخ پارکینگ‌های پایتخت متعلق به واحدهای شهرداری است. شهرداری تهران با این ارقام به سودآوری نمی رسد و مبالغ کاملا منطقی هستند؛ زیرا هزینه‌های پرداختی از سوی شهروندان، صرف هزینه تجهیزات در پارکینگ‌ها می‌شود.

آقای تشکر هاشمی ادامه داد در برخی موارد خودرویی تصادف کرده و به دلایلی به مدت طولانی در پارکینگ‌ها متوقف می‌شود که هزینه سنگینی را برای مالک به دنبال خواهد داشت. این استثنا باید برای این افراد در مقابل کسانی که تعداد بالایی خودرو خریداری کرده و منتظر گرانی خودرو بوده تا در زمان مقرر به فروش برسانند و این دستگاه‌ها را در پارکینگ‌های عمومی به مدت طولانی متوقف می‌کنند، لحاظ شود. این استثنا و تخفیف قیمت در پارکینگ‌های روباز برای انتقال خودروهایی که با جرثقیل منتقل می شوند و به مدت بیش از 20 روز متوقف شده، در نظر گرفته خواهد شد. وی پیشنهاد داد که شهرداری نرخ کرایه پارکینگ‌های زیر نظر خود را تعیین کند.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بیان کرد که نرخ پارکینگ‌ها بر اساس مصوبات دولت حدود دو برابر نرخ مصوب شوراست. وی ادامه داد قرار بر این بوده که نرخ‌های مبنا تا زمان طبقه‌بندی پارکینگ‌ها، نرخ رده دوم باشد؛ اما شورا نرخ رده سوم را اعلام می‌کند و به سمت ارزان‌تر کردن نرخ پیش می‌رویم.

وی پیشنهاد داد که بر اساس نرخ رده دوم، مبالغ دریافت شوند. زیرا فاصله با نرخ اتحادیه زیاد است و بخش خصوصی نمی تواند با این مبالغ وارد سرمایه‌گذاری در این زمینه شود. آقای شفیعی همچنین اعلام کرد که 120 هزار واحد پارکینگ حاشیه‌ای در پایتخت اجرا می‌شوند و ایجاد این واحدها در پایتخت در حال مزایده است.

لازم به ذکر است که پیشنهاد محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، مبنی بر افزایش 25 درصدی نرخ کرایه ورودی به برج میلاد نسبت به نرخ رده یکم، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران