مازراتی برای دومین‌بار، خطوط تولیدش را به صورت موقت تعطیل کرد.

چین، دلیل اصلی کاهش تولید مازراتی

29 آذر 1396 12:00

برای دومین سال متوالی، مازراتی خطوط تولید دو کارخانه مهمش در ایتالیا، یعنی Grugliasco و Mirafiori، را متوقف کرد:

  • کارخانه Grugliasco، که سدان‌های گیبلی و کواتروپورته را می‌سازد، به مدت 4 هفته و از 15 دسامبر 2017 تا 15 ژانویه 2018 خط تولیدش را متوقف می‌کند. درحالیکه سال گذشته، این کارخانه به مدت 3 هفته تعطیل شده بود.
  • کارخانه Mirafiori، که شاسی‌بلند لوانته را می‌سازد، به مدت 3 هفته و از 20 دسامبر 2017 تا 15 ژانویه 2018 خط تولیدش را متوقف می‌کند. در حالی‌که سال گذشته این کارخانه تنها یک روز بیشتر از تعطیلات رسمی، متوقف شده بود.

هرچند فیات کرایسلر، مالک این برند، هنوز دلیل این تعطیلی‌ها را اعلام نکرده است ولی منابع آگاه از درون مازراتی می‌گویند که به‌علت کاهش تقاضا به مناسبت تعطیلات کریسمس و روزهای آغازین سال 2018 میلادی است. اما اتونیوز کاهش فروش مازراتی در بازار چین را دلیل اصلی این موضوع می‌داند چراکه چینی‌ها در تابستان 2017 قوانین سختگیرانه جدیدی برای خودروهای وارداتی‌شان وضع کردند.

فروش مازراتی در 9 ماهه اول 2017 با 40% افزایش به 35 هزار دستگاه رسید که دلیل اصلی آن افزایش تقاضا برای شاسی‌بلند جدید این کمپانی، یعنی لوانته، در ماه‌های نخستین ساال 2017 است. اما بررسی آمارهای سه ماه چهارم 2017 حقایق دیگری را نشان می‌دهد:

  1. در ماه‌های اکتبر و نوامبر فروش مازراتی در اروپا 4% و در آمریکا نیز 15% کاهش داشته است.
  2. در سه ماهه چهارم 2017 خط تولید لوانته به مدت 24 روز از 61 روز کاری، متوقف شده است. بزرگترین بازار فروش لوانته، کشور چین است که در اکتبر 2017 تنها 750 دستگاه لوانته به این کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه 2016 دقیقا 67% کمتر است.
  3. طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقاتی LMC Automotive فروش مازراتی در سه ماهه چهارم 2017 حدود 25% نسبت به مدت مشابه 2016 کاهش می‌یابد. در این میان لوانته با 44% بیشترین کاهش فروش را در میان محصولات مازراتی خواهد داشت.

 


البته این تیراژ بالا قرار بود به پشتوانه سه محصول جدید مازراتی اتفاق بیافتد؛ یکی لوانته که به بازار آمد و دیگری نیز مازراتی آلفیری که در دو مدل کوپه و کانورتیبل باید جایگزین گرن‌توریزمو و گرن‌کابریو در 2018 شود. اما در چنین شرایطی، تولید آلفیری با تردیدهای زیادی همراه است.

مازراتی در سال 2016 تیراژ تولید 42 هزار دستگاهی داشت. برای سال 2017 نیز طبق پیش‌بینی FIOM (اتحادیه کارگران فلزکاری ایتالیا) مجموع تولید مازراتی به 43 هزار دستگاه می‌رسد اما LMC Automotive این میزان را 52 هزار دستگاه تخمین زده است. اما این پیش‌بینی‌ها هرچه باشند هنوز هم فاصله زیادی با هدف‌گذاری‌های این شرکت دارند. سرجیو مارچیونه (مدیرعامل فیات‌کرایسلر) تیراژ سالیانه مازراتی را در 2018 بیش از 78 هزار دستگاه برآورد کرده بود که نسبت به وضعیت فعلی، عددی رویایی است!

دیدگاه کاربران