چینی‌ها؛ جایگزین خودروسازان تارک ایران؟

ماجرای بهمن موتور، ‌هاوال و مزدا

23 خرداد 1397 16:00

درحالی‌که یک نماینده مجلس از قطع همکاری مزدا با بهمن موتور خبر داده، روابط عمومی شرکت قدیمی ایرانی، این موضوع را رد کرده و گفته است هیچ فسخ قراردادی تاکنون صورت نگرفته است. البته خبر رفتن برندها و تکذیب آن کاملاً قابل پیش‌بینی بود اما نکته جالبی که توسط نماینده مجلس مطرح‌شده بحث جایگزینی این برندها با برندهای چینی است. اگرچه برخی کارشناسان معتقدند برندهای چینی (مثلاً هاوال) به خاطر حضور در بازارهای بین‌المللی به ایران نمی‌آیند، ولی با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به چین، اعلام این خبر از سوی رئیس کمیته صنعت مجلس، کمی امیدوارکننده‌تر و باورپذیرتر از تحلیل‌های کارشناسان است.

مزدا رفت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به اینکه اغلب خودروسازان جایگزین‌هایی برای شرکای خارجی خود در نظر دارند گفت: بهمن موتور، هاوال را جایگزین مزدا کرده است و ایران‌خودرو و سایپا هم از قبل، پیش‌بینی لازم را داشته‌اند.

هیچ لغو قراردادی نه از طرف گروه بهمن و نه از طرف کمپانی مزدا اعلام‌نشدهولی ملکی در مورد خروج پژو از قرارداد خود با خودروسازان داخلی، اظهار داشت: کمپانی‌های خارجی که با ایران طرف قرارداد بودند پیش از برجام هم در زمان تحریم، کشور را ترک و یک‌طرفه قرارداد خود را فسخ کردند و از همکاری خودداری نمودند.

رئیس کمیته صنایع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یک بعد فشارها سیاسی و بعد دیگر اقتصادی است و بر پایه این اصل پژو همکاری خود را با ایران‌خودرو و مزدا و هیوندای با گروه بهمن قراردادهای خود را فسخ کردند، ادامه داد: این قطع همکاری‌ها، منافعی برای ایران ما دارد که یکی از آن‌ها این است که در سال‌های گذشته دانش فنی را از آن‌ها گرفته‌ایم و در دست ما است. مورد دیگر خودروسازان از تحریم قبلی عبرت گرفته و خود را برای وضعیت این‌چنینی آماده کرده بوده‌اند.

چینی‌ها هستند

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همه خودروهای چینی، کیفیت پایینی ندارند و بیشتر خودروسازان اروپایی و آسیایی بزرگ در چین به علت پایین‌بودن قیمت تمام‌شده در این کشور واحد اصلی را به‌طور جوینت‌ونچر احداث کرده و مطرح‌ترین قطعه‌سازان آن‌ها در چین است.

ملکی معتقد است خودروسازانی که با چین قرارداد منعقد می‌کنند، اگر قطعه تحت لیسانس خودروسازان مطرح را کسب کنند، کیفیت لازم را دارند. اگرچه قسمتی از کار، زمان‌بر می‌شود ولی درگذشته هم زمانی که بنز و ZF به ایران‌خودرو دیزل قطعات تحویل نمی‌داد، قطعات موردنیاز را از چین تحویل می‌گرفتیم.

مزدا نرفت

با اعلام خبر فوق و انتشار گسترده آن در رسانه‌های داخلی و خارجی، روابط عمومی گروه بهمن اعلام کرد:

«بیش از 60 سال از همکاری گروه بهمن با مزدا در باب تولید انواع خودروهای سواری و وانت می‌گذرد و بهمن به‌عنوان تنها نماینده رسمی این کمپانی در کشور در حال فعالیت است و هم‌اکنون هم هیچ لغو قراردادی نه از طرف گروه بهمن و نه از طرف کمپانی مزدا اعلام‌نشده است و روابط این دو شرکت همچنان ادامه دارد. در حال حاضر شرکت بهمن موتور تولید و عرضه مزدا3 FL را طبق برنامه ادامه خواهد داد و همین‌طور مذاکره برای ورود خودروهای تازه این برند هم انجام‌ گرفته است.»

دیدگاه کاربران