• مزدا 3 وارداتي 2023 بي ام کارز

ژاپنی محبوب از چین آمد !

بررسی مزدا 3 وارداتی 2023 بی ام کارز

1 مهر 1402 16:32

واردات مزدا 3 جدید توسط بهمن موتور

شرکت بهمن موتور پس از عرضه موفقیت‌آمیز مزدا 3 مونتاژی، که در نسل‌های دوم و سوم در کشورمان به تولید می‌رسید، حالا تصمیم گرفته تا دوباره این ژاپنی محبوب را به ایران بیاورد. البته مزدا 3 جدید بازار ایران، این‌بار بصورت کاملا وارداتی و توسط شرکت BM CARS به کشورمان خواهد آمد.

شاید جالب باشد بدانید که مزداهای جدید وارداتی به ایران، ساخت ژاپن نیستند بلکه در کشور چین و در کارخانه متعلق به جوینت‌ونچز مزدا چانگان که در شهر نانجینگ (NANJING) واقع شده، به تولید رسیده‌اند!

چهارمین نسل مزدا 3 در ایران

خودرویی که قرار است به کشورمان بیاید، نسل چهارم مزدا 3 است؛ همان نسلی که از 2019 و با کد اتاق BP، عرضه آن در بازار جهانی آغاز شد. در نسل چهارم مزدا 3، اتفاقات جالب توجهی رخ داده است. بعنوان مثال، نام قدیمی اکسلا (AXELA) که مزدا فقط برای بازار ژاپن از آن استفاده می‌کرد، پس از 16 سال از روی این خودرو حذف شد چراکه مزدا می‌خواست در تمام بازارهای جهانی، فقط یک نام برای این محصول وجود داشته باشد.

در طراحی مزدا 3 نسل چهارم نیز نکات مهمی وجود دارد که مهم‌ترین آن، کاهش ارتفاع خودرو به همراه افزایش طول کلی آن است که موجب شده فاصله محوری نیز حدود 25 میلیمتر، بیشتر از نسل قبلی باشد. برای افزایش استحکام بدنه، میزان استفاده از فولاد با مقاومت بالا در این خودرو، 3% بیشتر از نسل سوم شده است.

نکته عجیب‌تر اینکه مزدا برای محور عقب این خودرو، سیستم تعلیق مستقل و مولتی‌لینک را حذف کرده و به جای آن، از تعلیق ساده‌تر و ارزان‌تر تورشن بیم (torsion beam) بهره گرفته که بنا به ادعای مزدا، باعث کاهش صدای ورودی به کابین شده است. البته افزایش عایق‌بندی کابین نیز در کمک به بی‌دایی کابین مزدا 3 بی‌تاثیر نبوده.

مشخصات فنی مزدا 3 وارداتی

با اینکه در بازار چین، مزدا 3 نسل چهارم، با موتور 1.5 لیتری نیز به تولید رسیده است اما برای بازار ایران، خوشبختانه موتور 2.0 لیتری برای این خودرو درنظر گرفته شده. در جدول زیر، تفاوت هر دو موتور مزدا 3 را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی مزدا 3 وارداتی
کد موتور P5 PE
نوع موتور 1.5 لیتری 2.0 لیتری
قدرت موتور 117 اسب بخار 158 اسب بخار
گشتاور موتور 148 نیوتن متر 202 نیوتن متر
سرعت 197 کیلومتربرساعت 213 کیلومتربرساعت
مصرف 5.6 لیتر 5.8 لیتر
وزن خالص 1337 کیلوگرم 1385 کیلوگرم

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گرفته شده است.

فراموش نکنید که مزدا 3 بازار چین با موتور 1.5 لیتری، امکان سفارش با گیربکس 6 دنده دستی را هم دارد و گیربکس 6 دنده اتومات (AT6) برای این موتور، سفارشی بوده اما برای موتور 2.0 لیتری، استاندارد است.

قیمت مزدا 3 وارداتی

با صرف‌نظر گیربکس دستی، قیمت مزدا 3 وارداتی در بازار چین، از حدود 100 هزار یوآن شروع شده و حداکثر نیز به 190 هزار یوآن می‌رسد. به عبارت بهتر، قیمت مزدا 3 جدید بهمن موتور، حدود 14 تا 26 هزار دلار خواهد بود.

آخرین خبرهای شرکت بهمن موتور، نحوه فروش خودروهای وارداتی بهمن و زمان پیش فروش محصولات وارداتی بهمن به همراه قیمت خودروهای بی ام کارز و معرفی محصولات وارداتی بی ام کارز را در مقاله شرایط فروش بی ام کارز مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران