طلسم زنجیره تأمین ادامه می‌یابد

تهدید قطعه سازان فرانسوی

23 خرداد 1397 19:00

بر اساس گزارش‌ها، قطعه سازان خارجی نیز برای قطع همکاری با ایرانی‌ها تحت‌فشار قرار گرفته‌اند. اولین نشانه این مسئله هم در لغو سفر اعضای انجمن قطعه‌سازان فرانسه به ایران نمایان شد. قطعه سازان ایرانی که در زمان تحریم‌ها به‌شدت ضعیف شده بودند، امید داشتند با آمدن خودروهای خارجی توجه به آن‌ها بیشتر شود و با همکاری قطعه‌سازان جهانی خود را بالا بکشند؛ اما انگار طلسم این بخش مهم خودروسازی به راحتی‌ها شکستنی نیست و باید در انتظار آینده سخت‌تری باشند.

قراردادهایی که در پسابرجام میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی منعقدشده، تا 15 مرداد امسال منقضی می‌شوندآن‌طور که خبر می‌رسد، تمامی قطعه‌سازان مرتبط با پژو-سیتروئن، از سوی آمریکایی‌ها و بابت همکاری با ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند. بر این اساس، قطعه‌سازان موردنظر حق هیچ‌گونه همکاری با ایران را ندارند و اگر مرتکب تخلف در این ماجرا شوند، با جریمه‌های سنگین مادی و معنوی مواجه خواهند شد؛ یعنی جریمه‌های نقدی و غیرنقدی. با این حساب، قراردادهایی که در پسابرجام میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی منعقدشده، عملاً تاریخ‌مصرفشان تا 15 مرداد امسال (ششم اوت 2018) به پایان خواهد رسید.

تبعات زنجیرِ پاره‌ی همکاری

نکته دیگر اینجاست که با بازگشت تحریم‌های آمریکا از اواسط تابستان، روند تأمین مواد اولیه نیز برای قطعه‌سازان داخلی به مشکل خواهد خورد. در واقع با توجه به تهدیدهای آمریکا، به‌احتمال فراوان بسیاری از منابع خارجی، تأمین مواد اولیه موردنیاز صنعت قطعه ایران را متوقف می‌کنند، زیرا نمی‌خواهند با عتاب و جریمه آمریکایی‌ها مواجه شوند. بنابراین با بازگشت تحریم‌ها، احتمال مختل‌شدن روند تأمین قطعات خودروهای داخلی (حتی آن‌ها که داخلی‌سازی بالایی دارند) وجود خواهد داشت و این موضوع می‌تواند باعث کاهش تیراژ در صنعت خودرو کشور شود.

قابل پیش‌بینی است که صنعت قطعه‌سازی کشور یا با همکاری چینی‌ها محصولات خود را تولید کند یا به‌کلی، بازار را به واردات قطعه از چین واگذارد.

دیدگاه کاربران