سیتروئن، تنها سرمایه‌گذار در بازار ایران بود

برنامه این هفته مجلس: بررسی قرارداد فرانسوی‌ها

24 خرداد 1397 11:00

خبر خروج دو خودروساز فرانسوی و نگرانی از خروج آن دیگری تبعات روانی سنگینی بر بازار خودروی ایران داشته است. اما این شرکت‌ها چقدر در ایران سرمایه‌گذاری و تولید کرده بودند که حالا خبرشان لرزه‌ای دیگر بر بازار انداخته است. این مسئله‌ای است که در صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس به آن توجه شده است. یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جلسه اضطراری کمیسیون برای بررسی قراردادهای ایران‌خودرو و سایپا با شرکت‌های رنو و پژو و بررسی تضامین اخذشده از این شرکت‌ها خبر داد.

رنو و پژو هنوز سرمایه‌گذاری جدی در صنعت خودروسازی ما انجام نداده‌اند، اما سیتروئن آورده خود را سپرده‌گذاری کرده است.عبدالله رضیان در خصوص خروج شرکت‌های اروپایی از صنایع خودروسازی ایران گفت: پروژه شرکت سیتروئن در کاشان تقریباً به تولید رسیده است و دستگاه‌ها برای تولیدات جدید نصب‌شده است؛ لذا مشخص نیست با تحریم‌های جدید آمریکا، این شرکت چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد. توقف فعالیت‌های این کارخانه موجب زیان هنگفت شرکت سیتروئن خواهد شد، البته قراردادهای سیتروئن محکم‌تر از قراردادهای پژو و رنو است و خسارت‌ها به عهده سیتروئن است.

وی ادامه داد: شرکت رنو و پژو هنوز سرمایه‌گذاری جدی در صنعت خودروسازی ما انجام نداده‌اند، اما شرکت سیتروئن سرمایه‌گذاری کرده و آورده خود را سپرده‌گذاری کرده و تکنولوژی و تجهیزاتش را نصب‌کرده است و باید خردادماه به تولید برسد و محصولات را وارد بازار کند.

لزوم بررسی قراردادها در مجلس

بارها به این مسئله اشاره‌شده که قرارداد ایران‌خودرو و پژو محرمانه است و کسی از آن خبر ندارد. علاوه بر این برآوردی از خسارت خروج دو شرکت دیگر هم توسط ارکان اصلی بررسی یا منتشرنشده است. به همین جهت مجلس قصد دارد هر سه قرارداد را بررسی کند. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: باید قراردادهای پژو و رنو در کمیسیون صنایع موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود با توجه به سابقه قبلی شرکت رنو و پژو در بدعهدی در قبال قراردادها، چه نوع ضمانت‌های اجرایی از این شرکت‌ها اخذشده است که در صورت تخطی از قرارداد خسارت‌های وارده به ایران را بپردازند.

رضیان تصریح کرد: صنایع خودروسازی ما وابستگی زیادی به این شرکت‌ها ندارد، اما ایجاد نوسان در بازار خطرناک است. جلسه اضطراری کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی خروج شرکت‌های اروپایی از کشور و نوع قراردادهای ایران‌خودرو و سایپا با این شرکت‌ها و بررسی تضامین اخذشده، احتمالاً هفته جاری برگزار خواهد شد. نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی به امکان ادامه همکاری با چینی‌ها برای تأمین نیاز بازار اشاره کرد و گفت: نگرانی ما این است که قیمت خودروها افزایش یابد و مصرف‌کنندگان دچار مشکل شوند.

باید اشاره کرد که این نگرانی نماینده مجلس چندی است به واقعیت پیوسته و قیمت‌ها به طرز کم‌سابقه‌ای بالا رفته‌اند؛ گویی از فروشنده و خریدار همه می‌خواهند از وضعیت بدی که بر اقتصاد کشور حاکم شده نفع بیشتری ببرند.

دیدگاه کاربران