به دنبال اعمال تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران، پژو-سیتروئن و رنو هرکدام بهنوعی اعلام کردند که تا تاریخ 15 مرداد عمده فعالیتهایشان را در ایران متوقف خواهند کرد. فعالیتهایی که قرار بود به تولید سالانه بیش از 700 هزار دستگاه در ایران بیانجامد، اما حالا تعطیل یا به مرز تعطیلی رسیدهاند.
” صالحینیا: آنها از وزارت صنعت وقت خواستهاند تا بیشتر بررسی کنند که چه پکیجهایی را برای ادامه همکاری به ایران معرفی کنند.“در همین رابطه اولین توضیحات کامل از سوی طرف ایرانی معامله را معاون وزیر صنعت بیان کرده است. محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت با تشریح جزئیات جلسات وزارت صنعت با خودروسازان فرانسوی، از ابزار علاقهمندی آنها برای ماندن در ایران بعد از خروج ترامپ از برجام خبر داد و گفت: «پکیجهای همکاری مشترک در راه است.»
صالحینیا از برگزاری جلسات مکرر وزارت صنعت با خودروسازان خارجی شریک ایران، بعد از خروج آمریکا از برجام خبر داد و گفت: «ظرف هفتههای گذشته یک جلسه با مقامات شرکت رنو و یک جلسه با شرکت پژوی فرانسه برگزارشده که در تمام این جلسات، خواسته آنها ایجاد شرایطی برای ماندن در ایران و حفظ قرارداد جوینتونچر است. بههرحال آنها در این مدت بر روی قرارداد خود با ایران وقت و هزینه زیادی گذاشته و سرمایههایی را هم به ایران آوردهاند.»
پژو به ایران سرمایه آورده است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با مهر افزود: «عزم این دو کشور در انجام پروژه در ایران و حفظ قرارداد جوینتونچر است؛ اما بههرحال محدودیتهای آمریکا نیز میتواند تا حدودی در این قراردادها، مشکلساز شود.» مهمترین صحبتهای صالحینیا در مورد قراردادهای خودرویی و آینده آنها، بدین شرح است:
- طبق قرارداد، اکنون پژو بخشی از سرمایه مورد توافق در قرارداد را به ایران آورده و تبدیل به زمین و سوله کرده است.
- در صورت خروج از قرارداد، پژو باید جریمههای لازم را به ایران بدهد.
- تصور ما این است که شرکت پژو هم برای هرگونه تصمیمگیری در این رابطه، هزینه- فایده کرده و محاسبه میکند که اگر از این قرارداد خارج شوند بیشتر ضرر خواهد کرد، یا اینکه بمانند.
- بر هم زدن قرارداد منجر به این خواهد شد که شرکت بر هم زننده قرارداد، در دو مسیر ضرر کند؛ اول در مورد شرکتی که تشکیلشده و برای آن هزینه کرده است؛ دوم ضرر خروج از قرارداد.
- به نظر میرسد وزارت صنعت با این شرکت، ظرف روزهای آینده به جمعبندی خواهد رسید.
- صنعت خودروی ایران، قبل از این قراردادهای همکاری مشترک، فرآیندهای کاری خود را داشته است، بنابراین مسائل پیشآمده در مورد خروج آمریکا از برجام روی قراردادهای همکاری ایران با خودروسازان خارجی اثرگذار است اما صنعت خودروی ایران را تعطیل نمیکند.
- به نظر من در مقطع فعلی اینکه بگوییم که خروج کامل صورت گرفته، صحیح نیست.
- در جلساتی که وزارت صنعت با این دو خودروساز خارجی داشته، نگرانی آنها از این بود که در ادامه همکاری با توجه به قواعدی که وضعشده است، هزینه زیادی را متحمل شوند.
- آنها از وزارت صنعت وقت خواستهاند تا بیشتر بررسی کنند که چه پکیجهایی را برای ادامه همکاری به ایران معرفی کنند.
- رنو در تلاش است ظرف روزهای آینده نتیجه نهایی بررسیهای خود را به وزارت صنعت اعلام کنند که با چه پکیجی به ایران خواهند آمد.
- میتوان تأمل بیشتری با پژو-سیتروئن داشت تا آخرین پکیج خود را ارائه دهند.
- از دیدگاه ما شرکت جوینت تشکیلشده و سرمایه آورده شده است؛ البته سرمایهای که قرار بود به ایران بیاورند، هنوز به عدد تعیینشده نرسیده، اما بخش اول آن به ایران واردشده است.
- شخصاً از این منظر که سرمایهگذاری پژو یا رنو تا انتها بر اساس برنامه، به نتیجه برسد، تردید دارم.
- ما پیشبینیهای لازم برای قطع همکاری با این خودروسازان را صورت داده و تدابیر لازم را اتخاذ کردهایم.
- شرکتهای مختلفی در دنیا کار میکنند که تصمیمات آنها الزاماً و بهصورت 100 درصد تصمیماتی همسو با آمریکا نیست؛ ولی به دلیل اینکه مجبورند با نهادهای مالی مختلف در دنیا کار کنند، در تصمیماتشان اثر میپذیرند.
- یکسری قطعات مانند ECU، ایربگ و ترمز ABS از سوی شرکتهای محدودی در دنیا تأمین میشود؛ ما پیشبینی کردهایم که موجودی حداکثر در این رابطه داشته باشیم و جایگزینی برای تأمین قطعات پیدا کنیم.
- فکر نمیکنم که محدودیت ما در صنعت خودرو، از سال 90 و 91 بیشتر باشد.
- در مورد خودروهای جدید، اگر نتوانیم با شرایط اقتصادی و کیفی خوبی، این قطعات را جایگزین کنیم، مجبوریم آنها را به مرحله بعد موکول نماییم.
- به لحاظ تولید خودروهای داخلی، هم وزارت صنعت بهعنوان دستگاه سیاستگذار و هم خودروسازان، از تولید خودروها پشتیبانی میکند.
نویسنده : مسلم تقوی