جواب منفی ترامپ برای ماندن فرانسوی‌ها

کاهش فروش پژو با رفتن از بازار ایران

23 تیر 1397 17:00

اواسط بهار سال جاری بود که آمریکایی‌ها با اعلام خروج‌شان از برجام افزودند که بخش اولیه تحریم‌ها را از تاریخ 15 مردادماه، مجدداً علیه کشورمان اجرا می‌کنند. صنعت خودروسازی نیز، یکی از بخش‌های اصلی در تحریم‌های اولیه آمریکاست.

با رفتن PSA از ایران، فروش این شرکت در خاورمیانه، 26% کاهش داشتهبعد از این اتفاق، خودروسازان فرانسوی برای خروج از برجام آماده شدند؛ پژوسیتروئن رسماً خبر خروجش را از بازار ایران تایید کرد. رنو نیز هرچند از ایران خارج نشد، اما به‌دنبال کم‌رنگ‌تر کردن حضورش در ایران است.

با اینکه خودروسازان فرانسوی برنامه‌ خود را برای رفتن از بازار ایران، آماده کرده‌اند، اما چندی پیش دولت این کشور، طی نامه‌ای از ایالات‌متحده خواست تا معافیت‌هایی برای خودروسازان فرانسوی قایل شود، ولی جواب منفی استیو نوچین (Steve Mnuchin) وزیر خزانه‌داری آمریکا، به درخواست فرانسه، عملاً همه امیدهای آن‌ها را برای بهره‌گرفتن از بازار ایران، ناامید کرد. 

برونه له مایر (Bruno Le Maire)، وزیر دارایی فرانسه، خبر داد که دولت آمریکا، با معافیت شرکت‌های فرانسوی برای ادامه حضورشان در ایران، موافقت نکرده و خودروسازان فرانسوی نیز کمتر از یکماه دیگر، همه فعالیت‌های‌شان در ایران را تعلیق می‌کنند.

کاهش فروش فرانسوی‌ها در منطقه

با اینکه از خروج فرانسوی‌ها از ایران، مدت کوتاهی سپری شده، اما آمار فروش پژوسیتروئن نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال 2018 فروش این شرکت در خاوارمیانه، کاهشی 26 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. جهت یادآوری باید گفت که ایران در سال 2017، به تنهایی 12% از فروش جهانی پژوسیتروئن را به خود اختصاص داده بود.

البته اگر از بازار خاورمیانه صرف‌نظر کنیم، فروش پژوسیتروئن چه در بازار اروپا و چه در بازار جهانی، تاکنون خوب بوده طوری‌که این شرکت در اروپا 8.4% و در جهان 1.9% بیشتر از مدت مشابه سال قبل، فروخته است. پژوسیتروئن به لطف خریداری اپل/واکسهال از جنرال‌موتورز، در سال 2017 موفق به فروش 2.18 میلیون دستگاه شد که 38% بیشتر از فروش جهانی این برند در سال 2016 است.

دیدگاه کاربران