مردم برای خرید عجله نکنند

تعیین سقف افزایش قیمت خودروها

27 خرداد 1397 09:44

رئیس شورای رقابت خبر از تمهیدات وزارت صنعت برای کنترل بازار می‌دهد و عنوان می‌کند که در مورد خودروهای زیر 45 میلیون تومان، افزایش قیمت بیش از سقف تعیین‌شده، غیرمجاز است. وی مردم را به خویشتن‌داری تشویق می‌کند و می‌گوید تا زمانی که التهاب بازار نخوابیده برای خرید خودرو عجله نکنند؛ چراکه قیمت رسمی خودرو تا خرداد سال 98 بر اساس فرمولی که تعیین‌شده یکسان خواهد ماند و افزایش نخواهد داشت. رضا شیوا در مورد بازار خودرو گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام شده نیست.

با کاهش تعمدی تولید برخورد می‌کنیم

رئیس شورای رقابت بابیان اینکه باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری در آن اثرگذار است که قطعاً اگر افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد؛ اما هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعاً برای کسب درآمد بیشتر تمایل به تولید بیشتر هم دارد.

تا خرداد 98، افزایش قیمتی در خودروهای زیر 45 میلیون تومان، وجود نداردشیوا با اشاره به خروج ترامپ از برجام بیان داشت: متأسفانه با وقوع این مسئله، برخی سودجویان و دارندگان نقدینگی سرگردان با ورود به بازار خودرو، تقاضای کاذب ایجاد کرده‌اند و بخشی از افزایش قیمت‌ها هم ناشی از این مسائل است. رئیس شورای رقابت اظهار داشت: پس از ورود سرمایه سرگردان به سمت بازارهای سکه و ارز این سرمایه‌های سرگردان وارد بازار خودرو شده و بازار هم از تعادل خارج‌شده است.

تا سال آینده، افزایش قیمت نداریم

وی با تأکید بر اینکه این وضعیت کوتاه‌مدت است، بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیری اندیشیده تا این وضعیت به حالت عادی بازگردد. شیوا بابیان اینکه اکنون در شرایط اضطراری قرار داریم، گفت: مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و دست‌به‌دست هم بدهند تا این شرایط کنترل شود. وی با اشاره به میزان تعیین‌شده برای افزایش قیمت خودرو گفت: تا خرداد سال آینده هیچ‌گونه افزایش قیمتی در خودروهای باقیمت زیر 45 میلیون تومان نخواهیم داشت و مردم با خیال راحت می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند.

شیوا اظهار داشت: ما امیدواریم اقداماتی که وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار را داده اثرگذار باشد و خودروسازان هم با برنامه‌ریزی به تولیدات خود بپردازند تا بدین ترتیب مردم متوجه شوند که اتفاق خاصی در بازار خودرو به وجود نیامده و سودجوها هم در این بخش دست از دلالی بردارند. او ادامه داد: اقشاری که اقدام به خرید خودروهای گران‌قیمت می‌کنند، معمولاً متقاضی خرید خودروهای که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌شود، نیستند.

سقف افزایش 9.6 درصد برای خودروهای بالای 50 میلیون

رئیس شورای رقابت بابیان اینکه شورای رقابت سال گذشته در خردادماه آخرین قیمت‌گذاری را در مورد خودروهای مشمول انجام داد، افزود: بر اساس سه متغیر که از بانک مرکزی، شرکت کیفیت استاندارد و برنامه ششم بهره‌وری میزان افزایش قیمت خودروها اعلام می‌شود. بر اساس محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان حداکثر افزایش قیمت خودروهای سایپا 7.01 درصد، محصولات ایران‌خودرو 7.18 درصد و مدیران خودرو 5.62 درصد اعلام شد.

وی در مورد مجوز افزایش 9.6 درصدی قیمت خودرو توسط وزیر صنعت گفت: آن رقم برای افزایش قیمت خودروهای بیش از 45 میلیون تومان و خودروهایی که به‌صورت ترکیبی و رقابتی تولید می‌شوند، اعلام شد. رئیس شورای رقابت اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام شده توسط شورای رقابت مربوط به خودروهای کوچک و سایز متوسط از قبیل پژو، پراید و سمند است.

خرید خودرو از بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقاله خودروهای موجود در بورس کالا مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران