تابستان فصل پر حادثه جاده‌ها

تهران و خراسان رکورددار تصادف در کشور

27 خرداد 1397 14:00

گزارش مرکز آمار ایران از میزان تصادف‌های سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد ۲۰% تصادف‌ها در تهران رخ داد و چهارمحال و بختیاری با ۰.۰۰۴۴% کمترین سهم را داشت.

در سال 96 روزانه 53 نفر در تصادفات، کشته شدندبر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالیانه بیش از 25 میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل تصادف‌های رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. در جاده‌های ایران روزانه حدود 40 نفر بر اثر تصادف کشته و 900 نفر مصدوم می‌شوند. فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی مهم‌ترین عامل بروز تصادف‌های رانندگی را خطای انسان، صنعت خودرو و امنیت جاده‌ها می‌داند.

تصادف‌ها به روایت آمار

بر اساس آخرین سالنامه آماری کشور در سال ١٣٩٥ به‌صورت مشخص 469 هزار و 950 تصادف در کشور رخ‌داده است که بر اساس آن برخی آمارها به شرح زیر است.

  • سه درصد آن‌ها در لحظه وقوع، به فوت منجر شد. ٢٩ درصد این فوت‌ها در تصادف‌های درون‌شهری رخ داد.
  • در مجموع ٧۰% تصادف‌ها در سال ١٣٩٥، درون‌شهری بود که نسبت به سال ١٣٩١ تغییر معنا‌داری نداشت.
  • 20% تصادف‌های کشور در تهران، 10% در خراسان رضوی و 8% در البرز رخ داد.
  • استان فارس با 7% و خوزستان و آذربایجان شرقی با 6% جزو استان‌های با تصادف بالا محسوب می‌شود.
  • استان‌های چهارمحال و بختیاری با ٤,٤ در هزار (0.0044)، قزوین با ٦ در هزار (0.006)، خراسان جنوبی با هشت در هزار (0.008) و کردستان با ٩ در هزار (0.009) کمترین سهم را داشتند.
  • کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و هرمزگان با یک درصد از تصادف‌های کشور، در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

تلفات تصادف‌های رانندگی تابستان ۹۶

 بر اساس اطلاعات دیگری که توسط رئیس پلیس راهور کشور اعلام شد «۴ هزار و ۹۳۹ نفر در تصادفات رانندگی تابستان ۹۶ جان خود را از دست دادند.»

سردار تقی مهری با اشاره به نزدیک شدن به عید فطر و افزایش مسافرت‌های تابستانی اظهار کرد: در فصل تابستان به ویژه شهریورماه، بیشترین حجم تردد را در جاده‌های کشور شاهد هستیم و بر اساس آمار پزشکی قانونی، 4 هزار و 939 نفر در تصادفات تابستان 96 جان خود را از دست دادند که 73% این تصادفات در جاده‌های برون‌شهری رخ داده است.

به گفته وی 66% تصادفات در 30 کیلومتری شهر‌ها رخ داده است. سرعت، سبقت غیرمجاز، فقدان توجه به جلو و رعایت نکردن حق تقدم از بیشترین علل تصادفات در تابستان 96 بود که 78% تصادفات را در این سال به خود اختصاص داده است.

سردار تقی مهری افزود: در سال 96، به‌طور متوسط یک هزار و 350 نفر در هر ماه جان خود را در تصادفات از دست دادند، اما این عدد در تابستان به یک هزار و 646 فوتی در ماه رسید. بر اساس آمارها، در سال 96 روزانه 53 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند که این عدد در تابستان به 44 فوتی در روز رسید. در شهریور 96، یک هزار و 746 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند.

دیدگاه کاربران