تهدید دایملر به جریمه 3.75 میلیارد یورویی توسط دولت آلمان

فراخوان 774 هزار دستگاه خودرو دیزلی توسط دایملر

27 خرداد 1397 15:00

شرکت دایملر AG پس از دو جلسه مهم با مقامات دولتی این کشور، که نتوانست نگرانی‌های آن‌ها را در مورد مشکلات احتمالی میزان آلایندگی خودروهای دیزلی برطرف کند، بنا به دستور دولت آلمان 774 هزار دستگاه خودرو را در اروپا فراخوان خواهد کرد.

این فراخوان برای دایملر کمتر از 100 میلیون یورو هزینه دارداین خودروساز آلمانی قرار است نرم‌افزار موتور را در ون‌های ویتو، شاسی‌بلند GLC و سدان C-class ارتقا بدهد. این خبر را آندراس شویر (Andreas Scheuer)، وزیر حمل‌ونقل دولت فدرال آلمان، پس از ملاقات دوباره با دیتر زیچه (Dieter Zetsche)، مدیرعامل دایملر در برلین اعلام کرده است. شویر در صحبت‌های خود گفته که دولت دستور صدور یک فراخوان رسمی را به دلیل استفاده از نرم‌افزارهای ممنوعه در پیشرانه خودروها به شرکت دایملر داده است.

درحالی‌که این اتفاق برای شرکتی که همیشه ادعا می‌کرد در مورد میزان آلایندگی مدل‌های دیزلی خود تقلب نکرده است، یک گام رو به عقب محسوب می‌شود، ولی از آن‌جایی که این فراخوان بیشتر روی بحث نرم‌افزاری خودروها تمرکز خواهد کرد، هزینه‌های آن در مقایسه با مثلاً هزینه‌های فولکس‌واگن در رسوایی دیزل‌گیت، فوق‌العاده کمتر خواهد بود. دکتر زیچه در مصاحبه‌ای با خبرنگاران پس از جلسه با مقامات دولتی آلمان گفته که مذاکرات سازنده بوده است.

فشار دولت

دولت آلمان فشار زیادی روی دایملر آورده تا مدل‌ها و همچنین تعداد کل خودروهای مشمول این فراخوان را مشخص کند. از سوی دیگر، اخیراً انتقادات بسیاری از این شرکت به علت آلایندگی بیش‌ازحد خودروهای دیزلی آن‌ها کرده است. این فراخوان تقریباً 3 سال بعد از رسوایی دیزلی فولکس‌واگن صادر می‌شود.

برخلاف فولکس‌واگن که به تقلب در تست‌های میزان آلایندگی اعتراف نمود و برای این کار جرائمی حدوداً 26 میلیارد یورویی پرداخت کرد، دایملر همیشه ادعا کرده که هیچ کار غیرقانونی در این مورد انجام نداده است. با توجه به گسترش روزافزون سخت‌گیری‌های دیزلی در آلمان، روز دوشنبه همین هفته مقامات قضایی آلمان منزل روپرت استادلر (Rupert Stadler)، مدیرعامل آئودی (از مظنون‌های رسوایی دیزل‌گیت) را بازرسی کردند.

قابلیت‌های تأیید نشده

به گزارش روز یکشنبه Bild am Sonntag، اداره حمل‌ونقل فدرال آلمان (KBA) در بررسی‌های خود 5 قابلیت تأیید نشده نرم‌افزاری در پیشرانه‌های یورو 6 دیزلی دایملر پیدا کرده که تقریباً روی 1 میلیون دستگاه خودرو در آلمان استفاده شده‌اند. این موضوع سبب درخواست KBA از دایملر برای صدور فراخوان 4923 دستگان ون ویتو در سراسر جهان شده است.

2018 Mercedes-Benz Vito

دایملر آن موقع گفته بود که در صورت لزوم، برای رد این دستور به دادگاه مراجعه خواهد کرد. مقامات شرکت روز دوشنبه گفته‌اند که در حال آماده‌سازی درخواست تجدیدنظر خود هستند. طبق ادعای وب‌سایت آمریکایی این برند، مدل‌هایی مشمول این فراخوان هیچ‌کدام وارد آمریکا نشده‌اند.

آرنت الینگهورست (Arndt Ellinghorst)، تحلیل‌گر موسسه Evercore ISI لندن دراین‌باره می‌گوید: «در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که دایملر از قصد، نرم‌افزاری را برای تقلب در آزمایش‌های میزان آلایندگی پیشرانه‌های خود طراحی کرده است. با این فراخوان، بحث جریمه شرکت منتفی است و هزینه‌های آن، احتمالاً کمتر از 100 میلیون یورو خواهد بود.»

دایملر قبلاً هم به‌صورت داوطلبانه 3 میلیون دستگاه خودرو را در اروپا فراخوان کرده بود. فولکس‌واگن و ب‌ام‌و هم فراخوان مشابهی را سال پیش برای به‌روزرسانی نرم‌افزار پیشرانه‌های خود به‌منظور بهبود عملکرد آلایندگی آن‌ها، صادر کرده بودند.

تفسیرهای آزادانه از قوانین نه‌چندان سفت‌وسخت اتحادیه اروپا در مورد آلایندگی خودروها، نهایتاً موجب شده تا بسیاری از شهرهای اروپایی، آلایندگی بیشتر از حد مجاز اتحادیه اروپا داشته باشند و این موضوع، کشمکش‌هایی بین دولت‌ها و خودروسازها به وجود آورده است. دایملر برای سود بیشتر و همچنین کاهش خروجی کربن دی‌اکسید خودروهای خود (به‌منظور انطباق با مقررات زیست‌محیطی) به خودروهای دیزلی وابستگی شدیدی دارد.

تهدید به جریمه

مجله آلمانی اشپیگل، پس از جلسه نخست دایملر و دولت گفته بود که شویر، شرکت دایملر را به جریمه نقدی تا 3.75 میلیارد یورویی به‌علت وجود مشکل در میزان آلایندگی خودروهای دیزلی تهدید کرده است. ولی تجارب قبلی دعواهای این‌چنینی میان دولت آلمان و خودروسازها نشان داده که وزارت حمل‌ونقل آلمان معمولاً نمی‌تواند شرکت‌ها را متهم به تقلب و نهایتاً، مشمول جریمه کند.

در سال 2016، شرکت Opel که آن موقع تحت مالکیت جنرال موتورز بود، نهایتاً پس از مجادله‌های زیاد با وزارت حمل‌ونقل آلمان که این شرکت را به تقلب در طراحی نرم‌افزار پیشرانه‌های دیزلی متهم کرده بود، مشمول جریمه نشد. همان سال، فیات کرایسلر درخواست وزارت حمل‌ونقل آلمان برای برگزاری جلسه‌ای در مورد آلایندگی‌های خودروهای این شرکت را رد کرده بود.

صنعت خودروی آلمان، پس از مشخص شدن تقلب گروه فولکس‌واگن در اعلام میزان آلایندگی خودروها در سپتامبر 2015، همواره زیر ذره‌بین بوده است. شهرداری‌های مختلف، در تلاش برای مقابله با میزان بالای نیتروژن اکسید که منبع اصلی آن‌ها خودروهای دیزلی هستند، برنامه‌هایی برای منع تردد این خودروها در سال‌های آتی اعلام کرده‌اند. شهرداری هامبورگ، ماه پیش اولین برنامه منع تردد خودروهای دیزلی را در دو خیابان شهر اجرایی کرد.

دیدگاه کاربران