تبانی غول‌های آلمانی

بوی تقلبی دیگر به مشام می‌رسد

1 مهر 1397 12:00

رسوایی «دیزل‌گیت» هنوز از خاطره‌ها پاک نشده که حرف و حدیث‌هایی مبنی بر سازش پنهانی برخی از خودروسازان بزرگ درباره تولید گازهای آلاینده به گوش می‌رسد.

باز هم ابهاماتی درباره تجهیزاتی که در تست میزان آلایندگی خودروها از آن‌ها استفاده می‌شود، در مظان اصلی اتهام است.به نظر می‌رسید بلایی که سر فولکس‌واگن در موضوع کلاه‌برداری خودروهای دیزلی آمد،‌ هنوز درس عبرتی برای دیگر خودروسازان نشده است. به تازگی خبرهایی درباره شیطنت دوباره برخی از بزرگان نیز به گوش می‌رسد. ب‌ام‌و و دایملر (مالک مرسدس‌بنز) نام‌های مطرحی هستند که گفته می‌شود اقدامات پنهانی را در حوزه تولید گازهای آلاینده انجام داده‌اند. در این میان حضور دوباره فولکس‌واگن جالب توجه است.

باز هم ابهاماتی درباره تجهیزاتی که در تست میزان آلایندگی خودروها از آن‌ها استفاده می‌شود، در مظان اصلی اتهام است. ناظران می‌گویند اتحادیه اروپا به صورت رسمی تحقیقاتی را از سه خودروساز بزرگ آلمانی آغاز کرده است. بازرسان بر این باورند که این سه غول خودروسازی به‌صورت هماهنگ‌شده برای عدم اعلام دقیق میزان گازهای خروجی از اگزوز خودروهایشان تبانی کرده‌اند. این سه خودروساز سال‌ها پیش در کمیسیون اروپا تعهد کرده بودند که هرگز دست به عملیات تخریب علیه یکدیگر نزنند. هیچ‌وقت تصور نمی‌شد که این خودروسازان آن‌قدر به اهداف خود میل مشترکی داشته باشند که بخواهند این‌گونه با هم همکاری کنند. ایام پس از دیزل‌گیت با بازرسی‌های شدید و موشکافانه اتحادیه اروپا همراه شده، این یعنی باز شدن پای برخی از نهادهای کنترلی به جلسات بازرسی.

دیدگاه کاربران