آخرین توضیح در مورد ثبت سفارش غیرقانونی 13 هزار خودرو

واردات غیرقانونی خودروها توسط هکرها

29 خرداد 1397 22:27

زمانی که سایت ثبتارش بسته بود بیش از 13 هزار خودرو ثبت شد که به گفته‌ای حدود 5 هزار دستگاه از این خودروها وارد کشور شده است. حالا با گذشت چند ماه از این اتفاق نادر و اظهارنظرهای گوناگون از سوی مسئولان مختلف، رئیس سازمان بازرسی کشور گفته است که سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت هک شده است.

اکثر این خودروها گران‌قیمت بوده و اختلاف قیمت این خودروها اکنون به نیم میلیارد تومان می‌رسد.رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج در پاسخ به چرایی این موضوع گفت: «متأسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود 5 هزار خودرو مدل‌بالا و گران‌قیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود 4 هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود.»

به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور اکثر این خودروها گران‌قیمت بوده و اختلاف قیمت این خودروها اکنون به نیم میلیارد تومان می‌رسد. خودروهایی مانند ولوو و ب‌ام‌و که هیچ‌کدام قیمت واقعی ندارند.

هرسال درزمانی مشخص سایت ثبتارش برای کنترل بازار کشور برای مدتی باز می‌شود و در دیگر زمان‌ها بسته می‌ماند. در سال گذشته، در زمان بسته بودن این سایت ثبت سفارش‌هایی توسط برخی شرکت‌ها انجام شد. این کار غیرقانونی زمانی رسانه‌ای شد که هزاران خودروی ثبت سفارش شده به گمرکات کشور وارد شدند. از آن زمان وزارت صنعت جواب مشخصی نداده‌اند.

اطلاعات ضدونقیضی در مورد تعداد خودروهای ثبت سفارش شده به‌دست‌آمده است و هنوز به‌طور مشخص معلوم نیست چه تعداد خودرو و ‌توسط چه کسانی وارد کشور شده است. مقصر یا مقصرهای ماجرا نیز هنوز ناشناخته هستند. گفته می‌شود دو نمایندگی مجاز و چهار نمایندگی غیرمجاز این کار را به کمک هکرها انجام داده‌اند. در مورد تعداد ثبت سفارش‌ها نیز ارقام از 6 هزار و 400 تا 15 هزار دستگاه متغیر است. این ثبت سفارش توسط چند واردکننده اعتراض انجمن واردکنندگان را به دنبال داشت. به گفته مسئولان گمرک نزدیک به پنج هزار دستگاه توسط گمرک ترخیص شده است که تعداد چهار هزار دستگاه آن به بازار واردشده است.

گفتنی است سامانه ثبتارش و سامانه الکترونیکی گمرک جز پروژه‌های دولت الکترونیک هستند که قرار بود جلوی واردات غیرقانونی را بگیرند. حالا با صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور امنیت این سامانه‌ها به‌شدت زیر سؤال رفته است. سؤال بزرگ‌تر این است که آیا واردکنندگانی که دست به این اقدام زده‌اند نمی‌دانستند که وارداتی به این بزرگی در زمان ممنوع بودن ثبت سفارش بالاخره توسط اشخاص دیگری کشف می‌شود؟ اگر قصد واردکنندگان بارگیری اطلاعات بود استخدام یک هکر قابل توجیه بود ولی اینجا مساله واردات هزاران دستگاه خودروی چند تنی است که باید از گمرکات کشور عبور کنند و پول موردنیاز آن‌ها از طریق سامانه‌های بانکی منتقل شود.

در هر صورت، هر توضیح جدیدی که از سوی مسئولان برای این اتفاق مطرح می‌شود، ابهام‌های عجیب‌تری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. ابهامی از این جنس که آیا هکر‌ها یا کسانی که آن‌ها را استخدام کرده‌اند آنقدر باهوش هستند که می‌توانند روند مکانیکی ورود خودرو را هم کنترل کنند یا آنقدر کندذهن هستند که نمی‌دانند ثبت سفارش تنها بخش کوچکی از روند تجارت خودرو، یعنی ثبت، پرداخت، ترانزیت، ورود، ترخیص و عرضه در بازار است؟

دیدگاه کاربران