سومین نسل اوتلندر در سال 2015 فیسلیفت شد ولی در مدل 2016 آنرا در خیابانهای کشورمان دیدیم. این ژاپنی تا به امروز تنها با پیشرانه بنزینی به مشتریان ایرانی تحویل میشد اما بزودی آرین موتور، نسخه هیبریدی آنرا هم به بازار میآورد؛ خودرویی که از پاییز 2016 در بازار جهانی قابل خریداری بود.
یکی جلو؛ یکی عقب!
اوتلندر هیبریدی در بازار جهانی با نام اوتلندر PHEV یا همان پلاگین هیبریدی شناخته میشود و حتما هم میدانید که پلاگین (Plug-in) به هیبریدیهایی میگویند که با برقی خانگی (یا شهری) نیز شارژ شوند.
اوتلندر هیبریدی در کنار پیشرانه بنزینیاش، از دو موتور الکتریکی بهره میبرد که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار دارد. به همین دلیل نیز وقتی اوتلندر در حالت هیبریدی باشد، میتوان سیستم محرکه آنرا مشابه اوتلندر بنزینی دانست و به همین دلیل نیز میتسوبیشی سیستم دو دیفرانسیل اختصاصیای خود، یعنی S-AWC، را بهصورت استاندارد در اوتلندر هیبریدی قرار داده است.
اوتلندر هیبریدی | اوتلندر بنزینی | |
---|---|---|
پیشرانه | 2.0 لیتری بنزینی + دو موتور الکتریکی | 2.4 لیتری بنزینی |
مجموع قدرت | 203 اسب بخار | 170 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 385 نیوتن متر | 232 نیوتن متر |
شتاب | 11 ثانیه | 10.5 ثانیه |
سرعت | 170 کیلومتر برساعت | 190 کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی بنزینی | 5.5 لیتر | 9.3 لیتر |
مصرف ترکیبی هیبریدی | 1.8 لیتر | - |
حجم باک | 45 لیتر | 60 لیتر |
50 کیلومتر فقط با نیمساعت شارژ
پیشرانه بنزینی اوتلندر هیبریدی تنها 120 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قدرت هر دو موتور الکتریکی آن نیز 82 اسب بخار است با این تفاوت که گشتاور موتور جلو به 137 نیوتن متر و گشتاور موتور عقب به 195 نیوتن متر میرسد.
پکیج باتریهای اوتلندر هیبریدی نیز از نوع 12 کیلووات ساعت است که شارژ کامل آنها حداقل 5 ساعت زمان میبرد اما با استفاده از پکیج شارژ سریع (ولتاژ بالا) میتوان در مدت 30 دقیقه، 80% ظرفیت باتریها را شارژ کرد. اوتلندر هیبریدی در صورت داشتن شارژ کامل، در حالت برقی میتواند شما را تا 54 کیلومتر جابجا کند.
3 حالت جدید برای رانندگی
میتسوبیشی برای اوتلندر بنزینی تنها، حالت رانندگی ECO را قرار داده است درحالیکه نسخه هیبریدی آن علاوهبر حالت ECO حالا 3 حالت رانندگی دیگر نیز دارد که هم توسط راننده و هم توسط ECU قابل انتخاب است:
1- برقی یا EV: در این حالت، تنها دو موتور الکتریکی به پشتوانه باتریهای لیتیومیونی، خودرو را به حرکت وامیدارند. در این حالت سیستم گرمایشی خودرو به کمک یک هیتر برقی قابل استفاده است.
2- هیبریدی سری (موتور الکتریکی با ژنراتور): در این حالت، پیشرانه بنزینی در نقش یک ژنراتور وظیفه شارژ باتریها را برعهده میگیرد.
3- هیبریدی موازی (موتور بنزینی و موتور الکتریکی): در این حالت، بخش قابل توجهی از قدرت توسط پیشرانه بنزینی تامین میشود و موتورهای الکتریکی تنها در صورت لزوم وارد مدار میشوند. بهترین زمان استفاده از این حالت، در هنگام رانندگی در اتوبانها و با سرعت زیاد است.
چه امکاناتی دارد؟
هرچند لیست تجهیزات قطعی اوتلندر هیبریدی منتشر نشده است اما تقریبا میتوان مطمئن بود که هرآنچه در اوتلندر تیپ 5 وجود دارد، در این هیبریدی نیز وجود خواهد داشت مانند:
- هفت ایربگ (جلو، جانبی جلو، پردهای، زانویی راننده)
- رینگ 18 اینچ
- کنترل کشش
- کنترل پایداری
- کروز کنترل
- ترمزهای ABS و EBD
- ترمز کمکی
- کمکی حرکت در سربالایی
- چراغهای LED جلو
- مهشکنهای LED
- دی لایت / اتولایت
- سنسور جلو و عقب
- پیشگیری از تصادف
- سنسور باران
- سنسور باد تایر
- گرمکن فرمان
- تهویه دوگانه اتومات
- صندوق برقی
- ترمز پارک برقی
- ایزوفیکس
- مانیتور 6 اینچی لمسی
- سانروف برقی
رکوردهای جهانیاش را بهتر بشناسید
این روزها کمتر کسی میداند که این ژاپنی از موفقترین خودروهای پرفروش هیبریدی جهان است. خلاصه برخی موفقیتهای اوتلندر هیبریدی عبارتند از:
- اولین شاسی بلند پلاگین هیبریدی بازار ژاپن
- پرفروشترین پلاگین هیبریدی جهان در سالهای 2014 و 2015
- سومین پلاگین برقی پرفروش جهان در سالهای 2014 و 2015
- دومین پلاگین هیبریدی پرفروش جهان در تاریخ (از دسامبر 2016 به بعد)
- چهارمین پلاگین برقی پرفروش جهان در تاریخ (از دسامبر 2016 به بعد)
- پرفروشترین پلاگین هیبریدی بازار اروپا از سال 2013 تا 2016
- پرفروشترین پلاگین هیبریدی بازار ژاپن در سالهای 2014 و 2015
- پرفروشترین پلاگین هیبریدی انگلیس از 2014 تا 2016
- پرفروشترین پلاگین هیبریدی تاریخ انگلیس از سال 2017 به بعد
قیمت این خودرو طی مراسم رونمایی در تاریخ 24 بهمن، از سوی نمایندگی 317 میلیون تومان اعلام شد.
نویسنده : مرتضی برجسته