تصویری واقعی از آینده همکاری خودروسازی ایران و اروپایی‌ها

از فرانسه به رنو پارس: تسویه کنید!

4 تیر 1397 18:11

پژو که از ایران رفت همه چشم امیدشان به رنو بود که فعالیت‌هایش را در ایران ادامه دهد. اگرچه تقریباً عموم فعالان اقتصادی و خود شرکت‌های خودروسازی از آنچه در انتظار این همکاری بود آگاهی داشتند. تحریم‌های جدید آمریکا به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را دور زد و تقریباً قطع رابطه شرکت‌های بزرگ اروپایی با ایران قطعی است. تجربه هم نشان داده که ایالات‌متحده تحریم‌ها را به‌یک‌باره وضع می‌کند ولی رفع تحریم‌ها چندین سال طول خواهد کشید. از این منظر شرکت‌های اروپایی می‌دانند حتی اگر مساله رفع تحریم‌های جدید عنوان شود، بازگشتنشان به ایران چندین سال طول خواهد کشید.

با این حال مدیرعامل رنو همچنان به ماندن در ایران تاکید دارد، حتی اگر حجم فعالیت‌هایشان به‌شدت کاهش یابد.از سویی 15 مرداد روزی است که بخشی از تحریم‌ها علیه ایران عملی می‌شود و شرکت‌های خودروسازی که با ایران قرارداد همکاری داشته‌اند باید تا این تاریخ روابط خود را به‌صورت کامل قطع کنند. پس‌ازاین تاریخ هیچ نقل‌وانتقال مالی با ایران ممکن نخواهد بود. با این تفاسیر دور از انتظار نیست که این شرکت‌ها بخواهند با ایران تسویه‌حساب کنند. اتفاقی که خبر تائید نشده آن‌هم رسیده است. یک منبع آگاه به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته است که «رنو از رنو پارس خواسته است نسبت به تسویه‌حساب اقدام کند.» به گفته این مقام آگاه این تصمیم رنو در تناقض با بیانیه مدیرعامل رنو نبوده و یک‌روند طبیعی است که به دلیل تحریم‌های جدید صورت گرفته است.

اشاره این مقام به صحبت‌های کارلوس گون، مدیرعامل رنو-نیسان است که پیش‌تر گفته بود رنو با وجود کاهش سطح فعالیت در ایران می‌ماند.

شرکت رنو پارس به‌عنوان نماینده شرکت مادر در ایران تأسیس شد و اموری ازجمله امور قراردادهای مشترک میان رنو و طرف ایرانی، مسائل مالی و مدیریت زنجیره تأمین را به عهده دارد. حالا شرکت مادر از رنو پارس خواسته تا برای تسویه‌حساب اقدام کند.

شرکت رنو علاوه‌بر سرمایه‌ای که پیش از وضع تحریم‌های قبلی در ایران داشت، قرار بود در فاز اول قراردادش با ایران 660 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کند و طرف قراردادش در ایران «ایدرو» (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) بود. براساس این قرارداد همکاری قرار بود تولید سالانه پروژه X90 به سالانه 500 هزار دستگاه برسد. خودروهای دیگری مانند کوئید نیز در برنامه تولید در ایران قرار داشت.

دیدگاه کاربران