با امضای تفاهم‌نامه الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل

عزم جزم شرکت‌های دنیا برای الکتریکی‌سازی

5 تیر 1397 16:19

«آینده متعلق به الکتریکی‌هاست» شعار تبلیغاتی فوق‌العاده‌ای که طی چند سال اخیر شرکت‌های بسیار اندکی برای واقعیت بخشیدن به آن تلاش کرده‌اند. طی این سال‌ها، بحث‌های زیادی در مورد تغییر اتکای سیستم حمل‌ونقل از سوخت فسیلی به سیستم‌های پایدارتر شده و همین امر، سوالات جدیدی ایجاد کرده که باید پاسخی برای آن‌ها یافت. تقویت شبکه برق و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در همه جای کشور دو مثال شاخص این موضوعات هستند.

در این تفاهم‌نامه، تمرکز و تاکید زیادی را روی تجهیزات و زیرساخت‌های شارژ شاهد هستیم.حال، چند شرکت یک تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند که به کمک آن، روی این مسائل و موارد دیگر، به‌صورت مشترک همکاری خواهند کرد. نام آن «تفاهم‌نامه الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل» و هدفش، همکاری صنایع مختلف برای دستیابی به یک نتیجه مشترک است.

تا اینجای کار، دو شرکت خودرویی بزرگ هوندا و جنرال‌موتورز در این تفاهم‌نامه حاضر هستند. ولی شرکت‌های دیگری مانند بی‌وای‌دی، پروترا (Proterra) و موتورسیکلت‌سازی زیرو نیز این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند. شرکت‌های فعال در زمینه تأمین برق نیز در این تفاهم‌نامه حضور دارند که از بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان به PG&E و نشنال گرید (National Grid) اشاره کرد. گروه‌ها و سازمان‌های محیط زیستی متعددی هم عضو این سندیکا شده‌اند.

در این تفاهم‌نامه، تمرکز و تاکید زیادی را روی تجهیزات و زیرساخت‌های شارژ شاهد هستیم. البته قضیه فقط به سادگی نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ جدید نیست، بلکه اهداف بزرگتری نظیر طراحی و توسعه یک سیستم پشتیبانی هوشمند و تعیین استانداردهای جدید برای سرعت بخشیدن به این پروسه نیز مطرح شده است.

جالب اینجاست که شرکت تسلا، با آن همه شعار و تبلیغات در مورد برنامه‌های خود به‌منظور تلاش برای رسیدن به حمل‌ونقل پایدار، هنوز به این سندیکا نپیوسته است. اگر چه تسلا توانایی فنی و مالی طراحی و راه‌اندازی زیرساخت‌های شارژ را برای مشتریان خود دارد، ولی همیشه روی استفاده از استانداردهای شارژ خود، حداقل در آمریکای شمالی اصرار داشته است. باید منتظر ماند و دید تسلا در آینده به این تفاهم‌نامه می‌پیوندد یا نه!

توضیحات بیشتری در مورد این تفاهم‌نامه در وب‌سایت آن به آدرس theevaccord.com وجود دارد. در این وب‌سایت، از سازمان‌های دیگر هم برای عضویت در سندیکا دعوت به عمل آمده است.

دیدگاه کاربران