امکان کنترل دوباره مصرف بنزین توسط دولت

بازگشت «کارت سوخت»، در صورت نیاز

9 تیر 1397 11:58

مصرف بنزین کشور تقریباً معادل میزان تولید داخلی بنزین است. با توجه به اعمال تحریم‌ها و مشکلات دیگری که همیشه بر سر واردات بنزین بود، برای دولت بسیار ضروری است که مصرف بنزین از حدنصاب قابل تأمین توسط پالایشگاه‌های داخلی بیشتر نرود. البته همین حالا برای تأمین نیاز کشور واردات بنزین صورت می‌گیرد. از طرفی بر اساس آمارهایی که قبلاً منتشر شد مصرف بنزین طی سه‌ماهه ابتدایی سال حدود 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش‌یافته بود. به این منظور در صورت تداوم روند افزایشی مصرف بنزین در کشور ممکن است استفاده از کارت‌های سوخت دوباره به جریان بیفتد.

هنوز به مرز ضرورت استفاده نرسیده‌ایم

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با تأکید بر اینکه مشکل کمبود بنزین کشور تعیین‌کننده نیست، تصریح کرد: «ظرف چند ماه آینده با فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وضعیت خوب می‌شود اما در صورت ضرورت ممکن است در مواردی برای کنترل مصرف از کارت سوخت استفاده شود که هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.»

زنگنه با بیان این‌که در بخش تأمین فرآورده‌های نفتی تنها مقداری در بخش بنزین کمبود وجود دارد، یادآور شد: «در حال حاضر کمبود بنزین داریم که به میزان کمبود وارد می‌شود اما در مورد مابقی فرآورده‌های نفتی وضعیت خوب و پایدار است.»

آن‌طور که در خبرهای ابتدای سال آمده بود پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نقطه قوت خودکفایی تولید بنزین ایران در شرایط تحریم است. با بهره‌برداری از فازهای کنونی تولید بنزین در کشور کمی بیش از مصرف آن است؛ اما با توجه به روند افزایشی 10 درصدی مصرف سوخت ممکن است این تعادل برهم بخورد و تولید بنزین از مصرف آن کمتر شود.

استعلام و پیگیری کارت بنزین

برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران