میزان ارز دریافت شده توسط هر شرکت

انتشار فهرست واردکنندگان خودرو

13 تیر 1397 11:55

به دنبال انتشار لیست واردکنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده بودند، اکنون بانک مرکزی در لیست دوم خود اقدام به انتشار نام واردکنندگان بخش خودرو کرد. بر اساس این فهرست نزدیک به 22 میلیون و 787 هزار یورو از طریق بانک به پنج شرکت و حدود 98 میلیون یورو از طریق سامانه نیما در اختیار شرکت‌ها و اشخاص واردکننده قرار گرفته است. بر این اساس نزدیک به 121 میلیون یورو به واردات خودرو اختصاص یافت. بر اساس داده‌هایی که تا کنون منتشر شده است، این مقدار تقریباً یک درصد کل ارز اختصاص یافته توسط دولت به واردکنندگان را شامل می‌شود.

بیشترین ارز به ترتیب به برندهای نیسان، میتسوبیشی و رنو اختصاص یافته است.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، «این بانک به شرکت‌های واردکننده که از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی و تشریفات قانونی ثبت سفارش را انجام می‌دهند، ارز موردنیاز را تخصیص می‌دهد و تأمین می‌کند. گفتنی است در ستاد اقتصادی دولت مقررشده است بانک مرکزی با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و مسئول، نسبت به انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز رسمی اقدام کند. بر این اساس در ادامه انتشار نخستین فهرست شرکت‌های دریافت‌کننده ارز توسط بانک مرکزی در روز یکشنبه دهم تیرماه، فهرست زیر که حاوی میزان تأمین ارز رسمی برای واردات خودرو می‌باشد و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار قرار گرفته است، منتشر می‌شود.»

فهرست شرکت‌ها و میزان ارز دریافتی برای واردات محصولات خودرویی به شرح زیر است:

121 میلیون یورو؛ یارانه دولت به واردکنندگان خودرو

تفاوت نرخ ارز دولتی یورو با نرخ آزاد این ارز حدود 5 هزار تومان است. یعنی تقریبا به اندازه یورویی که دولت به واردکننده ارز دولتی می‌دهد، به همان مقدار هم به آن‌ها یارانه می‌دهد. با این حساب با توجه به یورو 10 هزار تومانی در بازار آزاد و یورو 5 هزار تومانی دولت، با پرداخت 121 میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان خودرو، یارانه حدوداً 600 میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.

نکاتی در مورد ارز وارداتی

در این فهرست چند نکته جلب نظر می‌کند. اول این‌که رامک‌خودرو تنها شرکتی است که هم از بانک و هم از سامانه نیما ارز گرفته است. نکته دیگر در مورد ارز دریافتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است. این وزارتخانه 18 میلیون و 534 هزار و 225 یورو برای واردات خودرو با حجم پیشرانه 1501 تا 2000 سی‌سی دریافت کرده است. البته وزارت بهداشت گفته این ارز برای واردات آمبولانس است. درحالی‌که کد تعرفه اختصاص یافته به وزارت بهداشت با کد تعرفه آمبولانس همخوانی ندارد و در توضیحات این کد قیدشده «سایر خودروها»؛ نکته دیگر این‌که این ردیف تعرفه (87033219) در دیگر کشورها به خودروی 1500 تا 2500 سی‌سی اختصاص یافته که 500 سی‌سی بیشتر از توضیحات ذکرشده در فهرست بانک مرکزی است. تفاوت دیگر ردیف تعرفه وزارت بهداشت در عوارض گمرکی است که حدود 8 درصد کمتر از دیگر موارد است.

نکته دیگر این‌که قرار بود به اشخاص مجوز واردات خودرو داده نشود ولی در فهرست نام یک شخص (محمد ابراهیمی شادمان) دیده می‌شود که دقیقاً 49 هزار یورو برای واردات خودروی هیبریدِ بنزینی ارز دریافت کرده است. اطلاعاتی در مورد این شخص وجود ندارد. جالب این‌که شرکت ایرتویا هم دقیقاً به همین اندازه ارز برای واردات همین نوع خودرو دریافت کرده است. البته تفاوتشان این است که ایرتویا از سامانه نیما و شخص مذکور از خود بانک ارزشان را گرفته‌اند.

مجموعاً 10 شرکت و یک شخص از ردیف‌های تعرفه خودروی هیبرید بنزین برای دریافت ارز اقدام کرده‌اند.

بیشترین ارز را کدام شرکت گرفت؟

شرکت بازرگانی جهان نوین آریا برای دو ردیف تعرفه مجموعاً به مبلغ 30 میلیون و 437 هزار یورو ارز گرفته است. حدود 16 میلیون برای واردات خودروهای با حجم پیشرانه 1501 تا 2000 سی‌سی و نزدیک به 13 میلیون یورو برای واردات خودروهایی با حجم پیشرانه 2000 تا 2500 سی‌سی. شرکت آرین موتور پویا نیز برای چهار ردیف تعرفه نزدیک به 26 میلیون و 157 هزار یورو ارز گرفته است. این ارز برای خودروهای کمتر از 1500 سی‌سی، خودروهای بین 1501 تا 2000 سی‌سی، خودروهای بین 2001 تا 2500 سی‌سی و خودروهای هیبرید بنزینی بین 1501 تا 2000 سی‌سی اختصاص یافته است. بنابراین دو شرکت «جهان نوین آریا» (نماینده فروش و خدمات پس از فروش نیسان در ایران) و آرین موتور پویا (نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محصولات میتسوبیشی ژاپن) مجموعا 57 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند که حدود 47 درصد کل ارز اختصاص یافته به واردات خودرو است.

سهم برندها از واردات

در این زمینه فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا گفت: «78 درصد ارز دولتی تخصیصی از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های نمایندگی رسمی، 19 درصد به شرکت‌های دولتی (شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ایران‌خودرو دیزل) و سه درصد به شرکت‌های واردکننده خودروی غیر نمایندگی رسمی به میزان 4.1 میلیون یورو اختصاص یافته است. در شرکت‌های نمایندگی رسمی 25 درصد ارز دولتی تخصیصی مربوط به واردات برند نیسان، 22 درصد میتسوبیشی، 9 درصد رنو، 8 درصد سانگ‌یانگ، 6 درصد دی‌اس، 5 درصد هیوندای و 1 درصد تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بوده است. البته برند خودروهایی که از سوی شرکت‌های واردکننده غیر نمایندگی واردشده‌اند از روی این لیست مشخص نیست.»

: مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران