گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تولید فراری دینو

نام جاودان پسر

15 تیر 1397 11:15

روز یکشنبه 30 ژوئن بیش از 150 دستگاه دینو به همراه 300 شرکتکننده در موزه فراری حضور به هم رسانیدند. آن‌ها از نقاط مختلف جهان گرد آمده بودند تا پنجاهمین سالگرد خروج اولین خودروی دینو از خط تولید را گرامی بدارند.

نشان دینو، برای گرامیداشت یاد و خاطره فرزند بنیان‌گذار برند فراری که در جوانی درگذشت، انتخاب شد. در حال حاضر تغییرات زیادی در جهان خودرو و همچنین سلیقه علاقمندان نسبت به سال‌های گذشته پدید آمده و «نوآوری» و «عشق به خودرو» تعاریف متفاوتی نسبت به سال 1968 پیدا کرده است، با این‌حال هنوز می‌توان ادعا کرد دینو یکی از محبوب‌ترین ساخته های فراری است که البته پشت نام خود ماجرایی غم‌انگیز را پنهان کرده است.

نشان دینو، نامی بود که توسط فراری برای تولید خودروهای اسپرت و موتور وسط معرفی شد و قرار بود این خودروها نسبت به دیگر رقبای اسپرت آن زمان، قیمت پایین‌تری داشته باشند. از سال 1968 تا 1976 خودروهایی تحت این نام معرفی شدند.

بنا بود تا پیشرانه نصب شده در خودروهای این نشان کمتر از 12 سیلندر باشند ولی نسخه تولید محدودی از این خودرو در سال 1976 ساخته شد که مجهز به پیشرانه 12 سیلندر و البته مزین به نام فراری بود تا اعتبار بیشتری به این خودرو بخشیده شود.

روش نام‌گذاری مدل‌های دینو به این صورت بود که دو رقم ابتدایی نشانگر حجم پیشرانه و رقم سوم بیانگر تعداد سیلندر خودرو بود. برای مثال مدل 246 از پیشرانه 2.4 لیتری شش سیلندر بهره می‌برد و یا مدل 308 به پیشرانه 3 لیتری 8 سیلندر مجهز بود.

اما دلیل انتخاب نام اصلی این برند یعنی دینو را می‌توان به گرامیداشت یاد و خاطره فرزند جوان بنیان‌گذار برند فراری مرتبط دانست که 12 سال پیش از تولید اولین خودروی دینو و در حالی‌که فقط 24 سال داشت، فوت کرد. حرکات فیزیکی دینو فراری به دلیل ابتلا به بیماری دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن (نوعی اختلال ژنتیکی که به تحلیل و نابودی ماهیچه‌های ارادی می‌انجامد) روزبه‌روز سخت‌تر شد و در پایان پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان، دینو در تاریخ 30 ژوئن 1956 فوت کرد. با وجود این‌که دینو فراری مدت کمی در این جهان زندگی کرد، اما نام و یاد او به واسطه خودروی دوست‌داشتنی دینو برای سال‌های طولانی زنده مانده است.

طراحی پر از منحنی دینو اولین بار در جریان نمایشگاه تورین 1967 و در هیبت یک نمونه اولیه نظر بینندگان را به خود جلب کرد. پذیرش سفارش خرید دینو از نوامبر همان سال و در جریان نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت آغاز شد. با این اوصاف شاید فکر کنید بهتر بود سال گذشته پنجاهمین سالگرد معرفی دینو جشن گرفته می‌شد، اما سال گذشته مسئولان فراری مشغول برگزاری رویداد مهمتری بودند: هفتادمین سالگرد شروع به کار برند فراری. از این رو برگزارکنندگان مراسم تصمیم گرفتند در سال 2018 پنجاهمین سالگرد خروج اولین دینو از کارخانه (که در مارس 1968 اتفاق افتاد) را گرامی بدارند.

در روز یکشنبه 30 ژوئن خودروها پس از ورود به محوطه موزه فراری در مارانلو، وارد پیست فیورانو شده و به طور منظم به حرکت پرداختند. در میانه روز، مالکان دینو خودرویشان را به سوی کارخانه راندند تا از فرصت ویژه‌ای که به صورت تور بازدید از کارخانه برای آن‌ها تدارک دیده شده بود، بهره‌مند شوند. پس از آن و در هنگام بعد از ظهر این گردهمایی باشکوه و خاطره‌ساز خاتمه یافت.

دیدگاه کاربران