ایمنی؛ خط قرمز مذاکره بر سر استانداردها

موفقیت 16 خودرو در رعایت استانداردهای سوختی

15 تیر 1397 14:15

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد 16 خودرو که عمده آن‌ها تولید داخل هستند، موفق به رعایت استانداردهای سوختی جدید این سازمان شده و به استانداردهای 63 گانه دست‌یافته‌اند.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به ایرنا گفت: «با فرارسیدن مهلت دوم سازمان ملی استاندارد در ابتدای تابستان جاری و آغاز بازرسی‌های این سازمان برای استانداردهای 63 گانه، در همان روز نخست 16 خودرو موفق به اعمال استانداردهای جدید شدند.»

استانداردهای مدنظر سازمان در این مرحله، به‌طور عمده استانداردهای سوختی را شامل می‌شدند. پیروزبخت در ادامه به اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: «با شرایط پیش‌آمده کنونی، این سازمان از مواضع پیشین خود کوتاه نمی‌آید، زیرا آنچه برای این سازمان ارزش و اهمیت دارد، حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل استانداردهای 85 گانه خودرو تعدیل نمی‌شود. بااین‌حال طی هماهنگی و رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دنبال ارائه تسهیلاتی در این خصوص هستیم. خودروی پراید هنوز موفق به ارائه مدارکی مبنی بر رعایت و اعمال استانداردهای جدید نشده است.»

ایمنی مذاکره‌پذیر نیست

استانداردهای بعدی که قرار است تا دی‌ماه سال جاری توسط خودروسازان عملی شوند، عمدتاً مربوط به ایمنی خودرو هستند. درعین‌حال با توجه به موضوع تحریم‌ها برخی اعتقاددارند که استانداردها را فعلاً نباید اجباری کرد. دراین‌باره رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به محدودیت‌های پیش‌آمده در ماه‌های اخیر برای واردات خودرو به کشور، تأکید کرد: «آنچه از استانداردهای جدید که مربوط به ایمنی است، در ضرب‌الاجل تعیین‌شده، با قوت اجرایی می‌شود و خودروهایی که نتوانند آن‌ها را اعمال کنند، از گردونه تولید خارج می‌شوند، اما در سایر موارد، در حال رایزنی با وزارت صنعت برای قائل شدن تسهیلاتی هستیم. به‌طور مثال، درصورتی‌که تهیه آپشنی برای تأمین استاندارد مدنظر از یک کشور با تحریم مواجه باشد، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور دیگری را به خودروسازان معرفی خواهیم کرد.»

دیدگاه کاربران