درخواست‌های 7 گانه قطعه‌سازان

عبور از بحران تحریم‌ها؛ انبار قطعات و تسریع داخلی‌سازی

17 تیر 1397 08:00

نشست هم‌اندیشی قطعه‌سازان با حضور نمایندگان صنعت قطعه، خودروسازان و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. نتیجه این هم‌اندیشی ارائه سه راهکار اصلی برای عبور موقت از بحران قریب‌الوقوع ناشی از بازگشت تحریم‌ها بود. در این راه‌کارها فرض بر این گرفته‌شده که تحریم‌ها جلوی ورود قطعات را هم بگیرد. با این حساب دپو قطعات موردنیاز تا زمانی که داخلی‌سازی ممکن شود نتیجه کلی این بحث بود.

از سوی قطعه‌سازان سه راهکار «تشکیل کمیته بحران»، «ذخیره قطعات» و «تسریع داخلی‌سازی»، برای برون‌رفت از بحران‌های ناشی از تحریم در صنعت خودرو تعریف شده‌اندبر اساس پوشش خبری که رسانه‌های دنیای اقتصاد و عصر خودرو از این نشست داشتند، سه راهکار اصلی «تشکیل کمیته بحران»، «ذخیره قطعات» و «تسریع داخلی‌سازی» از سوی قطعه‌سازان، برای برون‌رفت از بحران آتی صنعت خودرو تعریف شده است. هرچند آن‌ها به موقتی بودن راهکارهای ارائه‌شده اذعان داشته و معتقدند درنهایت تعامل با قدرت‌های اقتصادی جهان می‌تواند چشم‌اندازی روشن را برای خودروسازی کشور متصور سازد.

درخواست‌های هفت‌گانه قطعه‌سازان

قطعه‌سازان البته در انتهای نشست موردنظر در بیانیه‌ای خواستار اجرای درخواست هفت‌گانه خود از سوی خودروسازان و دولت شدند. بر این اساس هفت خواسته قطعه‌سازان که آن‌ها معتقدند با اجابت این خواسته‌ها، می‌توان از بحران تحریم موقتاً عبور کرد، به شرح زیر است:

  • به‌روزرسانی قیمت قطعات
  • آزادسازی قیمت خودرو
  • تسهیل دریافت ارز
  • بازنگری در قوانین گمرک برای ترخیص راحت‌تر مواد اولیه و قطعات
  • تشکیل کمیته بحران
  • اصلاح دوره بازپرداخت بدهی خودروسازها و قطعه‌سازان به سیستم بانکی
  • ارائه تسهیلات بانکی جدید به صنایع خودرو و قطعه

واگذاری قطعه‌سازان مجموعه سایپا

یکی از مهم‌ترین صحبت‌هایی که در این نشست بیان شد مربوط به سایپا بود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آمادگی برای واگذاری قطعه‌سازی زیرمجموعه این به خریداران باصلاحیت خبر داد. وی بابیان این‌که در حال حاضر فشار زیادی روی قطعه‌سازان است، گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا 7 هفته، هفته‌ای 100 میلیارد تومان به قطعه‌سازان منابع مالی پرداخت خواهد شد.» جهرودی افزود: «ظرف هفته‌ آینده مطالبات 120 روزه قطعه‌سازان کوچک و آسیب‌پذیر پرداخت‌شده و سعی می‌کنیم این مطالبات به 90 روز نیز تقلیل یابد

اما در شرایطی که گفته می‌شود رقم بدهی خودروسازان داخلی به قطعه‌سازان به مرز 10 هزار میلیارد تومان رسیده، مدیرعامل سایپا تاکید کرد برخی از شرکت‌های قطعه‌ساز پول خود را صفر روزه و حتی زودتر دریافت می‌کرده‌اند، اما حالا این روند قطع‌شده است.

وی در ادامه در تشریح سیاست‌های حمایت از قطعه‌سازان نیز گفت: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا 7 هفته، هفته‌ای 100 میلیارد تومان به قطعه‌سازان منابع مالی پرداخت خواهد شد که این رقم جدا از مبلغی است که به‌صورت روزانه پرداخت می‌شود.»

: مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران