شاسی بلند میلیاردی بهمن موتور آمد

تحویل اولین سری هاوال H9

8 دی 1397 13:38

بهمن موتور با انتشار آمار گزارش ماهیانه تولیدش در آذرماه 97، بالاخره نشان داد که موفق به شماره گذاری هاوال H9 شده و حتی اولین سری آن را هم به فروش رسانده است.

قیمت متوسط H9های فروخته شده حدود 300 میلیون تومان بوده اما هم‌اکنون با قیمتی 3 برابر بیشتر، در بازار آزاد فروخته میشوند.طبق جدول زیر، بهمن موتور در آذرماه 97 دقیقا 38 دستگاه H9 تولید کرده و توانسته آن ها را با مجموع مبلغ 11 میلیارد و 440 میلیون تومان به فروش برساند. حال با تقسیم این عدد بر تیراژ تولید، به این نتیجه می‌رسیم که بهمن موتور، هر دستگاه H9 را با قیمت متوسطی در حدود 300 میلیون تومان فروخته است.

هنوز چگونگی فروش H9 مشخص نشده اما هم‌اکنون برخی مالکان این شاسی بلند فول سایز، با قیمتی بین 850 میلیون تا 1 میلیارد تومان، آن را به بازار آزاد آورده‌اند.

آمار تولید و فروش بهمن موتور تا پایان آذرماه 97

اولین فیس لیفت برای اولین نسل

هاوال H9 جدید، که به عنوان مدل 2018 شناخته می‌شود، هفت سرنشین با سیستم محرکه 4x4 و با مجموعه‌ای از امکانات جدید، یک پیشرانه بهتر و قیمتی واقعی‌تر به بازار آمده است.

این شاسی بلند بزرگ چینی به عنوان یک مدل هفت سرنشین مناسب خانواده و رقیبی برای کیا سورنتو و هیوندای سانتافه محسوب می‌شود، هرچند طراحی بدنه روی فریم آن قابلیت‌های آفرود زیادی به خودرو داده و آن را در رده مدل‌هایی مانند فورد اورست قرار داده است.

اگر چه، مشکل هاوال این است که بر خلاف سه مدل مذکور، نتوانسته به خوبی موانع ورود به بازارهای جهانی مختلف را از سر راه خود بردارد، از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معروف نبودن برند بین مشتریان احتمالی اشاره کرد.

هاوال H9؛ مشتری‌مدارتر از قبل!

بیایید برویم سر اصل مطلب! هاوال بزرگ‌ترین برند شاسی بلند در چین است. بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال می‌فروشد و مراکز تحقیق و توسعه زیادی در سراسر دنیا دارد که توسط تیم‌های خبره استخدام شده از شرکت‌های بزرگی مانند فورد و تویوتا مدیریت می‌شوند.

طراحی هاوال H9 مدل 2018 آشناست، اگر چه در مدل جدید خودرو به یک جلوپنجره 5 میله‌ای جدید، دریچه‌های ورودی هوای جدید و همچنین دو جفت رینگ 18 اینچی آلیاژی جدید مجهز شده است.

داخل کابین شاهد یک داشبورد متفاوت همراه با یک صفحه نمایش TFT با صفحه کیلومتر دیجیتال هستیم، چیزی که طبق گفته هاوال، برای جلب توجه مشتریان در بازارهای خارجی روی خودرو نصب شده است.

زیر کاپوت آن یک نسخه بهبود یافته از پیشرانه 2 لیتری توربو بنزینی با 241 اسب بخار نیرو و 350 نیوتن متر گشتاور خوابیده است. این افزایش نیرو و گشتاور در مقایسه با مدل قبلی بیشتر به لطف ضریب تراکم بالاتر به دست آمده است. 

با جعبه دنده‌ای کاملا جدید

در H9 مدل 2018، به خوبی جعبه دنده جدید 8 سرعته اتومات ZF (که جانشین جعبه دنده 6 سرعته اتومات مدل‌های قبلی شده) قادر خواهد بود از این نیرو و گشتاور اضافی به بهترین نحو استفاده کند. هاوال در توضیحات خود اشاره کرده که این خودرو ظرفیت بکسل 2500 کیلوگرم را دارد. H9 همچنین به دیفرانسیل عقب قفل شونده Eaton و جعبه دنده کمکی BorgWarner مجهز شده است.

یک سیستم مختص آفرود به نام All-Terrain Control System هم روی H9 مدل 2018 نصب شده که در واقع، پکیجی از امکانات آفرود است؛ درست مانند آنچه که در فورد اورست 2018 نیز به چشم می‌خورد. در این سیستم یک حالت اتو، یک حالت شن (که سیستم کنترل پایداری الکتریکی ساخت بوش را تنظیم می‌کند) یک حالت برف، یک حالت گل و لای، یک حالت تعویض دنده 4L رنج کوتاه و یک تنظیم اسپرت دارد که تعویض دنده‌ها را در جعبه دنده اتومات 8 سرعته H9، سریع‌تر می‌کند.

تکمیل امکانات ایمنی

H9های قدیمی در تست‌های ایمنی، رتبه خیلی خوبی به دست نیاوردند و برای رفع این مشکل، هاوال می‌گوید بدنه و شاسی آن را تقویت کرده و سیستم‌هایی مانند تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار تغییرلاین و سیستم پیشگیری از تصادف عقب روی آن نصب کرده است. هاوال سیستم ترمز اضطراری را هم امسال روی H9 نصب کرده و دوباره آن را برای تست ایمنی خواهد فرستاد. 

کاتالوگ رسمی بهمن موتور

برای جذب حداکثری مشتریان، هاوال مجموعه‌ای از تجهیزات و امکانات مختلف را به صورت استاندارد در دو تریم مختلف روی این خودرو ارائه کرده است. بهمن موتور نیز تمام تلاشش را کرده تا H9 را با بهترین تجهیزات، به بازار کشورمان بیاورد.

چه قیمتی دارد؟

در بازار چین، هاوال H9 مدل 2018 با قیمتی بین 220 تا 270 هزار یوآن فروخته می‌شود که معادل تقریبی 32 تا 40 هزار دلار است. در بازار استرالیا نیز همین خودرو با قیمتی در حدود 33 تا 37 هزار دلار استرالیا فروخته می‌شود.

این شاسی بلند فول سایز تنها یک رقیب صفر کیلومتر در بازار کشورمان دارد که کسی نیست جز سانگ یانگ رکستون G4. البته بی وای دی S7 کارمانیا و فوتون ساوانای عظیم خودرو نیز در همین سگمنت هستند ولی با آپشن‌هایی کمتر و قاعدتا با قیمت تمام شده‌ای بسیار پایین‌تر.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران