ارزان‌ترین شاسی‌بلند بورگوارد با چه قیمتی در ایران فروخته می‌شود؟

بورگوارد BX5؛ رقیب آلمانی توسان در ایران

15 اردیبهشت 1397 00:00

BX5 دومین خودرو بورگوارد در عصر جدیدش و محصول 2016 میلادی است که البته تولیدش از سال 2018 آغاز می‌شود. خط تولید این خودرو در شهر پکن واقع شده اما تا سال 2019، تولید آن در شهر برمن (Bremen) آلمان و در کارخانه جدید بورگوارد نیز انجام خواهد شد.

 

ضعیف‌تر از لکسوس، قوی‌تر از دی‌اس

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت کیان موتور، BX5 دو سیستم محرکه مختلف دارد که البته در جدول زیر فقط نسخه AWD آن‌را با مهم‌ترین رقیبانش مقایسه کرده‌ایم.

مدل BX5 NX 200T DS 6
محرکه دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل دیفرانسیل جلو
پیشرانه 1.8 لیتری توربو 2 لیتری توربو 1.6 لیتری توربو
قدرت (hp) 190 235 167
گشتاور (nm) 280 350 240
سرعت (km/h) 190 198 195
گیربکس 6 اتومات 6 اتومات 6 اتومات
مصرف ترکیبی (L) 7.3 7.9 6.7
حجم باک (L) 60 60 60
طول (mm) 4490 4630 4553
عرض (mm) 1877 1845 1858
ارتفاع (mm) 1675 1645 1610
فاصله محوری (mm) 2685 2660 2732

طراحی آشنا ولی خاص

بورگوارد برای آنکه خودروهایش از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار باشند، ریسک‌ خلق ایده‌های جدید را نکرده ولی در عوض از الگوی طراحی سایر خودروسازان (به‌خصوص آئودی) بهره گرفته است. داستان وقتی جالب می‌شود که بدانید مدیر طراحی جهانی بورگوارد، آقای Ronald Strenmann است؛ کسی‌که قبلا در استودیوی طراحی آئودی در ایالات متحده مشغول به فعالیت بوده!

طراح ارشد این کمپانی نیز آقای Benjamin Nawka است که به‌لطف الهام‌گرفتن از طراحی سایر خودروها، توانست قدم اولش را محکم بردارد چراکه در سال 2016 برای طراحی BX7 و در سال 2017 نیز برای طراحی BX5 برنده جایزه معتبر طراحی رددات (RedDot Award) شد.

هم تک دیف، هم دو دیف!

به لحاظ امکانات نیز، طبق اطلاعات کیان موتور وارنا، بهترین تجهیزات این خودرو در تیپ آلتیمت BX5 قابل دسترس است. نکته جالب‌تر اینکه مدل فول دیفرانسیل جلو BX5 نسبت به مدل فول دو دیفرانسیلش، تنها سیستم کمکی حرکت در سرازیری (HDC) را ندارد. لیست کامل آپشن‌های این آلمانی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

چه قیمتی دارد؟

BX5 بعد از BX7، دومین خودرو بورگوارد برای بازار ایران است و همانطور که گفتیم، به‌دلیل تاخیر در افتتاح خط تولیدش شاید از اواسط سال 97 به خیابان‌های کشورمان برسد.


BX5 در کلاس کراس‌اورهای جمع و جور لوکس است؛ یعنی به محض ورودش به ایران، اول از همه باید به لکسوس NX جواب پس دهد! از شانس خوب BX5 واردات رقیب ژاپنی‌اش با قانون جدید واردات خودروهای لوکس، متوقف شده و دیگر شاهد مدل‌های جدید NX در ایران نیستیم.

اما رقیب دوم BX5 در ایران، دی‌اس 6، کراس‌اور معروف فرانسوی است که در بازه قیمتی کمتر از 350 میلیون تومان حضور دارد. در محدوده بالای 350 میلیون تومان نیز از پرچمدار پژوسیتروئن، یعنی دی‌اس 7 کراس‌بک، نباید غافل شد.

دیدگاه کاربران