با اینکه زوتی، امسال سیزدهمین سالگرد حضورش را در بازار چین جشن گرفت، اما حداقل برای ما ایرانیها، برندی تازهکار و جوان محسوب میشود. نخستین محصولی که زوتی به کشورمان آمد، سدان Z300 بود که در سال 94، نسخه مونتاژیاش با نام آریو به خط تولید سایپا رفت. بعد از آن هم زوتی، برادران دامای را به کشورمان فرستاد؛ کراساورهایی که شرکت یاران خودرو اروند، عرضه آنها را برعهده گرفته است. سپس شاهد آمدن کراساور دیگری با نام کوپا T210 بودیم؛ خودرویی که بازهم از زیرمجموعههای زوتی است، ولی توسط ریگان خودرو به ایران آمده. بعد از این همه برندبازی با محصولات این شرکت، سایپا قصد عرضه دومین مونتاژی زوتی را برای بازار ایران دارد.
”T600، نسخه ارزانتر کوپا T210 ریگان خودروست“کپی چینی فولکس
در یک دهه اخیر، اکثر خودروسازان چینی برای آنکه راه صدساله را یکشبه طی کنند، دست به کپیکاری از خودروهای موفق جهان زدهاند. زوتی هم یکی از این خودروسازان است که در کارنامهاش، چندین خودرو کپیشده دارد. از برند دامای شروع کنیم که نسخه X5 آن شبیه فولکسواگن تیگوان و نسخه X7 آن نیز مشابه کانسپت کراسکوپه است که سال 2015 توسط فولکس معرفی شده بود.
در میان خودروهایی که با نام زوتی فروخته میشوند نیز چندین مدل کپی، وجود دارد. اولین کپی، همین T600 است که شباهتش به فولکسواگن توآرگ نسل دوم (7P) را میتوان از چند ده متری هم تشخیص داد!
دومین مدل، کراساوری جمع و جور با نام زوتی SR7 است که سال 2015 و به تقلید از طراحی آئودی A3 به بازار چین آمد. سومین مدل، کراساور سایز متوسطی با نام زوتی SR9 است که عرضه آن از سال 2016 آغاز شد و هرچقدر پورشه برای چهره ماکانطورش، به دادگاههای چینی شکایت کرد، هیچ فایدهای نداشت. چهارمین مدل نیز زوتی E200 است؛ هاچبکی تمام برقی که نمیتوان نگاهش کرد و به یاد اسمارت ForTwo نیفتاد.
قدیمیترین کراس زوتی
T600، اولین کراساور زوتی بود و تولیدش از سال 2013 شروع شد. در سال 2016 نیز زوتی، تولید کراساور کوچک T300 و همچنین کراساور بزرگ T700 را شروع کرد. سال 2017 نیز کراساور جمع و جور T500 به خط تولید رفت.
سه مدل با یک نام
یکی از جالبترین مشخصههای T600، امکان سفارش آن در سه مدل مختلف است. زوتی ابتدا T600 را به بازار فرستاد. سپس در 2016، نسخه جدیدی با نام T600 Sport را معرفی کرد؛ خودرویی که دیگر نمیتوان آن را شبیه توآرگ دانست چون بخشی از آن با الهام از کیا سورنتو نسل دوم (XM) وبخشهای دیگرش به تقلید از آئودی Q5 نسل دوم (8R) طراحی شده بود. T600 اسپرت علیرغم طراحی متفاوت در بیرون و داخل، تفاوت فنی خاصی با T600 ندارد و فقط از ارتفاع کف خودرو تا زمین، 8 میلیمتر کاسته شده است.
سال 2017 نیز سومین نسخه این خودرو با نام T600 Coupe معرفی شد که با داشتن چراغها، جلوپنجره و حتی ستون D کاملاً متفاوت با T600، نسخه اسپرتتر و به نوعی جوانپسندتر T600 محسوب میشود. نکته هیجانانگیزتر اینکه T600 کوپه همان کوپا T210 ریگان خودروست!
قویترین قلب برای ایران
زوتی برای T600 دو پیشرانه توربو مهیا کرده که یکی 1.5 لیتری و دیگری 2.0 لیتری است. خوشختانه مدلی که سایپا در نمایشگاه خودرو شیراز 97 رونمایی کرد، مجهز به قلب 2.0 لیتری بود. پس ما هم امیدارویم T600 با همین مشخصات، در ایران مونتاژ شود.
مدل | زوتی T600 | بیوایدی S7 |
---|---|---|
طول | 4631mm | 4835mm |
عرض | 1893mm | 1855mm |
ارتفاع | 1694mm | 1720mm |
فاصله محوری | 2807mm | 2730mm |
حجم صندوق | 334L | 365L |
حجم باک | 60L | 72L |
پیشرانه | 2.0 لیتری توربو | |
قدرت | 174hp | 203hp |
گشتاور | 250nm | 320nm |
جعبهدنده | 6 سرعته اتومات دوکلاچه |
شاید با فولترین تیپ
در بازار چین نیز، امکان سفارش T600 با جعبهدنده دستی وجود دارد، ولی امکان خریداری آن با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) وجود ندارد. از اینرو مشتریان ایرانی نیز باید سوار بر T600 دیفرانسیل جلو، شوند. بازهم اگر معیارمان همان T600 سفید رنگ سایپا در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز باشد، احتمال دارد که سایپا، قصد مونتاژ فولترین نسخهاش را دارد چون خودرو رونمایی شده، به آپشنهایی مجهز بود که زوتی آنها را فقط در تیپ فول این خودرو، در اختیار مشتریان قرار میدهد. بنابراین با فرض مونتاژ فولترین T600، باید منتظر دیدن امکانات زیر در این خودرو بود:
- کنترل پایداری / کنترل کشش
- کمکی حرکت در سربالایی
- ترمز پارک برقی
- حسگر فشار باد تایر / حسگر عقب
- شش کیسه هوا
- کمربندهای پیشکشنده و محدودکننده
- ایزوفیکس
- چراغ زنون جلو / اتولایت / چراغ بدرقه / مهشکن جلو
- سانروف برقی / سقف پانوراما / حسگر باران
- آینه برقی تاشو با گرمکن
- گرمکن صندلی جلو
- صندلی 6 حالته برقی راننده
- صندلی 4 حالته سرنشین جلو
- تنظیم دو حالته فرمان
- کروز کنترل
- تهویه اتومات / دریچه تهویه عقب
- سیستم صوتی با 6 اسپیکر / بلوتوث / اتصال آیپاد
چه قیمتی دارد؟
T600 در سگمنت کراساورهای متوسط قرار میگیرد که یعنی اصلیترین رقیبش، بیوایدی S7 کارمانیاست. البته فوتون ساوانای عظیم خودرو و هاوال H6 بهمن موتور نیز در آیندهای نزدیک، رقابتشان را با T600 آغاز میکنند. با توجه به محدوده قیمتی رقبای این خودرو، میتوان انتظار داشت که سایپا در رده قیمتی 150 تا 170 میلیون تومان، T600 را به بازار کشورمان تزریق کند.