نبرد تجاری بر محور خودروسازی

اعتراض جهانی به تعرفه‌های آمریکا بر خودرو

1 مرداد 1397 17:09

کشورهای چین، ژاپن و اتحادیه اروپا به‌صورت مشترک به برنامه آمریکا برای افزایش تعرفه بر روی واردات خودرو اعتراض کرده و این موضوع را باعث شروع یک نبرد گسترده‌تر تجاری می‌دانند نبردی که به اعتقاد کارشناسان، مردم آمریکا بازنده اصلی آن هستند.

شروع تعرفه‌ بر خودروهای وارداتی به آمریکا، آغازی بر نبردی جدید در یکی از زیربنایی‌ترین صنایع جهان به‌حساب می‌آید.این کشورها با انتشار بیانیه‌های مشترک این تصمیم آمریکا و بازرسی‌های مذکور این کشور برای در نظر گرفتن تعرفه روی خودروهای وارداتی را محکوم کرده‌اند. موضوع اعمال تعرفه‌ها از ماه می (اردیبهشت) امسال شروع شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که دستور نظارت بر بازار و ورود خودروها و قطعات از کشورهای مختلف را صادر کرده است. در این میان چین که درگیر جنگ تجاری بزرگی با آمریکا شده است این اقدام را غیر سازنده توصیف کرده و وزارت بازرگانی چین از تأثیرات منفی تصمیم‌های نابخردانه ترامپ و دولت وی بر تجارت جهانی ابراز نگرانی کرده است اما وضعیت برای ژاپن به‌مراتب نگران‌کننده‌تر است زیرا این کشور حدود 40 درصد از خودروهای صادراتی بازار آمریکا را به خود اختصاص داده است.

ژاپن

آن‌گونه که ایرنا گزارش داده است، ژاپن که خود را متحد نظامی آمریکا می‌داند در ماه‌های گذشته برای دل‌خوشی ترامپ هر امتیازی به دولت وی داده و «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور نیز در دوره‌های مختلف با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرده است اما هیچ‌کدام از این اقدامات مانع تعرفه‌های فزاینده آمریکا بر توکیو نشد.

شرکت‌های ژاپنی به طرح آمریکا اعتراض کرده و گفته‌اند که ترامپ نباید دست به چنین کاری بزند و هم‌زمان سران تجاری در این کشور در همایش فدراسیون تجاری ژاپن در شهر «کاروایزاوا» به تحریم‌ها و تعرفه‌های خودرو اعتراض کرده‌اند.

«شیگه هایاکاوا» از مدیران تویوتا موتور می‌گوید: «تعرفه‌های سنگین بیشترین صدمه را به مصرف‌کننده‌ها ازجمله آمریکایی‌ها می‌زند و صنعت و جامعه آمریکا را شوکه می‌کند

«هیروشیگه سیکو» وزیر تجارت، صنایع و اقتصاد ژاپن بر این موضوع تأکید می‌ورزد: «آمریکا در حال نادیده گرفتن مقررات سازمان تجارت جهانی است درصورتی‌که باید بداند کشورها متعهد به مقررات و ضوابط هستند وی می‌افزاید: «این تعرفه‌ها اگر اعمال شود درواقع شروع یک تحریم بزرگ برای ژاپن محسوب می‌شود و این کل بازار جهانی را دچار تنش و هرج‌ومرج می‌کند

چین

در پکن «گائو فونگ» سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است: «مقرراتی که برای تامین منافع آمریکا باشد و نظم اقتصادی و تجاری چندجانبه جهان را مختل کند از هر نظر محکوم است.» اگرچه چین صادرکننده مطرح خودرو به آمریکا نیست اما به هر صورت تحول و تغییر در بازارهای خودرو و تعرفه‌های سنگین بر این بخش، صنایع خودروسازی چین را هم متاثر و آسیب‌پذیر خواهد کرد. در همین حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: «کشورش در حال نظارت بر تمامی اقدامات آمریکا در اعمال تعرفه بر روی کالاهای صادراتی کشورهای دیگر ازجمله خودرو است و بر اساس مقتضیات زمان تصمیم‌گیری می‌کند

آلمان

آلمان دیگر کشور بزرگ صادرکننده خودرو به آمریکا دراین‌باره هشدار داده و گفته است که اعمال تعرفه‌ها می‌تواند کل روابط تجاری دو کشور را تیره و مخدوش کند انجمن خودروسازان در آلمان این حرکت آمریکا را تحریک‌آمیز توصیف کرده و آورده است که این کشور در حال راه‌اندازی یک جنگ تجاری است.

به گزارش مهر، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، در مصاحبه با تلویزیون این کشور اعلام کرد تعرفه‌های آمریکا بر واردات خودرو 6 میلیارد یورو (6.99 میلیارد دلار) به تولید آلمان آسیب می‌زند. اریک شوایتزر، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (DIHK)- به تلویزیون «ZDF» گفت که او تهدیدات ترامپ را خیلی جدی می‌داند و اضافه کرد چنین تعرفه‌هایی خلاف قوانین بین‌المللی خواهند بود. چنین تعرفه‌هایی نه‌تنها باعث از دست رفتن مشاغل آلمان و اروپا می‌شود بلکه به مشاغل و سرمایه‌گذاری در ایالات‌متحده هم آسیب می‌زند.

صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل نیز روز جمعه در کنفرانس خبری گفت: «ما نه‌تنها این تعرفه‌های احتمالی را به‌عنوان تخطی از قوانین سازمان تجارت جهانی می‌دانیم بلکه آن را به‌عنوان تهدیدی واقعی برای شکوفایی بسیاری از کشورهای جهان تلقی می‌کنیم.» او اضافه کرد: «اتحادیه اروپا در حال کار روی اقدامات تلافی‌جویانه است اما این تا حالا بدترین راه‌حل برای این مشکل بوده است.»

دیتر کمپف، رئیس اتحادیه صنعت آلمان (BDA) نیز گفت: «تعرفه‌هایی که با پوشش امنیت ملی آمریکا معرفی‌شده‌اند باید از بین بروند. صنعت خودروی آلمان بیش از 118000 نفر را در ایالات‌متحده استخدام کرده است و 60 درصد آنچه آن‌ها تولید می‌کنند به کشورهای خارج از آمریکا صادر می‌شود

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران