باز هم محصولی از مرسدس‌بنز

آیرودینامیک‌ترین خودروی تولید انبوه جهان

3 مرداد 1397 06:00

تقریباً سه ماه پس از معرفی اتاق لانگ از مدل A کلاس سدان در بازار چین، مرسدس اکنون در اندیشه عرضه نسخه عادی این خودرو در سطح جهان تا پیش از پایان سال جاری میلادی است و به همین دلیل کمپین‌های تبلیغاتی شرکت درباره این خودرو آغاز شده‌اند. یکی از اولین ویژگی‌های خاص این خودرو که روی آن تاکید شده، طراحی آیرودینامیک آن بوده که منجر به دستیابی A کلاس سدان به ضریب درگ 0.22 شده است.

ضریب درگ 0.22 برای A کلاس سدان، رکورد بسیار خوبی است که پیش از این، مرسدس‌بنز CLA نیز موفق به کسب آن شده بود.ممکن است این عدد برایتان آشنا باشد چراکه پیش از این، مدلی از سدان دیگر همین شرکت، یعنی180 CLA نیز موفق شد در جریان تست آیرودینامیک رکوردی مشابه با همین خودرو ثبت نماید. البته نباید فراموش کنیم که خودروی دو نفره فولکس‌واگن یعنی XL1 دارنده رکورد آیرودینامیکترین خودروی جهان است چراکه توانسته ضریب درگ 0.19 را ثبت نماید، اما توجه داشته باشید که تنها 250 دستگاه از این خودرو ساخته شد و اکنون مرسدس با ساخت خودروهای تولید انبوه آیرودینامیک همچون CLA و A کلاس سدان کار بسیار بزرگی انجام داده است.

نیازی به توضیح نیست که مرسدس برای دستیابی به عملکرد بهینه A کلاس سدان در تونل باد، وقت و زحمت بسیار زیادی صرف کرده است. برای مثال زمان زیادی برای طراحی بهینه سپرهای جلو و عقب صرف شده تا جریان هوا را به بهترین شکل عبور دهند و همچنین چرخ‌های خودرو و حتی تایرهای آن نیز از چشم مهندسان شرکت دور نمانده‌اند. همچنین برای دستیابی به بهترین عملکرد آیرودینامیکی، مهندسان مرسدس‌بنز حساسیت ویژه‌ای نسبت به طراحی پنل‌های بدنه نشان داده‌اند و در طراحی نقاطی همچون اطراف چراغ‌ها نیز بازنگری شده است. پیش‌بینی می‌شود که در برخی بازارها A کلاس سدان همراه با آپشنی عرضه شود که به واسطه نصب قطعه‌ای پشت جلوپنجره، امکان باز و بسته شدن پره‌ها وجود داشته باشد تا جریان هوا به بهترین شکل روی بدنه حرکت کند.

کارهای مهندسی برای شکل‌دهی A کلاس سدان در تونل باد شرکت واقع در زیندلفینگن آلمان انجام شده است. اما تولید این خودرو، تقریباً صد کیلومتر دورتر از این محل و در کارخانه‌ای واقع در شهر راشتات انجام خواهد شد. البته قرار است این خودرو در مکزیک نیز به روی خط تولید برود.

مرسدس وعده داده که A کلاس سدان بهترین فضای سرنشین در بخش عقب را نسبت به رقبای خود داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود در طی هفته‌های آتی، این خودرو به صورت رسمی از سوی شرکت سازنده معرفی شود.

دیدگاه کاربران