حاشیه سود بالا و قطع‌ و وصل‌های مشکوک سایت

ورود وزیر به پرونده پیش‌فروش مزدا 3

6 مرداد 1397 13:25

نحوه قیمت‌گذاری و شرایط فروش اینترنتی مزدا 3 حواشی خاصی در بازار به وجود آورده است که باعث شده وزیر صنعت به موضوع ورود کرده و دستور بررسی موضوع را صادر کند.

قیمت اغواکننده مزدا 3 متقاضیان خرید را خوشحال و مشکلات فروش اینترنتی، آن‌ها را ناراحت کرده است.محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پیامی توییتری اعلام کرد:‌ «نحوه پیش‌فروش مزدا 3 به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک بحث‌برانگیز شده. به مرکز روابط عمومی وزارت صمت دستور دادم با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ضمن بررسی روند پیش‌فروش نسبت شفافیت لیست خریداران اقدام کند و اگر تخلفی رخ داده، به تعزیرات معرفی کنند.»

مزدا 3 از سوی بهمن خودرو به قیمت 140 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود که با توجه به افزایش شدید قیمت دیگر خودروها، خرید این خودرو برای کسانی که امکانش را داشتند بسیار به‌صرفه به نظر می‌رسید.

البته اقدام قابل‌تقدیر بهمن خودرو در قیمت‌گذاری واقعی (بر اساس هزینه تولید) با دو مشکل همراه بود. اول این‌که سایت فروش خودرو در بسیاری مواقع از دسترس خارج بود و دوم به دلیل حاشیه سودی که این محصول در بازار داشت، توجه سوداگران و سفته‌بازان را به خود جلب کرد. در چنین شرایطی به‌جای این‌که چنین محصولی با قیمتی واقعی به دست خریدار واقعی برسد، در مواردی به دست دلالان افتاد و نهایتاً منجر به خریدوفروش حواله این خودرو شد و قیمت خودروهایی که هنوز تحویل داده نشده بود، در بازارهای آزاد تا صد میلیون افزایش داشت.این حاشیه سود 70 درصدی نتیجه شرایط نابه‌سامان اقتصاد و بازار است که در پیش‌فروش دیگر کالاها و محصولات هم دیده می‌شود.
با توجه به پیام وزیر و توضیحات بالا می‌توان به‌صورت مختصر مشکلات فروش خودروی محبوب مزدا را در دو عامل حاشیه سود بالا و مشکلات قطع و وصل سایت فروش دانست که منجر به نارضایتی بسیاری از متقاضیان خرید این محصول شد.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران