جایگزینی با مدل کیکس

خروج نیسان جوک از بازار آمریکا

10 مرداد 1397 17:00

طبق اخبار نیسان درصدد خارج کردن مدل جوک از دسترس خریداران بازار آمریکا برآمده است. براساس یافته‌های Autonews، نیسان جوک هرگز آن‌گونه که در اروپا مورد استقبال مردم قرار گرفت در آمریکای شمالی موفق نبوده و در سال‌های اخیر نیز فروش سالیانه آن همواره روبه کاهش بوده است.

برخلاف بازار اروپا، آمریکایی‌ها دیگر از جوک استقبال نمی‌کنند.برای اولین بار نیسان جوک با طراحی منحصربه‌فرد و خاص خود در سال 2010 معرفی شد که در همان سال اول 35 هزار دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رسید. روند رو به رشد فروش این خودرو تا سال‌های 2013 و 2014 ادامه داشت چراکه در این سال‌ها توانست به رکورد فروش سالانه 38 هزار دستگاه نیز دست یابد. اما این نقطه اوج بود و پس از آن افول آغاز شد زیرا فروش سال 2015 نیسان جوک به رقم 27 هزار دستگاه سقوط کرد و این کاهش تا جایی ادامه یافت که در سال 2016 بیست هزار و سال گذشته نیز تنها ده هزار دستگاه جوک وارد بازار شد.

نیسان در ماه ژوئن سال 2018 توانسته تنها 41 دستگاه جوک در آمریکا به فروش برساند که در مقایسه با رقم 900 دستگاه در ماه ژوئن سال گذشته و 2500 دستگاه در سه سال قبل از آن، رقمی بسیار ناامید کننده است.

با ادامه یافتن چنین وضعی، جای هیچ تعجبی نیست که از تصمیم نیسان برای خارج کردن جوک از آمریکا و جایگزین کردن آن با مدل کیکس باخبر شویم. البته این پایان راه جوک نخواهد بود چراکه تنها دو هفته پیش شرکت نیسان تولید یک میلیون دستگاه از مدل جوک را در تاسیسات خود واقع در ساندرلند انگلستان جشن گرفت.کارخانه نیسان در ساندرلند به عنوان تامین‌کننده مهم نیسان جوک در بازار اروپا نیز شناخته می‌شود، جایی که این مدل همچنان در حال گذراندن روزهای خوبش است.

سال گذشته 95 هزار دستگاه جوک در سراسر اروپا به فروش رسید که نزدیک به سه برابر بهترین آمار فروش این خودرو در بازار آمریکا و نزدیک به ده برابر فروش آن در سال 2017 در این کشور بوده است.

خروج جوک از بازار آمریکا به معنای صرف نظر کردن و خارج شدن نیسان از بازار کراس اورها دراین کشور نیست چراکه به غیر از تصمیم برای عرضه کیکس، در حال حاضر نیسان روگ نیز در این کشور فروش خوبی داشته و به عنوان پرفروش‌ترین محصول این خودروساز ژاپنی، فقط در طی ماه گذشته 37 هزار دستگاه از این خودرو در سراسر آمریکا به فروش رسیده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : carscoops.com

دیدگاه کاربران