رفع ممنوعیت واردات خودرو زودتر از پیش‌بینی‌ها

احتمال باز شدن ثبت سفارش خودرو در آینده نزدیک

24 مرداد 1397 12:00

هم‌زمان با کاهش شدید واردات خودرو، منابع مطلع از باز شدن مجدد سامانه ثبت سفارش برای واردات خودرو خبر داده‌اند.

باز شدن سایت ثبت سفارش در هفته آینده این نوید را می‌دهد که ممنوعیت واردات خودرو پیش از تصور رفع خواهد شد.آمار جدید گمرک نشان می‌دهد در چهارماهه ابتدایی سال جاری واردات خودرو به 10 هزار دستگاه می‌رسد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 61 درصدی دارد. واردات خودرو در تیرماه سال جاری متوقف شد و اگر شرایط به همین منوال پیش برود کل واردات خودرو در سال جاری همین تعداد خواهد بود.

حالا خبر رسیده که ممکن است واردات خودرو دوباره از سر گرفته شود. به گفته منابع مطلع این اتفاق به‌زودی رخ خواهد داد.

شنیده‌های غیررسمی حاکی از این است که هفته آینده قرار است ثبت سفارش خودرو برای مدت و تعداد محدودی باز شود. در صورت صحت این خبر، انتظار می‌رود بخشی از تقاضای خودروهای وارداتی به‌صورت کنترل‌شده تغذیه شود.

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود قدرت گرفتن سریع‌تر بازار ثانویه ارز که با تغییر رئیس بانک مرکزی در دستور کار قرارگرفته است می‌تواند راهی برای واردات تعداد محدودی خودروی خارجی باشد.

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین باره به ایران‌آنلاین گفت: «پس از بررسی‌های دقیق احتمال باز شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو وجود دارد. از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده است که اطلاعات مربوط به تعداد مجوزهای پیش‌فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی را اعلام کند. اگر مجوزهای پیش‌فروش خودرو با میزان پیش‌فروش نمایندگی‌های رسمی همخوانی داشته باشد، احتمال دارد که ممنوعیت ثبت‌سفارش خودرو برای این مجموعه‌ها برداشته شود تا شرکت‌ها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.»

خسروتاج تصریح کرد: «تا هفته آینده وضعیت باز شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو بررسی خواهد شد. البته اجازه واردات خودرو به خاطر آن‌که ممنوع شده بود، باید از مجموعه‌های بالاتر تائید شود.»

دولت به‌خوبی می‌داند تقاضا و انگیزه برای واردات خودروهای میان رده خارجی به حدی بالاست که در صورت بی‌توجهی به آن امکان وقوع تخلفاتی عظیم وجود دارد؛ به همین دلیل بعید نیست علاوه بر این امکان موقت برای واردات خودرو، ثبت‌سفارش‌ها به‌صورت کنترل‌شده با نظارت‌های شدید ادامه پیدا کنند.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران