ارزان‌قیمت ایتالیایی

کانسپت مسابقه‌ای الکتریکی Spice-X

12 مرداد 1397 18:00

در پیدمونت ایتالیا، چند شرکت مختلف در پروژه‌ای مشترک، کانسپتی به نام اسپایس ایکس طراحی کرده‌اند که یک مدل مسابقه‌ای الکتریکی است. این خودرو که اوایل ماه پیش میلادی در نمایشگاه Parco Valentino رونمایی شده بود، یک خودروی فرمول کوچک و ارزان‌قیمت محسوب می‌شود. سازندگان اسپایس ایکس می‌گویند این خودرو یک مدل مسابقه‌ای مناسب برای مسابقات پیست، اسلالوم و تپه است.

خودروی مسابقه‌ای الکتریکی اسپایس ایکس نتیجه یک پروژه مشترک چند شرکت ایتالیایی بوده و با قیمت ارزان خود، جوانان علاقه‌مند به سرعت را هدف گرفته استاسپایس ایکس را فابریزیو پپه طراحی کرده و خودرو ابعادی بسیار کوچک معادل 3827 میلی‌متر طول و 1695 میلی‌متر عرض دارد. در بیانیه مطبوعاتی رونمایی خودرو آمده که ابعاد کوچک اسپایس ایکس آن را به مدلی کاربردی و سبک تبدیل کرده است. از آن جایی که هدف شرکت پایین نگه داشتن قیمت اسپایس ایکس بوده، در ساخت این خودرو از مواد اولیه ارزان‌قیمت و اقتصادی استفاده شده است. در واقع طراحان خودرو قصد داشته‌اند یک مدل مسابقه‌ای ارزان‌قیمت و درعین‌حال جذاب برای جوانان، روانه بازار کنند.

متاسفانه، هنوز چیزی در مورد مشخصات فنی یا قیمت آن اعلام نشده است. تنها نکته‌ای که با توجه به بیانیه مطبوعاتی مذکور می‌دانیم این‌که اسپایس ایکس فقط به یک موتور الکتریکی مجهز شده و می‌تواند داخل شهر در مسابقات مختلف شرکت کند. قبلاً چنین چیزی را در خودروهای فرمول E دیده بودیم، ولی قیمت آن بسیار ارزان‌تر از مدل‌های فرمول E خواهد بود.

گفته می‌شود هر دو مدل مسقف و بدون سقف اسپایس ایکس ضریب آیرودینامیک بسیار پایینی دارند. شرکت سازنده خودرو قول عملکرد فنی فوق‌العاده، هزینه‌های نگهداری معقول، بدنه‌ای سبک و قابلیت‌های فرمان‌پذیری بسیار خوب داده است. ایتالیایی‌ها همچنین گفته‌اند که کابین این خودرو ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با خودروهای مسابقه‌ای تک‌سرنشین عادی خواهد داشت.

باید اعتراف کرد که همه این موارد فوق‌العاده هستند، ولی تا زمانی که هنوز اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی اسپایس ایکس منتشر نشده، نمی‌توان در مورد آن قضاوت کرد. فقط یک مورد را با اطمینان می‌توانیم در مورد این خودرو بگوییم: «اسپایس ایکس ظاهری شبیه به یک خودرو مسابقه‌ای مینی LMP1 دارد و طراحان آن، واقعاً بابت این موضوع شایسته تقدیر هستند.»

دیدگاه کاربران