سخت‌شدن کار اروپایی‌ها با ظهور رقیبی از آسیا

اولین پیکاپ الکتریکی جهان برای سانگ یانگ

14 مرداد 1397 13:00

سانگ یانگ در دو دهه اخیر فعالیتش، توجه اندکی به ساخت خودروهای تجاری -ازجمله پیکاپ- داشت. در این مدت، هر پیکاپی که سانگ یانگ به بازار جهانی می‌آورد، از پلتفرم مشترکی با کراس‌اورهای این شرکت بهره می‌گرفت و همه آن‌ها نیز در انتهای نامشان، عبارت Sport داشتند تا به پیکاپ‌بودنش تاکید بیشتری شود.

این پیکاپ الکتریکی با پیمایش 450 کیلومتر، تا پنج سال آینده به خط تولید سانگ یانگ می‌رود.جدیدترین پیکاپ سانگ یانگ، اواخر زمستان 96 و در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 رونمایی شد. نام این پیکاپ را موسو گذاشتند؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر! دلیل این موضوع به تغییر استراتژی سانگ یانگ برمی‌گردد؛ با آمدن رکستون G4 عملاً هیچ نیازی به عرضه نسل جدید موسو احساس نمی‌شد. به همین دلیل کره‌ای‌ها برای زنده‌ نگه‌داشتن موسو، آن را به دنیای پیکاپ‌ها بردند. جالب‌تر اینکه هم موسو 2018 با همان پلتفرم رکستون G4 ساخته شده.

حالا که با موسو آشنا شدید، باید بدانید که سانگ یانگ مشغول ساخت دومین پیکاپ خود است که یک ویژگی بسیار مهم و البته هیجان‌انگیز دارد. در شرایطی که مرسدس‌بنز، فورد، تسلا و فولکس‌واگن به ساخت خودروهای تجاری با پیشرانه‌های پاک علاقه نشان داده‌اند، سانگ یانگ یک قدم جلوتر از بقیه رفته و ساخت اولین پیکاپ تمام الکتریکی‌اش را آغاز کرده است؛ خودرویی که ممکن است اولین پیکاپ جهان با آلایندگی صفر لقب بگیرد.

این خبر هیجان‌انگیز را آقای دنیل ریم (Daniel Rim)، مدیر اجرایی سانگ یانگ در بازارهای صادراتی، رسانه‌ای کرده است. آقای ریم می‌گوید پروژه ساخت این پیکاپ برقی با کد H100 هم‌اکنون آغاز شده، ولی بعید است که تا چندین سال آینده، آماده ورود به بازار جهانی باشد. آقای ریم با اشاره‌ به رقبای سانگ یانگ در این زمینه، و می‌گوید:

«بله! اگر تسلا ما را شکست ندهد. من چندین کانسپت از پیکاپ الکتریکی تسلا دیده‌ام. اما فکر می‌کنم عرضه پیکاپ سانگ یانگ تا حدود سال 2023 طول بکشد. البته این زمان قابل تغییر است و به بازار کشورهای مختلف و قوانین آن‌ها بستگی دارد.»

این محصول تازه قرار است با پلتفرم الکتریکی جدید سانگ یانگ طراحی شود، پس قطعاً با موسو در چیزی مشترک نیست. به احتمال فراوان این پلتفرم جدید، همان پلتفرم کانسپت جدید e-SIV باشد که کراس‌اوری در حد و اندازه‌های مزدا CX-5 است. اگر حدس ما درست باشد، پس محصول جدید این شرکت، در سگمنت C خواهد بود؛ یعنی خودرویی کوچک‌تر از موسو 2018.

آقای ریم با محتمل دانستن عرضه این پیکاپ الکتریکی با سیستم محرکه AWD، می‌گوید که هدف سانگ یانگ در ساخت این خودرو، رسیدن به پیمایش 450 کیلومتر (با یکبار شارژ) است. باید تا سال 2020 برای دیدن اولین نسخه کانسپت این پیکاپ الکتریکی همچنان منتظر بمانیم.

دیدگاه کاربران