لوتوس با عرضه نسخه‌ای خاص و در تیراژ تنها 20 دستگاه از مدل 3-Eleven خداخافظی می‌کند.

قدرتمندترین خودرو تاریخ لوتوس

8 اردیبهشت 1397 14:25

لوتوس در حال کار بر روی نسلی جدید از خودروهای اسپرت است، ولی قبل از ورود آن‌ها به بازار در سال 2020، مشتریان این کمپانی قادر خواهند بود آخرین نسخهی ویژه از مدل جاودانهی 3-Eleven را بخرند. این خودروساز بریتانیایی که اکنون تحت مالکیت برند چینی جیلی است، از نسخهی 430 خودروی 3-Eleven با عنوان قدرتمندترین خودروی تاریخ لوتوس، یاد می‌کند. قرار است فقط 20 دستگاه از این خودرو ساخته شوند که هر کدام 102 هزار پوند قیمت خواهد داشت.

پیشرانه فوق‌العاده قوی

این خودرو رکورد جدیدی در پیست آزمایشی کمپانی ثبت کرده است.

زیر هود این خودرو، پیشرانه قدرتمند 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی با 430 اسب‌بخار نیرو و 440 نیوتنمتر گشتاور قرار دارد. لوتوس قول داده که این پیشرانه، خودرو را ظرف 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتربرساعت برساند، حداکثر سرعت این خودرو هم 290 کیلومتربرساعت ذکر شده است. در مقایسه با قوی‌ترین نسخه قبلی 3-Eleven، این خودرو 0.2 ثانیه شتاب سریع‌تر و 10 کیلومتربرساعت حداکثر سرعت بیشتر دارد.

عملکرد بهتر در جاده

نیروی حاصل از پیشرانه شش سیلندر خورجینی، از طریق جعبه‌دنده شش سرعته دستی، به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود. در عین حال، دیفرانسیل لغزشمحدود Torsen و سیستم کنترل کشش متغیر شش حالته که به صورت مستقیم به ECU وصل شده، چسبندگی خودرو را روی جاده بسیار بهتر کرده است.

سریع‌ترین لوتوس تاریخ

برای اثبات سرعت بالای 430، کمپانی آن را وارد پیست آزمایشی خود در دهکدهی Hethel در جنوب نوریچ کرد. رکورد ثبتشدهی 1 دقیقه و 24 ثانیه، رکوردی جدید برای این پیست محسوب می‌شود؛ 0.8 ثانیه سریع‌تر از مدل Exige Cup 430 و دو ثانیه سریع‌تر از نسخه قبلی 3-Eleven.

آیرودینامیک بهتر

لوتوس در بخشی از بیانیه مطبوعاتی خود گفته که نسخهی ویژهی جدید 3-Eleven فقط قدرت بیشتر ندارد و برای هماهنگی با این افزایش قدرت، آیرودینامیک آن هم ارتقا یافته است. بالهی جدید عقب، فُرم جدید گوشه‌ها، اسپلیتر درازتر جلو، اسپویلر درازتر عقب، کف صاف خودرو و دیفیوزر عقب، همراه با 44 کیلوگرم افزایش وزن، میزان داونفورس این خودرو در حداکثر سرعت را به 265 کیلوگرم رسانده‌اند.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران